Szabálytalankodtak a csehek

Mint ismeretes, a Cseh Köztársaság 2007-re komoly problémával szembesült: a Cseh Légierő Antonov An-26 teherszállítói ugyanis rohamléptekkel közeledtek a nyugdíj felé. Ám mivel semmiképpen sem szabadott üresen hagyni helyüket, így gyors megoldást kellett találni. Szétnéztek hát a piacon, s a régi orosz masinával körülbelül egy kategóriába eső EADS CASA CN-295M-re esett a választásuk. Nem is aprózták el a dolgot, egyből meg is kötötték a szerződést, a négy megrendelt repülőgépből három pedig mára már rendszerbe is állt. Azonban mostanra kiderült, hogy talán nem kellett volna ennyire elsietni a dolgot Csehországban…

Ugyanis az Európai Bizottságnak feltűnt a dolog, és utánajártak az ügynek. Kiderítették, hogy a 2008-ban nyélbe ütött, 132 millió dollárt étékű megállapodás bizony nem volt éppen a legtisztességesebb. Konkrétan az bökte az EB csőrét, hogy nem volt szabályos, nyílt tendereztetési és kiválasztási procedúra, hanem a modern piacgazdaság törvényeinek ellentmondó, önkényes állami döntés. Ilyen nagy értékű beszerzéseknél pedig az EB szerint egyáltalán nem mindegy, hogy miként költik el a súlyos százmilliókat.

Így tehát még 2009 májusában az Európai Bizottság indoklással egybekötött felszólítást küldött a Cseh Köztársaság kormányának, melyben felszólították őket, hogy vizsgálják ki az ügyet, és tegyenek lépéseket azért, hogy törvényes mederbe tereljék a folyamatokat. Erre a levélre azonban nem érkezett válasz, ami ismét súlyos hibának bizonyult a csehek részéről, ugyanis ezt az EB ismételt jogsértésként könyvelte el, vezetői pedig úgy döntöttek, hogy nincs mese: itt már csak az Európai Bíróság segíthet!

[singlepic id=1204 w=584 float=none]

Az ügy Európai Bizottság elé való terjesztéséről október 28-án döntött az Európai Bizottság. A Cseh Köztársaság természetesen értetlenül áll a dolog előtt, ugyanis indoklásuk szerint azért nem történt tendereztetés, mivel sürgősen szükség volt az új repülőgépekre, hogy elláthassák a külföldön állomásozó cseh katonai missziókat, tehát súlyos nemzetbiztonsági probléma állt fenn. Még egy hatályban lévő jogszabályt is fel tudnak sorakoztatni maguk mögött: az Európai Unió nyilvános közbeszerzési eljárásokra alkalmazott 2004/18/EC direktívája szerint abban az esetben, ha bizonyításra kerül, hogy az adott beszerzésre azért volt szükség, mert azt komoly katonai hiányosságok betömésére szánták, el lehet tekinteni a közbeszerzési eljárástól.

Az Európai Bizottság természetesen ismeri ezt a törvényt, lévén ők hozták meg, ám ez nem jelent semmit, hiszen ők nem elégedtek meg a csehek által felhozott érvekkel.
’A Cseh Köztársaságnak eddig nem sikerült bizonyítania, hogy a fegyvertelen, alacsony teherbírású szállítógépek beszerzése során mi indokolta azt, hogy eltekintsenek a szabályos eljárási rendtől. Jelen esetben nem értjük, miért volt ez ekkora nemzetbiztonsági kérdés?’ – áll a szervezet közleményében.
Kiemelik továbbá azt is, hogy a csehek ezzel a szabálytalan beszerzéssel nemcsak az adófizetők pénzét szórták el felelőtlenül, de még a szabad versenyre alapuló, közös európai piac többi tagját is hátrányos helyzetbe hozták.

A Cseh Köztársaság előtt tehát hosszú pereskedési eljárás állhat, már amennyiben egyik fél sem fog engedni. Azon viszont már nem változtathat senki, hogy a három (2010 év végtől pedig mind a négy) CN-295M cseh felségjelzéssel tegye a dolgát napról napra.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Csehország megduplázná a helikopterflottáját

Csehország megduplázná a helikopterflottáját

Összetörtek egy C-295-öst Ghánában

Összetörtek egy C-295-öst Ghánában

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

Cseh RBS 70NG megrendelés

Cseh RBS 70NG megrendelés