|

Szabálytalankodtak a csehek

Mint ismeretes, a Cseh Köztársaság 2007-re komoly problémával szembesült: a Cseh Légierő Antonov An-26 teherszállítói ugyanis rohamléptekkel közeledtek a nyugdíj felé. Ám mivel semmiképpen sem szabadott üresen hagyni helyüket, így gyors megoldást kellett találni. Szétnéztek hát a piacon, s a régi orosz masinával körülbelül egy kategóriába eső EADS CASA CN-295M-re esett a választásuk. Nem is aprózták el a dolgot, egyből meg is kötötték a szerződést, a négy megrendelt repülőgépből három pedig mára már rendszerbe is állt. Azonban mostanra kiderült, hogy talán nem kellett volna ennyire elsietni a dolgot Csehországban…

Ugyanis az Európai Bizottságnak feltűnt a dolog, és utánajártak az ügynek. Kiderítették, hogy a 2008-ban nyélbe ütött, 132 millió dollárt étékű megállapodás bizony nem volt éppen a legtisztességesebb. Konkrétan az bökte az EB csőrét, hogy nem volt szabályos, nyílt tendereztetési és kiválasztási procedúra, hanem a modern piacgazdaság törvényeinek ellentmondó, önkényes állami döntés. Ilyen nagy értékű beszerzéseknél pedig az EB szerint egyáltalán nem mindegy, hogy miként költik el a súlyos százmilliókat.

Így tehát még 2009 májusában az Európai Bizottság indoklással egybekötött felszólítást küldött a Cseh Köztársaság kormányának, melyben felszólították őket, hogy vizsgálják ki az ügyet, és tegyenek lépéseket azért, hogy törvényes mederbe tereljék a folyamatokat. Erre a levélre azonban nem érkezett válasz, ami ismét súlyos hibának bizonyult a csehek részéről, ugyanis ezt az EB ismételt jogsértésként könyvelte el, vezetői pedig úgy döntöttek, hogy nincs mese: itt már csak az Európai Bíróság segíthet!

[singlepic id=1204 w=584 float=none]

Az ügy Európai Bizottság elé való terjesztéséről október 28-án döntött az Európai Bizottság. A Cseh Köztársaság természetesen értetlenül áll a dolog előtt, ugyanis indoklásuk szerint azért nem történt tendereztetés, mivel sürgősen szükség volt az új repülőgépekre, hogy elláthassák a külföldön állomásozó cseh katonai missziókat, tehát súlyos nemzetbiztonsági probléma állt fenn. Még egy hatályban lévő jogszabályt is fel tudnak sorakoztatni maguk mögött: az Európai Unió nyilvános közbeszerzési eljárásokra alkalmazott 2004/18/EC direktívája szerint abban az esetben, ha bizonyításra kerül, hogy az adott beszerzésre azért volt szükség, mert azt komoly katonai hiányosságok betömésére szánták, el lehet tekinteni a közbeszerzési eljárástól.

Az Európai Bizottság természetesen ismeri ezt a törvényt, lévén ők hozták meg, ám ez nem jelent semmit, hiszen ők nem elégedtek meg a csehek által felhozott érvekkel.
’A Cseh Köztársaságnak eddig nem sikerült bizonyítania, hogy a fegyvertelen, alacsony teherbírású szállítógépek beszerzése során mi indokolta azt, hogy eltekintsenek a szabályos eljárási rendtől. Jelen esetben nem értjük, miért volt ez ekkora nemzetbiztonsági kérdés?’ – áll a szervezet közleményében.
Kiemelik továbbá azt is, hogy a csehek ezzel a szabálytalan beszerzéssel nemcsak az adófizetők pénzét szórták el felelőtlenül, de még a szabad versenyre alapuló, közös európai piac többi tagját is hátrányos helyzetbe hozták.

A Cseh Köztársaság előtt tehát hosszú pereskedési eljárás állhat, már amennyiben egyik fél sem fog engedni. Azon viszont már nem változtathat senki, hogy a három (2010 év végtől pedig mind a négy) CN-295M cseh felségjelzéssel tegye a dolgát napról napra.

7 hozzászólás “Szabálytalankodtak a csehek”

  1. Mi meg tartsuk el a sok aktatologató, körömreszelgető, naplopó, ingyenélő, sz@rházi bürokratát Brüsszelben. Azokat kéne tendereztetni, aztán a 2/3-ukat kivonni a szolgálatból, a maradékot meg végigverni szeneslapáttal. Vajon melyik konkurens cég áll a háttérben?

  2. Nem tudom hogy elolvasás után most sírjak-e vagy nevessek. Annyira dühítő ez a beleszólás a különböző államok magánügyeibe. Mi közük nekik ahhoz hogy mit vesznek? Szerintem semmi. „nem értjük, miért volt ez ekkora nemzetbiztonsági kérdés?” Lehet rosszul gondolom, de ezért a kijelentésért csak azért is kivonulnék külföldről a helyükben.

  3. Egy pillanatra azt gondoltam, mikor a címet olvastam, hogy egy kicsit túlhajtották a gépeieket..
    Ezt a kukacos mitugrálsz bandát! Európai cuccot vettek már ez is baj! Mi jöhetett volna még szóba: Spartan, felújjított G-222, vagy esetleg modernizálst C-160… Lehet ez piszkálja a csőrüket, hogy nem vették át a franciák használt cuccait? Ugyan már! Ez a sok aktatologató, fénymásoló lovagló suttyó…
    Kár is erre több szót pazarolni!

  4. Én igazából azt nem értem hogy ez a 4 gép majd megváltja a világot? Szegény csehek. Ezt most én sem értem egyébként hogy miért kell ebből ekkora ügyet csinálni hiszen nem stratégiai cuccról van szó ráadásul nem is harci cucc. Még az összeg sem olyan súlyos. Komolyan nem értem…

  5. AstarothZ egyetértek!

    Kiegészíteném azzal, hogy ugyan olyan kategóriáju gépet szereztek be nyugatról. Mert megtehették volna, hogy az ukránoktól vesznek esetleg An26 valamelyik leszármazottját és akkor aztán nem köthet bele egyik kockafej se a dologba. Komolyan mondom a sok hülye bürokrata már azt se tudja mit csináljon, hogy bebizonyítsa világnak, hogy ő fontos. Az ilyenek tényleg feleslegesen szívják előlünk az oxigént!

  6. Azért ez ennyire nem egyszerű! Több oldalról vizsgálva az ügyet:

    1. Már megint az van, hogy a csehek, akik kizsarolták az EU alapelvével ellentétes kis kiváltságukat (ahelyett, hogy befogták volna a pofájukat, mert amit akkor tettek, azt soha nem lehet megbocsátani) a lisszaboni szerződés aláírásáért cserébe, most megint úgy gondolják, hogy megkerülhetik az EU-s törvényeket.Most akkor a törvény csak akkor vonatkozik rám, ha kedvez nekem? A sürgősségről pedig: Na ne mondja már senki, hogy nem volt elég idő egy tisztességes tendereztetés lefolytatására. Előre lehetett látni, hogy kb. mikor kell cserélni a gépeket. És akkor is megkapták volna az illetékes politikusok a maguk kis sápját. Mert így is megkapták, abban biztosak lehetünk.

    2. Az EU így is alig működik. A magyaroknak eddig egy hatalmas sz*pás, mert mi mindig mindent úgy teszünk, ahogy kérik tőlünk, cserébe meg befoghatjuk a szánkat. Most akkor mi is kezdjünk el ugrálni, meg ilyeneket csinálni, mint a csehek? Nem elég, hogy a német-francia-angol hármas mindent úgy alakít, ahogy neki jó? Most már az ilyen kis országok is különutas politikát játszhatnak? Akkor mi meg ne engedjük a földvagyont/vízvagyont EU-s kézbe. Mert ugye nem sok más értékünk van, és ez tényleg stratégiai kérdés.

  7. Illetve annyit meg hozza tennek, hogy itt EUs normak alapveto megserteserol van szo. De mondok egy peldat, ugy kozerthetobb:

    Az Europai Vedelmi Ugynokseg (EDA) mar jo ideje harcol egy olyan Europai vedelmi piacert, amelyben jol atlathato szabalyok szerint zajlik a verseny es a kozbeszerzes. Minden X osszeget meghalado beszerzest meg kell hirdetni az Ugynokseg honlapjan, hogy az europai cegek tudjanak versenyezni erte.

    Miert jo ez?
    Pl mert igy a franciak nem francia tankot, az olaszok nem olasz APC-t vesznek, ha kapnak egy jobb ajanlatot (elvileg, aztan persze csak hazait karnak venni a munkaeropiac miatt)
    Lassan tud egysegesulni (konszolidalodni) az EU hadiipar, ami nem lenne rossz, ha versenykepes akar maradni (ugye, miert is kell 3 db 4+ gen. vadaszrepulo?)

    Nade, akkor most mi a problema, ha a csehek Europait vesznek?
    Alapvetoen semmi, de mivel a 2004/18/EC direktiva es az Article 296EC amivel a nemzetek kizarjak magukat az EUs szabalyozas alol a haditechnikai beszerzeseknel mind eleg pongyolan fogalmaz, az egyetlen dolog, ami ezt a ket direktivat „keretbe foglalja” az az Europai Birosag dontesei, amit kesobb precedensnek tudnak felhasznalni.

    Szoval lenyegeben nincs itt semmi gond, csak Europa szeretne egyseges hadiipart (tehat nem nemzetit) es annak megteremtese sajnos csak ilyen nehezkesen megy.