Az Amerikai Hadsereg OH-58D Kiowa Warrior helikoptereinek cseréje is vissza-visszatérő téma a Haditechnikai Kerekasztal hírei között. Ez nem véletlen, ugyanis ezen probléma az egyik legégetőbb a US Army számára, így érthető, hogy hazai és nemzetközi szinten is sokat foglalkoznak vele. Mint ismeretes, a típus leváltására már több kísérlet is volt, ám eddig mindegyik kudarcba fulladt, legutóbb a Bell ARH-70 Arapaho fejlesztése fuccsolt be 2007-ben. Jelenleg is lázas fejtörés folyik arról a haderőnemnél, hogy mivel váltsák le az öreg helikoptereket, ám addig is modernizálni kell a flottát.
Így tehát megszületett a döntés arról, hogy a teljes OH-58D állomány továbbfejlődik OH-58F változata. A ’Fox’ néven is emlegetett program keretében a pilótafülke teljes egészében megújul, megjelennek a nagyfelbontású színes, digitális kijelzők, továbbá a helikopter fedélzeti rendszereit (navigáció, felderítés, célmegjelölés, célkeresés és -követés) is fejlettebbekre cserélik le. Csakhogy egy valami nagyon hiányzik a programból: egy új, erősebb hajtómű, mely megnövelné az OH-58F teljesítményét.
Ugyanis a kis forgószárnyas napjainkban olyan körülmények között kénytelen harcolni, melyek nem szerepeltek az eredeti tervekben akkor, mikor létrehozták. A vietnami háborúban kifejlesztett OH-58 ugyanis manapság Afganisztán gigászi hegyláncai között akciózik, ahol a levegőben lévő por mennyisége óriási, a hőmérséklet pedig -40 és +40 fok között ingadozik. Belátható tehát, hogy ezen tényezők sem az indokínai dzsungelre, sem pedig a közép-európai térségre nem illenek rá…
Így hát a 2015 negyedik negyedévében teljessé váló OH-58F flotta még mindig a mostani erőforrásokat használja majd. A hadsereg tehát hoppon maradt, ők ugyanis már jó ideje kérték a Pentagont, hogy engedélyezze az OH-58-asok hajtóműcseréjét. Erre több megoldás is lenne: a Rolls-Royce szerint a jelenlegi 250-C30R/3 erőforrásokból képesek lennének némi plusz teljesítményt kisajtolni, konkrétan 12 százalékos növekedést ígérnek. A Bell viszont inkább az Arapaho számára kijelölt Honeywell HTS900-2 mellett áll, mely ugyan 45 kilogrammos tömegnövekedést jelentene, ám 50 százalék plusz teljesítménynövekedés mellett.
A helikopter hajtóművek teljesítményét, nem tolóerőben számoljuk (kN), hanem tengelyteljesítményben (kW). Ugyan egyes helikopter hajtóművek a fúvócsőből kiáramló gázsugárral is segítik az előrehaladást, de ez százalékosan még azoknál is elhanyagolható.
TG
Köszi, módosítottam is a szöveget.
TCat!
„módosítottam is a szöveget. ”
de csak az első helyen ;)
TG
Hehh, tényleg :)
Vegyenek 1 Mi28ast, és másolják le.