Mint ismeretes, a Sikorsky által készített X2 kísérleti helikopter nemrég megdöntötte a forgószárnyas légi járművek sebességi világrekordját: vízszintes repülésben 463 kilométeres óránkénti sebességet produkált, amit a gyártó szerint hamarosan tovább növelnek. Az X2 nem a legszokványosabb konstrukció: koaxiális rotorral és toló-légcsavarral is ellátták, így akár új korszakot is nyithat a helikopterek tervezésében és gyártásában. A trend pedig terjed: az EADS – Eurocopter is nekilátott, hogy nagy sebességű forgószárnyast építsen, így születhetett meg az X3. Itt az ideje tehát, hogy a katonai szférát is meghódítsák az új felépítésű helikopterek!
Az előzmények adottak: elég csak a Bell-Boeing V-22 Osprey dönthető rotoros konvertiplánra, mely már nagy darabszámban áll szolgálatban az Egyesült Államok fegyveres erőinél. Most a Sikorsky szeretne különlegeset alkotni, így az X2 által megnyitott úton elindulva kezdték el az S-97 Raider fejlesztését. Ez egy nagy sebességű, felderítő, támadó és csapatszállító helikopter lenne. A koncepció a cég sajtóközleménye szerint hasonló az orosz Mil Mi-24-hez: a típus egyszerre képes nagy mennyiségű fegyverzet hordozására és precíziós csapásmérésre, valamint a deszant térben katonák szállítására.
Az október 20-án bemutatott terv Jeff Pino Sikorsky-vezér szerint 50 hónap múlva kész lehet az első felszállására. A közzétett információk alapján annyit lehet tudni a (tervezett) műszaki jellemzőkről, hogy az S-97 4760 kg-os üres tömegű lesz, és 370 km/h-s utazósebességgel bírhat majd. Maximális sebessége így értelemszerűen még ennél is nagyobb lehet majd. Pino szerint a típus eséllyel pályázhat az OH-58D Kiowa Warrior helyére, mivel sokkalta modernebb, előremutatóbb vetélytársainál, ráadásul gyorsabb és csöndesebb is.
A tervezésnél kiemelten fontos szempontként szerepelt a zaj minimalizálása. Pino szerint a farokrotor hiánya jelentősen csökkenti az S-97 hangerejét, így a normál feladatokon kívül a különleges erők számára is hasznos lehet. Ez már csak azért is igaz, mivel úgy tervezték, hogy még 3000 méteres magasság és 35 Celsius fokos külső hőmérséklet mellett is megfelelő teljesítményt nyújtson – látható tehát, hogy maximálisan figyelembe vették az afganisztáni tapasztalatokat. A kis csapatokban működő speciális egységes számára további jó pont, hogy az S-97 képes hat teljesen felfegyverzett katonát is magával vinni – értelemszerűen csökkentett fegyverzet mellett.
A Sikorsky-nál rendkívül lelkesek a programmal kapcsolatban: nem csak a US Army tenderén való győzelmet várják tőle, hanem az Egyesült Államok más fegyveres erőinek és több külföldi szövetséges ország haderejének a megrendelését is. Erre pedig nagy az esély, ha a típus tényleg teljesíti azokat a követelményeket, melyeket vele szemben támasztanak. Fedélzeti rendszerei természetesen a legfejlettebbek lesznek: a pilóták multifunkciós kijelzők segítségével kezelhetik a helikoptert, és rendelkezésükre áll majd FLIR és éjjellátó rendszer is.
Az S-97-ből első körben két prototípust építenek. Az egyiket General Electric T700 hajtóművel látják el, a másikat pedig a még készülőfélben lévő, 1720 kW teljesítmény leadására képes ITEP-el (Improved Turbine Engine Programme). A megnövekedett tolóerőre szüksége is lesz a típusnak, ha mindent teljesíteni akar a fentiek közül, viszont ha sikerül neki, akkor ismét egy kiváló konstrukció születhet a Sikorsky mérnökeinek kezei közül.
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post:9572e3d4-409f-463b-88df-234e92ddc97a&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest
Van itt videó is.
A kamov úgy látszik nyerő a k52-vel, de a sikorsky már legalább 25 éve fejleszt ehhez hasonló konstrukciókat.
Kamov Ka-92-es az a koncepció, amelyiket lehet, hogy ez a Sikorsky most felpörget.
Bár nekem személy szerint nagyon tetszik a koncepció, a Hind desszanttere jobban hangzik papíron, mint amennyire azt a gyakorlatban használták, nem? Vagy hát legalább is támadó tevékenységet teli hátsóval nem igazán szerettek végezni vele a pilóták.
Az oroszok mindkét váltótípusa utastér nélküli lett, ez is ezt bizonyítja.