Egyenruhába bújik a 2 Hawaii Superferry katamarán?

Hogy az Egyesült Államok fegyveres erői a hadszíntéren belüli szállítások „vizes vonalon” történő fejlesztése érdekében nagy sebességű katamaránokat kapnak, az már jó pár éve napirenden van. A Joint High Speed Vessel (JHSV) név alatt futó programban a hajók szállításának jogát 2008 novemberében nyerte el az ausztrál Austal.

A leendő Spearhead-osztállyal kapcsolatosan az Austal-al 2008-ban megkötött szerződés 1 JHSV megépítéséről szólt, a 2009-2013 költségvetési évek intervallumában eszközölendő 9 hajós opcióval. Az ausztrál cég azóta 3 katamaránra bír konkrét megrendeléssel, illetve a 4. és 5. hajó építésének előkészítésére is van megbízása.

Építés alatt az első JHSV

Építés alatt az első JHSV. A 2. hajó építése 2010 nyárán kezdődött meg. | Forrás: Austal ,

A 103 méter hosszú, 3,8 méteres merüléssel bíró Spearhead-osztályba tartozó nagy sebességű katamaránok 625 tonna hasznos terhet lesznek képesek maximálisan 43 csomós (80 km/h) sebességgel céljuk felé „repíteni”. A 41 fős legénységen felül 312 fő szállítására képes katamaránok maximális hatótávolsága 35 csomós sebesség mellett 1 200 tengeri mérföld az Austal által publikált adatlap szerint. A katamaránokon lesz 1 db, CH-53 méretű helikopterek fogadására alkalmas helipad is.

JHSV render

JHSV render | Forrás: Austal ,

Az első JHSV várhatóan 2011-es érkezéséig az Egyesült Államok lízingel is: az Austal-tól bérbe vett MV Westpac Express mellett a szintén ausztrál Incat-tól az HSV-X1 Joint Venture 2006-os visszaadása után bérbe vették a HSV-2 Swiftet. Ez a két nagy sebességű katamarán ugyanakkor kevésnek ítéltethetett, hiszen Robert Gates védelmi miniszter a 2010-es költségvetési év védelmi büdzséjének tárgyalásakor, még 2009 áprilisában azt nyilatkozta, hogy Washington további két JHSV-szerű katamarán bérbevételét tervezi.

Kézenfekvőnek tűnt a 2009 márciusában csődbe ment Hawaiian Superferry két, a Westpac Express-hez hasonló, szintén Austal tervezésű és az Austal USA alabamai hajógyárában megépült nagy sebességű katamaránja, melyek iránti érdeklődését tavaly jelezte is a U.S. Navy.

A két ex-Hawaiian Superferry közül a Huakai sebességét és különösebb kikötői infrastruktúrát nem igazán igénylő tulajdonságát 2010 februárjában kamatoztatta is a közlekedési minisztérium a haitit sújtó katasztrofális földrengés utáni segítségnyújtásban. (A Huakai ugyan elkészült ám a Hawaiian Superferry működési engedélyének felfüggesztése, majd csődje miatt sohasem állt munkába.)

Az Alakai

Az Alakai | Forrás ,

Az egyenként elvileg cirka 88 milliót értő hajókhoz a közlekedési minisztérium alá tartozó Maritime Administration október 10-én állami aukció keretén belül jutott hozzá hajónkénti 25 millió dollárért. A katamaránok továbbadása szerepel a tervek között, mely végett a U.S. Navy-vel megállapodás jöhet létre – áll a kiadott nyilatkozatban.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Sikeresen kihúzták a Hawaii-nál tengerbe futott P-8A Poseidont

Sikeresen kihúzták a Hawaii-nál tengerbe futott P-8A Poseidont

Iráni UAV kóstolgatta a USS Eisenhowert

Iráni UAV kóstolgatta a USS Eisenhowert

Elindult első küldetésére a USS Ford

Elindult első küldetésére a USS Ford

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Repülési tilalom az F-35-ösökre