Hogy az Egyesült Államok fegyveres erői a hadszíntéren belüli szállítások „vizes vonalon” történő fejlesztése érdekében nagy sebességű katamaránokat kapnak, az már jó pár éve napirenden van. A Joint High Speed Vessel (JHSV) név alatt futó programban a hajók szállításának jogát 2008 novemberében nyerte el az ausztrál Austal.
A leendő Spearhead-osztállyal kapcsolatosan az Austal-al 2008-ban megkötött szerződés 1 JHSV megépítéséről szólt, a 2009-2013 költségvetési évek intervallumában eszközölendő 9 hajós opcióval. Az ausztrál cég azóta 3 katamaránra bír konkrét megrendeléssel, illetve a 4. és 5. hajó építésének előkészítésére is van megbízása.
A 103 méter hosszú, 3,8 méteres merüléssel bíró Spearhead-osztályba tartozó nagy sebességű katamaránok 625 tonna hasznos terhet lesznek képesek maximálisan 43 csomós (80 km/h) sebességgel céljuk felé „repíteni”. A 41 fős legénységen felül 312 fő szállítására képes katamaránok maximális hatótávolsága 35 csomós sebesség mellett 1 200 tengeri mérföld az Austal által publikált adatlap szerint. A katamaránokon lesz 1 db, CH-53 méretű helikopterek fogadására alkalmas helipad is.
Az első JHSV várhatóan 2011-es érkezéséig az Egyesült Államok lízingel is: az Austal-tól bérbe vett MV Westpac Express mellett a szintén ausztrál Incat-tól az HSV-X1 Joint Venture 2006-os visszaadása után bérbe vették a HSV-2 Swiftet. Ez a két nagy sebességű katamarán ugyanakkor kevésnek ítéltethetett, hiszen Robert Gates védelmi miniszter a 2010-es költségvetési év védelmi büdzséjének tárgyalásakor, még 2009 áprilisában azt nyilatkozta, hogy Washington további két JHSV-szerű katamarán bérbevételét tervezi.
Kézenfekvőnek tűnt a 2009 márciusában csődbe ment Hawaiian Superferry két, a Westpac Express-hez hasonló, szintén Austal tervezésű és az Austal USA alabamai hajógyárában megépült nagy sebességű katamaránja, melyek iránti érdeklődését tavaly jelezte is a U.S. Navy.
A két ex-Hawaiian Superferry közül a Huakai sebességét és különösebb kikötői infrastruktúrát nem igazán igénylő tulajdonságát 2010 februárjában kamatoztatta is a közlekedési minisztérium a haitit sújtó katasztrofális földrengés utáni segítségnyújtásban. (A Huakai ugyan elkészült ám a Hawaiian Superferry működési engedélyének felfüggesztése, majd csődje miatt sohasem állt munkába.)
Az egyenként elvileg cirka 88 milliót értő hajókhoz a közlekedési minisztérium alá tartozó Maritime Administration október 10-én állami aukció keretén belül jutott hozzá hajónkénti 25 millió dollárért. A katamaránok továbbadása szerepel a tervek között, mely végett a U.S. Navy-vel megállapodás jöhet létre – áll a kiadott nyilatkozatban.
wow, ekkora batár, és képes a siklásra megpakoltan is? Az elméleti max sebessége 45 km/h lenne, ez meg majdnem a duplájával hasít. komoly cucc.
Kolombusz
Itt nállunk Au-ban elég hétköznapi a katamarán kompok látványa. Annyira hogy fel sem tűnik. Tekintettel arra hogy sziget lévén illetve hogy a nagyvárosok általában egy öböl vagy folyótorkolatnál helyezkednek el így igen jelentős nem tengeri hajóforgalom is van. Pl a Sydney operaház melletti Circular Queie nevű kompkikötőnél két három percenként indul egy egy városon belüli komp. Ezek vagy csak 3-5 km re mennek de van olyan is amelyik 20 km es célállomásra. Ezen hajók nagy része katamarán amit csak „macskának” az az CAT-nek hívnak hivatalosan és a köznyelv szerint is.
A külső öbölben nincs sebesség korlátozás de a belül igen. Volt szerencsém látni amikor nekiiramodnak háááát az egy látvány ahogy repeszt.