A napokban rebbent fel egy kis rövidhír, miszerint a portugálok nincsenek igazán megelégedve az alapvetően a SAR/CSAR/MEDEVAC/járőr feladatkörben bevetett AgustaWestland AW101 Merlinjeik rendelkezésre állásával. Azóta már befutott az AgustaWestland reakciója is, ám először tálén kezdjük a portugálokkal.
Portugália a kiöregedett Aérospatiale SA 330 Puma helikoptereinek váltására szerzett be 12 Merlint, melyeket 2005 tavaszától kezdett meg üzemeltetni, elsődlegesen a SAR feladatkörben. Amiben a portugál Merlineknek (is) akad dolga szépen, hiszen Portugáliának hatalmas kiterjedésen kell kutatási és mentési szolgálatot adnia (ne feledjük, hogy a szigeteik nagyban kiterjesztik a lefedendő területet).
Rendelkezésre állási probléma ide-oda az első gép megérkezése óta eltelt bő 5 év alatt a 3 bázison – Montijo, Porto Santo, Azori-szigetek – állomásoztatott AW101-esek eddig mintegy 10 000 repült órát gyűjtöttek össze (2010. júliusáig) és 650 ember megmentésében segédkeztek.
Ugyanakkor a Portugál Légierő nem kifejezetten elégedett a gépek rendelkezésre állásával: ugyan az AgustaWetsland-del kötött szerződés értelmében a szállító cég által helyben, frissen létrehozott leányvállalata által nyújtott teljes körű támogatási szolgáltatás végett javultak a mutatók, még mindig az elvárt alatt érték alatt vannak.
„Ez egy új gép – mondták nekünk a beszerzéskor – mely négyszer kevesebb karbantartást igényel majd a Puma-nál, ám néha úgy tűnik négyszer annyit igényel.” – nyilatkozta a Rotorhub magazinnak az egyik portugál Merlin pilóta.
Mindenesetre az október 5-7. között, Portugáliában megtartott Helitech ideje alatt a 12 Merlinből mindösszesen 6 gép volt bevethető a hírek szerint.
Mindezek egyébként még 2008-ban néhány SAR feladatkörű Puma késleltetett nyugdíjazásába torkollottak (a 752. Század reaktiválása az Azori-szigeteken), ám az elérhető információk szerint a 40. szolgálati évüket tavaly októberben bedarált Puma-k az év végéig várhatóan nyugdíjba vonulnak.
Az AgustaWestland október 8-án befutott reakciójának magva, hogy a portugál Merlinek rendelkezésre állása igen komoly mértékben növekedett a teljes-körű támogatási szerződés életbe lépte óta, a helyzet javul. A Montijo-ban a közös szervizelést megvalósítani hivatott szervezet (Joint Aircraft Maintenance Organisation [JAMO]) munkatársai 150 óránként és/vagy 6 havonta végeznek karbantartást és végeznek a rendelkezésre állást javító módosításokat.

PoAF AW101 | Forrás: AgustaWestland ,
Az AgustaWestland Portugal igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a Portugál Légierő elégedett a szerződéssel és ők pedig biztosítani tudják a szerződésben vállalt 75 százalékos rendelkezésre állást.