A 2010. szeptember 5-8 között megrendezett lengyelországi MSPO kiállítás (ahol az EADS bejelentette, hogy pályázik egy lengyel Eurofighter-megrendelésre) egyik legváratlanabb meglepetéseként tartja számon a szaksajtó a Dom Samochodowy Germaz vállalat új M-ATV járművét, melyet állami megrendelésre épített meg a német Unimog U5000 alvázára. A nagy mozgékonyságú, jól védett járművet minden bizonnyal nagy számban rendszeresíti majd a Lengyel Hadsereg, mely szeretne megfelelni a modern hadviselés újonnan támasztott követelményeinek.
A G-10 M-ATV (a kategória gyakorlatilag kicsi, könnyű, jó terepjáró képességekkel rendelkező MRAP-ket jelöl) nem egyedül a Germaz érdeme, a fejlesztésben részt vett a Wroclaw egyetem kutatócsapata is, a költségeket pedig a Védelmi Minisztérium állta. A programra azért volt szükség, mivel a Lengyel Hadsereg MRAP-téren jelenleg csak az Amerikai Egyesült Államoktól beszerzett 40 darab Cougar-H-ra támaszkodhat, viszont ennél többre van szüksége ahhoz, hogy az afganisztáni kontingensében szolgáló katonák biztonságát szavatolni tudja. Jó lengyel szokáshoz híven pedig az izmos hazai iparhoz nyúltak, s lám, meg is lett az eredmény.
A G-10 alapját, mint már említésre került, a jól ismert és bevált Unimog U5000 alváza alkotja, ami már önmagában jó jel, hisz kategóriájának egyik legmegbízhatóbb konstrukciójáról beszélünk. A felépítmény úgy lett megtervezve, hogy a lehető legjobban megvédje a bent ülőket az útszéli robbanóeszközöktől és a gránátvetőktől, de mindamellett megőrizze a jármű terepjáró-képességét és mozgékonyságát is. Védettségét tekintve egyébként a NATO STANAG 4569-es szabványának felel meg(azon belül is a 4b szintnek), tehát ellenáll a 200 méterről kilőtt 14.5 x 114 mm-es és az alatti űrméretű lőszereknek, egy 155 mm-es tüzérségi lövedék robbanása 30 méterről sem tesz kárt a bent ülőkben, valamint egy 8 kg-os harckocsiakna közvetlen találatát is átvészelhetik az általa szállított katonák.
Méreteit tekintve az amerikai Oshkosh M-ATV-hez hasonló: 2,4 méter széles, 2,7 méter magas, a belső tér szélessége 1,92 méter, amiből az ülések közötti szabad terület 0,62 méter. Különféle verzióit a szállítható személyek száma határozza meg: a legkisebb a mindössze kétfős befogadóképességű 9-9,4 tonnás, ezt követi az ötfős, 9,9-10,7 tonnás, a legnagyobb pedig a tízüléses, 10,7-12 tonnás. Természetesen a G-10 némi önvédelmi fegyverzettel is felszerelhető: a tetőn egy forgatható toronyba egy nehéz géppuska telepíthető.
A G-10 306 lóerős, automata sebességváltós dieselmotorja 100 km/h-s maximális sebességet biztosít üresen, teljes terhelés mellett pedig 70 km/h a leggyorsabb tempó. 200 liter üzemanyaggal 600 km-t tehet meg a jármű műúton, terepen ez csak 300 km.
Látható tehát, hogy a lengyel hadiipar ismét remek termékkel állt elő, melynek jó esélyei lehetnek a világpiacon is. Áráról egyelőre nem áll rendelkezésre információ, de egy jelentős állami megrendelés esetén biztosan nem haladja majd meg a konkurens M-ATV-két. Így tehát ezentúl a G-10-el is számolnunk kell, ha ebben a kategóriában keres valaki járművet hadereje számára.
Nagyon baba géperejű járómű.
Ilyet nekünk. Remélem az LCD TV széria. :-)
Volt ehhez valahol egy jó kis linkem, lássuk csak:
http://moto.onet.pl/187814,7485033,1,zdjecie.html?node=27
Egy „ilyet” mi is összehozhattunk volna a mentő-mercink helyett..
rémeket látok, vagy másnak is úgy tűnik hogy az a hátsó konténer cserélhető lenne (?)
Unimog már van is nálunk, de az is egy kérdés még számomra, mikorra vállalják a gyártást és milyen ütemben? Új modellek bevezetésénél ez is kardinális, nem lehet egyszerűen bevásárolni.
Jól tudom, hogy a honvédségi mercedes terepjárókat itthon gyártják (RÁBA talán)?
No, ezen megvan mind, amit az angolokéból hiányoltam (ablak, torony), egyébként elég hasonló külsőre.
Klassz így fotók alapján, aztán persze kiderül, hogy mit bír valójában.
Ez eléggé hasonlít a DINGO-ra.