Egy időre felfüggesztették az új, amerikai, ötödik generációs vadászbombázó, az F-35 Lightning II repülési tesztjeit, ugyanis találtak némi hibát a vezérlőszoftverben.
Az F-35 mindhárom változatának példányai a földön várakoznak, amíg nem módosítják a központi számítógép egyes programjait, melyek a gép üzemanyag-ellátó rendszerét, konkrétan az üzemanyag-szivattyúkat vezérlik.
„A szoftverhibát, mely mindhárom változat repülési tilalmát szükségessé tette és az üzemanyag-továbbítás folytonosságát befolyásolta, egy laboratóriumi vizsgálat alkalmával fedezték fel.”- mondta a Pentagon szóvivője, Cheryl Irwin. „A hiba mindhárom szivattyú működését, így az üzemanyag-ellátást veszélyeztette, fennállt volna a veszélye egy hajtómű-leállásnak is. Nem túl jó hír a repüléstilalom, ám jelen esetben ez volt átmenetileg az egyetlen okos döntés, míg kijavítják a problémát.”
Irwin továbbá elmondta, hogy a módosított szoftver – a fejlesztő BAe Systems alkalmazottainak segítségével – elkészült, a Lockheed Martin mérnökei egy tesztgépre telepítik és biztonságképp ellenőrzik a működését, mielőtt az összes gép rendszerét frissítenék. A repülési tesztek a tervek szerint október 5-étől folytatódnak.
Az F-35 Lightning II STOVL üzemelésre képes változatát, az F-35B-t más probléma is hátráltatja. A helyből fel- és leszállás, illetve alacsony sebességtartományban a hajtómű levegőigényét a hagyományos beömlőnyílásokon kívül egy plusz légbeömlő alkalmazásával történik, ez az emelőlégcsavar mögött lett beépítve. A BF-1 gépen végrehajtott egyik repülés utáni, rutin átvizsgálás során kiderült, hogy a beömlőnyílást takaró ajtó zsanérjai nem bírják kellőképpen a repülés során rájuk ható légerőket, ismerték be a Lockheed Martin részéről. A cég szóvivője, John Kent elmondta, hogy a „B” verziójú gépek csak azután folytathatják a tesztelést, ha kiderítették a probléma pontos okát és korrigálták a hibát.
Kövezzetek meg, de én annyira nem szeretem, ha egy szoftver belepofázik a dolgaimba, hogy el se tudjátok képzelni…
Amikor az ABS először vitt ki egy keresztezésben a forgalomba egy centicske hó miatt, és álltam a féken mint a hülye gyerek, /a kézikönyv alapján nyomtam mint akinek muszáj/, majd másodszor megpróbáltam finom fékezéssel abszolválni ugyanazt a kereszteződést, de a tetű rendszer felülbírált, és ugyanúgy kiszökkentem a keresztirányú forgalomba, na azóta nem bízom én abban, hogy egy szoftver megoldja jövőmet:)
Tudom, ezeket a gépeket nem lehet nélküle működtetni, vezetni, de felettébb rühes érzés lehet egy százötvenezres sor egyetlen bitjén mosolyogva mennybe szállni….
A probléma az hogy nem a szoftver volt a hibás, hanem az aki nem magyarázta el neked hogy ABS-el általában mindig hosszabb a fék út. Ez főleg gyengén havas viszonyok között igaz. ABS ott segít hogy a jármű a fékezéskor kormányozható marad. Ha nem lenne akkor az autó fékezés közben megcsúszik és nem reagál a kormánymozdulatra,elveszti az oldalirányú vezetését a gumi, egyenes vonalban folytatja az útját, vagy a legrosszabb esetben főleg ívmenetben keresztbe fordul. (az ABS bevezetésekor voltak problémák, de hát ilyen az élet, nincs győzelem veszteség nélkül)
F35: Ha az F22 igy világít a FLIR-en akkor az F35 milyen lehet: http://www.youtube.com/watch?v=58N6Plr17GU
Az F-35-ös szegecsei, még a fedőréteg felvitele előtt:
http://s001.radikal.ru/i193/1009/7a/7e6479b68c6a.jpg
Azoknak, akik a PAK-FA szegecseit kritizálták. A bevonatoláson van a hangsúly.
„A cég szóvivője, John Kent elmondta, hogy a “B” verziójú gépek csak azután folytathatják a tesztelést, ha kiderítették a probléma pontos okát és korrigálták a hibát.”
Nem bonyolult a probléma:kispórolták az anyagot a tömegcsökkentések folyamán…