Az észak-európai és skandináv NATO-országoknak egyre több gondjuk akadt mostanság az F-35-tel. Legutóbb Hollandia szállt ki a fejlesztésből, majd csökkentette le a megrendelt darabszámot, de Dánia is inkább a Boeing F/A-18E/F mellett tette le voksát az 5. generációs Lightning II helyett. Norvégia esetében ennyire nem vészes a helyzet, ők a legfrissebb hírek szerint csak kicsit kijjebb tolják a rendszeresítés idejét.
Norvégia eredeti tervei szerint 57 gépes F-16AM/BM MLU flottáját 48 darab F-35-össel váltotta volna le 2016-tól kezdődően. Azonban a típus berepülési programja egészen 2015-ig tart majd, így esélytelen, hogy egy évvel később már nagy darabszámban álljanak szolgálatba a norvég felségjelzésű példányok. Így most az a döntés született, hogy maradnak az eredeti darabszámnál, de 2016-ban csak négy repülőgépet kapnak, melyeket kiképzésre használnak majd, a többit 2018 és 2020 között vehetik át.
A négy, 2016-ban leszállítandó példány a Block III-as szabványnak megfelelő lesz, bár Norvégia szeretné, ha már ezek is Block IV-esek lennének. A későbbi szériagépek természetesen az akkori legfrissebb verziót képviselik majd. Grete Faremo védelmi miniszter elárulta, hogy a kitolt szolgálatba állítási időpont miatt halaszthatóvá vált a majdani F-35-bázisok kiválasztása is. Ezt a döntést eredetileg 2010-ben szándékozták meghozni, de mivel az első Lightning II 2018-nál előbb nem érkezik norvég földre (a négy kiképzőgép is az Egyesült Államokban marad), még ráérnek.
A jelentések szerint eddig a Joint Strike Fighter programmal kapcsolatos beruházások 350 millió dollárt hoztak a norvég gazdaság konyhájára. A Védelmi Minisztérium szerint a rendszerbe állításig és a majdani üzemeltetés során még további 5 milliárd dollárt nyerhetnek a hazai cégek a Lightning II-ből.
Faremo szerint annak ellenére, hogy némi halasztást szenved, az F-35-program a ’norvég védelmi doktrína egyik fontos sarokköve marad a továbbiakban is’.