Bár nem közvetlenül katonai téma, azért Olvasóink talán nem haragszanak meg érte, ha publikálunk egy igen érdekes európai törekvést, mely jövőbeni felhasználását tekintve akár a militarizált formában hadszíntéren is bizonyíthat.
A múltheti Hírhalomban beszámoltunk róla, hogy 250 csomós (463 km/h) sebességével az amerikai Sikorsky X2 demonstrátor sebességrekordot döntött. Nos, az európaiaknak sem tetszik a forgószárnyas repülőeszközök alacsony maximális sebessége (~350 km/h), így érdekes eszközökkel próbálják meg minél feljebb tornászni a limitet.
Míg az amerikaiak egy új géptörzset készítettek tolólégcsavarral hajtott, koaxális rotorral ellátott járművükhöz, addig az európaiak egy jóval egyszerűbb megoldást választottak, egy meglévő típus sárkányszerkezetét (a polgári EC155-ösét) használták fel a demonstrátorhoz. A kéthajtóműves helikoptert azért jelentősen átalakították, két félszárnnyal látták el, melyek végére egy-egy ötlapátos légcsavarral ellátott turboprop meghajtást szereltek. Eltávolították a Feneztron kialakítású farokrotort, a főrotor nyomatékát a turboprop hajtóművek különböző teljesítménybeállításával ellensúlyozzák.

Nem lesz szépségdíjas, az biztos… ,
A Eurocopter X3 névre hallgató koncepció egy franciaországi repülőkísérleti üzem területén szeptember elején megtartott első repülése során csupán pár percet töltött a levegőben, tesztelték a gép függeszkedési jellemzőit és alacsony sebességű repüléskor mutatott tulajdonságait.
A géptől később a 220 csomós (~407,5 km/h) maximális sebességet várnak el. Decemberig megtartott repülési tesztek során csupán 180 csomóig gyorsítják majd. Ezután három hónapos szünetet kap az X3, ezalatt elvégzik rajta a szükséges átalakításokat, hogy majd 2011 márciusától bebizonyíthassa, hogy képes 400 km/h-s sebességgel is száguldani.
httpv://www.youtube.com/watch?v=LxhogYKwV7Y