|

Új argentin kiképzőgép készül

Az argentin repülőgép-ipar nem tartozik kifejezetten a világ élvonalába, így nem véletlen, hogy nem találkozunk a dél-amerikai ország saját gyártású repülőgépeivel túl sűrűn. Ám attól, hogy valami nem szerepel sokat a médiában, még létezhet, s jelen esetben igaz is ez a megállapítás, ugyanis most alkalmunk nyílik beszámolni, hogy 25 év után először egy új, saját fejlesztésű típussal gazdagodhat az Argentínában gyártott repülőgépek listája.

A legnagyobb argentin repülőgép-ipari vállalat, az FADEA (Fábrica Argentina de Aviones) legutóbbi sorozatban gyártott típusa az IA-63 Pampa kiképző volt, mely először 1984-ben repült, és 24 darab készült belőle az Argentin Légierő számára. Ezen idő alatt a cég elsősorban a légierő által üzemeltetett típusok karbantartását végezte, de új repülőgépet nem gyártottak. A napokban viszont az FADEA igazgatója, Marcelo Ferroni bejelentette, hogy augusztusban szabad utat kapott az IA-73 névre hallgató tervezet.

Az IA-73 az argentin fegyveres erők mindhárom haderőneménél szolgálatba állna, méghozzá egy egységesített kiképzőrendszer egyik elemeként. Elsődlegesen az amerikai eredetű Beechcraft T-34C Turbo Mentor váltótípusa lenne, így gyaníthatóan hasonló kialakítású lesz, tehát merev szárnyas, kisméretű és légcsavaros meghajtású. Hosszú távon az EMB-312-t e típussal cserélik majd le, így egyelőre úgy tűnik, biztos jövője van az IA-73-nak. A cég szerint jelenleg a tervek finomítása folyik, ezt a légierő illetékeseivel közösen végzik, hogy a gép megfeleljen minden igénynek.

Az FMA legutóbbi gyártmánya, a Pampa (Forrás) ,

’Célunk, hogy egy jól működő, modern kiképzési rendszert hozzunk létre Argentínában, ennek részét képezi majd az IA-73 is. Fontos az egységesség, mely jelentősen csökkenti a költségeket. A jövőben a légierő, a haditengerészet és a hadsereg pilótái is ugyanott fogják megkapni a kiképzésüket.’ – mondta Ferroni.

Az IA-73 végső tervei jövő év elejére készülnek majd el, az első felszállást pedig 2013-ban szeretnék végrehajtani. Az FADEA szerint a termelés 2014 végén vagy 2015 elején indulhat el, így 2017-re már szolgálatba állhat az első teljes század.
Kapcsolódó hír, hogy a cég előrehaladott tárgyalásokat folytat a brazil Embraer-rel a KC-390 teherszállító gyártásába való bekapcsolódásról. Ettől többek között azt várják, hogy újra a világ élvonalába emelje a vállalatot, valamint felfrissíthetik tudásukat a legfejlettebb technológiákkal kapcsolatban.