|

Nagy erőkkel zajlik az eltűnt argentin tengeralattjáró keresése

Nagy erőkkel zajlik az Argentin Haditengerészet ARA San Juan (S-42) nevű tengeralattjárójának keresése, mely legutóbb szerdán jelentkezett be. A szóban forgó tengeralattjáró Argentína 2 db, német építésű TR-1700-asainak egyike, mely 44 fős legénységével a Tüzföld székhelyének számító Ushuaia kikötőjéből indult vissza honi kikötője, a Buenos Aires-től cirka 400 kilométernyire délre lévő Mar del Plata irányába. Az elérhető információk alapján utolsó bejelentkezésére szerdán került sor, mikor is Patagónia és a San Jorge-öböl mentén haladtak a kontinens partjaitól hozzávetőlegesen 400 kilométernyire.

Az ARA San Juan honi kikötőjében. Az 1985-ben hadrendbe állított egységen 2008-2013 között hajtottak végre felújítási munkálatokat. Martin Otero,

Azóta viszont nem sikerült felvenni a kapcsolatot velük, így megindult az utolsó ismert pont körül kijelölt területen a kutatás. A kereséshez felajánlotta segítségét Argentína több szomszédja, illetve bekapcsolódott a térségben lévő eszközeivel Anglia és az Egyesült Államok is. Az Egyesült Államok részéről a NASA egy P-3 Orionja és a U.S. Navy immáron 2 P-8A Poseidon tengerészeti járőrgépe tartózkodik a térségben.

Ha minden igaz jelenleg a felszínen keresik a tengeralattjárót, melynek a kommunikációs rendszer meghibásodása esetén az elírásoknak megfelelően fel kellett emelkednie. A legfrissebb információk szerint a kijelölt zónának már mintegy 80 százalékát átkutatták, de még nem akadtak a San Juan nyomára. A műveletet sajnos nem segíti a térség jelenleg viharos időjárása. Bizakodásra adhat ugyanakkor okot, hogy az argentin védelmi minisztérium közleménye alapján szombat délután folyamán összesen 7 alkalommal történt kommunikációs próbálkozás műholdas telefonon keresztül. A 4 – 36 mp közti hosszú üzenetek forrásának behatárolásában egy műholdas kommunikációra szakosodott amerikai cég segíti az argentinok munkáját.

Az amerikaik mindezen felül már a mentési munkálatokra készülnek, hiszen útnak indítottak 2 mentő-tengeralattjáró is, melyekkel különböző mélységből van lehetőség tengeralattjárósok mentésére. Ezek közül a kisebb, Submarine Rescue Chamber (SRC)  névre hallgató megoldás már meg is érkezett Argentínába 3 db C-17 és egy C-5 fedélzetére szétosztva. A bonyolultabb, nagyobb mélységből történő mentést lehetővé tevő Pressurized Rescue Module (PRM) várhatóan valamikor a jövő hét elején érkezhet meg.

A Pressurized Rescue Module (PRM-1) Falcon leeresztésének kezdete egy 2015-ös gyakorlaton. U.S. Navy photo by Daniel Moreno,