A RIA Novosztyi hírügynökség tájékoztatása szerint Oroszországban a kora délután folyamán lezuhant egy Szu-27 ‘Flanker’ típusú vadászbombázó. Mindkét pilóta sikeresen katapultált.
Helyi idő szerint 13:30 körül (02:30 UTC/GMT) megsemmisült az Orosz Légierő egyik Szu-27-ese, mely a távol-keleti Usszurijszk város területén található repülőgép-javító üzem felszállópályájáról indult tesztrepülésre egy nagyjavítást követően. A védelmi minisztérium részéről megerősítették, hogy a gép fedélzetén tartózkodó pilóták sikeres gépelhagyást hajtottak végre, jelenleg a kötelező kórházi kivizsgálásuk folyik. Továbbá elmondták, hogy a lángba boruló gép nem okozott személyi sérülést, amikor Primorje (azaz „Tengermellék”) területén a földbe csapódott.
A baleset okairól egyelőre nem adtak tájékoztatást, az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják.
Idén ez már a második Flanker repesemény az Orosz Légierőben, mely még januárban vesztette el egyik Szu-27-esét, melyben pilótahiba vezetett katasztrófához. A gépet a nagy tapasztalattal rendelkező Vlagyimir Szobolev ezredes vezette, aki életét vesztette a katasztrófában.
Nos jó hogy nem történt nagyobb baj.A pilcsik azok majd szépen haza mennek a családjukhoz hálát adnak az égek hogy túl élték és mennek kapnak majd 1 uj gépet.
Asszem akkor a teszt sikertelennek minősült.
Ez nem hiperciki, hogy nagyjavítás után pottyan le?
Nem pontosan azért végeznek minden gépen berepülést,hogyha valami hiba történt a gyárban,akkor az olyan pilóták kezei közt derüljön ki akik megfelelő tapasztalattal rendelkeznek.
jaja, hibát találtak :)
Janaj!
és mit tudsz az esetről, honnan tudod, hogy a balesetnek és a nagyjavításnak köze van egymáshoz? A hírből nem derül ki, hogy műszaki, vagy pilótahiba volt. Ha műszaki hiba volt akkor is lehet olyan ok, amelynek nincs közvetlenül köze a nagyjavítás tényéhez.
Pl a PG történetében lévő tudomásom szerint egyetlen katasztrófája úgy történt, hogy a legutolsó két nagyjavított NDK-s MiG-15 géppárban szállt fel az elszállításkor (vagyis a sikeres berepülés után) a kísérő belekerült a vezér gázsugarába, átfordult, majd kabinnal lefelé a betonnak csapódott ahol több száz métert csúszott ilyen helyzetben. A pilóta mondanom se kell életét vesztette. Most akkor ez „hiperciki” volt, hiszen közvetlenül a nagyjavítás után történt?
TG
Dudi!
egy nagyjavítás után a hibáknak, a rendszerpróbán kell kiderülnie, ha a levegőben történik akkor már régen rossz. A berepülés feladata ellenőrizni, hogy a gép a levegőben is tudja az előírt paramétereket, illetve ha nem akkor megbizonyosodni, hogy hol kell utánszabályozni.
TG
Én úgy tudom,hogy a berepülés alkalmával azt vizsgálják,hogy a rendszerek a levegőben is működnek avagy nem.
Rosszul tudod, valóban vizsgálják de nem ez az elsődleges cél, a komoly műszaki problémának már a földön a rendszerpróba során ki kell derülnie.
Pl egy Mi-8 helikopter berepülés nálunk több feladatból (felszállásból) állt, amiben volt légi hajtóműpróba, repülés teljes terheléssel, csúcsmagasságba emelkedés, útvonalrepülés, autorotáció stb. Egy vadász berepülésének első feladata a vezérlés beszabályzása volt, és csak ez után egy-egy más feladatban következtek olyanok, hogy csúcsmagasság és sebesség ellenőrzése, majd a legvégén a fegyver rendszerek ellenőrzése egy elfogási gyakorlattal.
Most ahol dolgozom (polgári utasszállító) a berepülés alatt ellenőrzik pl a kormánylapok egyensúlyi helyzetét és még sok minden mást egészen olyan dolgokig, hogy a túlnyomás hatására puposodik-e a padlószőnyeg, illetve a földön a startmegszakítás során a fékeket, de mielőtt erre sor kerülne a gépet még a földön hajtóművezik, túlnyomáspróbának vetik alá, ahol keresik a törzs szivárgásait, illetve egy kb másfél órás ground test-nek nevezett procedúra alatt ellenőrzik a vezérlés működését.
TG
Pár éve a Dreamliner első felszállása is majdnem kényszerleszálláshoz, és a tervezett repülőprogram megszakításához vezetett. Pedig hol van a Szuhoj megbízhatóságban a Boeing gyártól…
Autórotációt azt milyen módón tudtátok ellenőrizni,pontosabban vizsgálni?És mi lehetett a probléma ennél?
Ha jól tudom, akkor 3000-m-ről alapjáraton süllyedtek (nem földközelben játszották), autorotációnál a kormányszervek elég szélsőséges pozícióban vannak. Alaphelyzetben ha egy helikopter rotorlapátjain növeled az állászöget, akkor az autokorrekció miatt a fordulatszám is nő, autorotáció esetén, viszont úgy növeled az állászöget (nyomatékot), hogy a reduktort nem a hajtóművek, hanem saját önpörgése hajtja. Amúgy nem tudom, hogy mi lehet a probléma de emlékeim szerint a berepülési procedúra része volt az ellenőrzése, viszont egy autorátációs manőver végén szerintem a gép bizonyos szerkezeti elemeit meglehetősen nagy megterhelés éri.
TG
Azt hiszem nem értem:)Pontosabban értem a lényegét csak a fordulatszám része nem világos:)De ha utánna nézek csak megértem:)Itt a mai házim:)
Autorotációt akkor alkalmaznak, ha a gépnek nincs hajtómű ereje, ilyenkor a helikoptert előredöntik és olyan süllyedésbe viszik, hogy sebességet (mozgási energiát) gyűjtsön, ekkor a az áramló levegő hatására a forgószárnyak felpörögnek, és gyakorlatilag a helikopter repül, és kormányozható marad, igaz mindehhez az energiát az intenzív süllyedés adja, amikor a helikopter elér egy kritikus magasságot (ezt az amit nagyon jól kell megválasztani, mert ha túl korán történik a helikopter átesik és lezuhan, ha túl későn akkor belecsapóik a földbe) akkor fel kell rántani és nagy állászöget kell adni a forgószárnyaknak, ekkor a rotor gyakorlatilag intenzíven elkezdik fékezni a gép süllyedését, ez akkor ideális, ha ennek a süllyedésnek a vége a párnahatás tartományban ér véget, mert ilyenkor a gép egy nem káros varióval érintkezik a földdel.
http://www.aerofriends.hu/repulestechnikai-uzemeltetesi-okossagok/autorotacio
erről volt egyszer egy nagyon jó cikk a Haditechnikában, de elektronikusan nem elérhető.
Remélem így már érthetőbb.
TG
Üldözzön hálám:)
Az is lehet, hogy vmi újonnan beépített alkatrész gyári hibás volt. Pl a földi hajtóművezésnél nem derült ki, de lehet, hogy a levegőben anyagfáradás miatt eltört egy turbinalapát.
Először is: ha senki se halt meg, de még a földön se követelt emberéleteket a roncs, akkor ez nem katasztrófa, hanem baleset.
A baleset és a katasztrófa két egymástól elkülönülő fogalom.
Másodsorban, pár éve egy nagyjavítást követő berepülésre szállt fel az egyik Tu-160-as és a levegőben lángba borult, majd mikor mind a négy fő katapultált, a gép alájuk zuhanva felrobbant. A robbanás tűzgömbje mind a négy ernyőt széttépte, illetve szétégette, a berepülő személyzet a tűzbe esve lelte halálát.
„Mindösszesen” annyi történt, hogy a nitrogénbefúvó rendszer nem működött és a kifogyó kerozin helyén vákuum keletkezett. A négy hajtómű gyakorlatilag összeroppantotta a gépet belülről, a tartályok felöl.
Mindez közvetlenül a nagyjavítás után.
Jogos az észrevétel, korrigálva. Thx!
A pilótáknak nem esett baja és ez a lényeg! Egy gépet lehet pótolni, egy embert nem!
Amúgy a finnek is elvesztették a lego F-18-kat. Ott valami számítógépes gond volt. Szegényből csak egy nagy szürke tükörtojás maradt…
Egy kép a katapultálás folyamatáról:
http://en.rian.ru/images/16066/88/160668884.jpg