|

Élettartam-hosszabbítás kínai módra

A Kínai Néphadsereg légierejének (PLAAF) számos gépe repül Szaturn AL-31F típusú sugárhajtóművel. Az orosz erőforrás élettartam-hosszabbításakor azonban kicsit belepiszkáltak az alapkoncepcióba.

A Szu-27 ‘Flanker’ különböző változatai (Szu-27, J-11 és Szu-30MKK) mellett a kínai fejlesztésű Chengdu J-10 harcigépet is ezzel a típusú erőforrással szerelték fel. A nagy darabszám indokolttá tette saját korszerűsítési program kidolgozását. Az AL-31F/FN P.2 jelzésű módosítás több mint 65 százalékkal (900 óráról 1500 üzemórára) növeli a hajtómű üzemidejét. A módosításoknak köszönhetően látszik, hogy Kína egyre inkább függetlenedik Oroszországtól a hajtóműgyártás területén (is).

Chinese AL-31F/FN P.2

A kínai üzemidő-hosszabbítás egyébként az 5719. számú karbantartó üzem nevéhez fűződik. A Szecsuán tartományban található gyáregység közel 2000 alkalmazottat foglalkoztat, munkájuknak, valamint a saját fejlesztésű és gyártású alkatrészeknek köszönhetően születnek újjá az orosz eredetű erőforrások. Saját módszerüknek köszönhetően a szétszerelés időtartamát csökkentették, így a hajtóművek nagyjavításához szükséges időt 27,3 százalékkal sikerült redukálni, ezzel 60 százalékkal növelve az üzem termelési kapacitását.

Az elmúlt néhány évben 63, általuk indított kutatási és fejlesztési program technológiai innovációjának eredményeképpen 20 állami kitüntetést zsebelhettek be. Ugyanezen időszak alatt az üzem bevétele közel háromszorosára (147.2 millió dollárról 428.4 millió dollárra) nőtt.

További képek:

2 hozzászólás “Élettartam-hosszabbítás kínai módra”

  1. Ráérünk azt sokkal ritkábban is ellenőrizni Yong-lee, végül is nem te repülsz vele (hihihi)! => üzemóra hosszabbítás
    Ne várd meg, amíg kihül, és minek az a sok felesleges biztonsági ellenőrzés? Csekkoljuk inkább 23,7%-al kevesebb helyen => karbantartási idő csökkentése is kipipálva, nő a termelékenység.

    Egyébként az Orosz hajtómű MTBO-ja elvileg 1000 óra, élettartama pedig 2-3000 óra (forrásonként változik), szóval annyira azért nem nagy előrelépés ez a kínaiak részéről, hacsak nem az MTBO-t sikerült megemelniük. Az orosz upgrade-ra (Szu-35BM-be rakandó 117s) egybevágóan 4000 órát írnak élettartamnak, pedig a nyugatiakhoz képest ők se akkora hajtómű spillerek, az f414 pl. már jó ideje, bizonyítottan tud ennyit.

  2. @Kolumbus: A mostanában megjelent F414 EDE tud 4000 órát, a régi F414-GE-400 ‘hot section’ (égőtér és utána ill. utánégető) 2000 órát, a maradék 4000 órát tudott. Tehát azért ez a 4000 óra nem az a 4000 óra. :)

    Azt is tegyük hozzá, hogy az alap F414 ára 4 millió US$, az AL-31F/FN ára a J-10A-kba 2,8 millióért jött, tehát egy szinttel olcsóbb kategóriában is játszik.