|

Villámokkal a ballisztikus rakéták ellen

A Northrop Grumman által kifejlesztett és gyártott AN/AAQ-37 EO-DAS eszköz figyelemreméltó képességet demonstrált, mellyel akár a ballisztikus rakéták elleni harcban is szerepet kaphat.

Az EO-DAS (Electro-Optical Distributed Aperture System) vagy DAIRS (Distributed Aperture InfraRed System) elnevezésű berendezés hat szenzorból kapja a jeleket, melyekből kettőt az orr és bal oldalán, egyet a pilótafülke előtt, egyet mögötte, míg kettőt a törzs alsó részére helyeztek el, ezek infravörös tartományban, 360°-ban éjjel-nappal pásztázzák a gép körüli légteret. Sőt, lehetséges a több szenzor felvételének összedolgozása is, így tökéletesebb kép hozható létre.

A rendszer érzékeli a közeledő rakétákat, meghatározza, hogy honnan indult útjára az adott fegyver. “Látja” a közelben lévő repülőgépeket, és lehetővé teszi a rakéták indítását azokra, még akkor is, ha a cél a gép mögött helyezkedik el. Emellett használható navigációra is. Mint említettük, képes a rakétaindítást is érzékelni, épp ezt tesztelték a minap a Northrop Grumman szakemberei.

Az EOTS nagy zafírüvegei elvonják a figyelmet az oldalra néző EO-DAS szenzoráról ,

Az F-35 Lightning II fedélzeti rendszereit egy átalakított BAC 1-11 légi próbapadon tesztelik, egyik ilyen teszt alkalmával az EO-DAS határait feszegették. Mivel a rendszer képes jelezni a rakéta-indítást (mind ellenséges repülőgépről, mind felszíni indítóról indított), így elviekben képes jelezni a ballisztikus rakéták indítását is. Kérdés, hogy milyen messziről. A Northrop Grumman szakemberei 800 mérföldes (közel 1300 kilométeres) távolságból indított célpontot követtek figyelemmel.

Az indítás után sikeresen befogták az emelkedő, kétfokozatú rakétát, majd kilenc percen keresztül követték azt a második fokozat kiégéséig.

“Az EO-DAS esetében kombináltuk a 360 fokos térbeli lefedettséget a gyakori frissítési rátával, a nagy felbontással, a nagy érzékenységű és teljesítményű processzorokkal és a fejlett algoritmusokkal, így egy egységes rendszert hozva létre. A lehetőségek száma ezzel gyakorlatilag végtelen.” – nyilatkozta Dave Bouchard, a Northrop Grumman F-35 szenzoraiért felelős igazgatója. “Az EO-DAS szoftverének architektúrája már tartalmazza a kereső és követő algoritmusokat, így alkalmas BMD (Ballistic Missile Defense – ballisztikus rakéta-védelem) feladatokra is. Ezzel az eszközzel végre betömhető a rakétavédelem kritikus hiányossága.”

httpv://www.youtube.com/watch?v=e1NrFZddihQ

17 hozzászólás “Villámokkal a ballisztikus rakéták ellen”

  1. Semmi új, ez egy régi videón is látható volt csak nem ebben a tálalásban. A BBC forgatócsoportjának videóján volt látható a 360 fokos sisakrendszer címén. Csak gondolom ez úgy működik mint az ABS, ASR, ASP egy doboz tartalmaz mindent csak a szoftver más. Ja meg kell a reklám meg a csinnadratta, mert el kell adni az árut, indokolni kell az árat. És hozzátenni jó sűrűn, csak mi és csak nálunk.

  2. dudi: Szerintem tévedsz. Ha a hatótávolság megvan és a gonosz ellenséges rakéta nem távolodik (túl gyorsan) a repülőtől, akkor könnyedén lelőhető egy légiharcrakétával, csak a röppálya mentén elé kell célozni, a maradék korrigálást a találkozás előtt elvégezheti maga rakéta is, vagy a repülő is utánaküldheti a módosításokat ha mód van rá. Nyilván ez is lesz az ötlet, ellátják a rakétáikat a megfelelő szoftvermódosítással, aztán hajrá.

  3. extreme kijelentéséhez annyit hozzátennék, hogy a boost fázisban (elnézést nem jut eszembe magyar megfelelő) egy ICBM… nagyon durván világít IR tartományban F35 meg fent van azonnal látja nem úgy mint egy hajó. (esetünkben 800kmről érzékelte+követte ez alapján mért ne irányíthatna célra egy akár amraamot is?) + Komoly pályakorrekciós mozgás problémás ebben a fázisban. (optimális út könnyen számolható) + adott gép (pl F35) repül 8-10+km magasan ez nagyon komoly helyzeti energiát rejt egy hajon lévő RIMhez képest.

    ha jól emlékszem a meteort akarják kiegészíteni egy IR szenzorral tény itt sokszorosan számít a ramjet előnye.

  4. mr_extreme

    Az a rakéta marha gyorsan emelkedik ám és még gyorsabban gyorsul ne felejtsd el,hogy megfelelő sebességet kell gyűjtenie a légkör elhagyásához.+ a légi harc rakéta egy ponton túl lassulni fog míg a ballisztikus rakéta a légkörben folyamatosan gyorsul én megkockáztatom,hogy ha a gép az indítás pillanatában messzebb van mint 10-20 km akkor esélytelen a találat mert nem éri utol a rakéta a célt.
    Az AMRAAM harci része 18kg az AIM-9X 9,4kg aminek egy része csak a robbanóanyag a többi repeszképző fém ennek kéne elpusztítani egy megerősített falú rakétahajtóművet(a modern orosz rakétáknak nem csak a harci része “páncélozott” hanem a rakéta test is persze kisebb mértékben mint a robbanófej).

    Ennek fényében van esély a találatra de ez szerintem annyira minimális,hogy gyakorlatilag fölösleges munkát belefektetni. Szerintem az F-35 szerepe a felderítés és a kilövés pontos helyének meghatározása nem pedig a megsemmisítés.

  5. Az AMRAAM (nem a D változat) egy vadászsebességű célt sem képes utolérni, ha a az távolodik, és 30 km-nél nagyobb távolságról indították a rakétát. Ezért jó a Meteor, mert a NEZ-e jóval nagyobb, viszont kiégés után gyorsan lassul.

    Erre a rakétavadászos cuccra inkább majd az NCADE-t akarják használni.

  6. Fade

    Magamat idézném:

    “Ennek fényében van esély a találatra de ez szerintem annyira minimális,hogy gyakorlatilag fölösleges munkát belefektetni. Szerintem az F-35 szerepe a felderítés és a kilövés pontos helyének meghatározása nem pedig a megsemmisítés.”

  7. Igen, azon én is gondolkodtam hogy a rakétáknak vajon mennyire lehet erős a burkolata, elég-e hozzá a repeszhatás vagy inkább telitalálat kell-e. A távolság az kétség kívül egy fontos tényező a hatalmas sebességek miatt.

    Persze az indított rakétákat műholdról is lehet látni, akkor nem teljesen értem hogy ez mire is lenne jó, hacsak nem a kisebb hatótávolságú rakéták észlelésére… Valamint ez gyakorlatilag mindig kéznél lenne ahol van ezzel felszerelt F35, nem kellene műhold meg mifene.

    Ja, de, értem már. Fedélzeti energiafegyverek… Majd…

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.