Hatalmas robbanással darabokra szakadt augusztus 19-én egy F-16 Fighting Falcon nem messze az Eglin Légibázistól. Azonban a detonáció cseppet sem volt váratlan, mivel nem egy baleset eredménye volt, hanem egy igen fontos teszté.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Boeing jelentős számú F-16 Fighting Falcont alakít át célgéppé az USAF megrendelésére. A gépeket alaposan átvizsgálják, a szükséges részeket kijavítják és egy speciális számítógépes rendszert beépítve, mely segítségével előre programozott vagy távirányított módon tudják meghatározni a drón mozgását. Azonban mi a helyzet akkor, ha a célgéppel megszakad a kapcsolat? Esetleg az ellene indított rakéta olyan mértékben megrongálja a fedélzeti rendszereit, hogy irányíthatatlan marad, ám repül tovább. Mindkét felvázolt példánál fenn áll a lehetősége személyi sérülésnek, sőt rosszabb esetben akár lakott területet is veszélyeztethet a zabolátlan masina. Az ilyen esetekre még egy eszköz kerül a gépek fedélzetére, mégpedig egy önmegsemmisítő.
Az augusztus 19-ei robbantás során eme önmegsemmisítő (melyhez egyébként az AIM-9 rakéták robbanófejét használták fel) próbája volt, mely az elvárt eredményt hozta. A szenvedő alany egy Block 1 verziójú F-16B volt. A #78-0097 farokkódú egyed még 1979. szeptember 25-én gurult le a General Dynamics (ma Lockheed Martin) gyártósoráról, majd hat egységnél szolgált, mielőtt 2000 októberében nyugdíjazták volna. 2002 áprilisáig lekonzerválva tárolták az Eglin Légibázis területén, ekkor a 40. FTS (Flight Test Squadron) használta fegyverzetfelfüggesztési tesztekre. Végül 2010 júniusában végleg eldőlt a sorsa, kimondták felette a halálos ítéletet, ezt a gépet választották a próbarobbantáshoz, melyet augusztus 19-én, helyi idő szerint 11:15 körül végre is hajtottak.
„Fogtuk ezeket a már nem üzemelő repülőgépeket és újra felhasználjuk őket. Ez ez újrahasznosítás, ha úgy tetszik.” – nyilatkozta Kevin Diggs, a QF-16-osoknak kijelölt Falconokat vizsgáló és értékelő csapat vezetője.
„Újra repülésre alkalmas állapotba hozzuk őket, lehetőséget adva a tervezőmérnököknek, hogy kipróbálják a modern repülőgépek ellen létrehozott fejlett fegyvereiket. Továbbá lehetőséget biztosítunk pilótáinknak, hogy egy minőségi, negyedik generációs vadászrepülőgép ellen gyakorlatozzanak.”
„Ez a teszt egyik fontos lépése volt a kötelező biztonsági követelmények teljesítésének.” – folytatta Diggs. „Az önmegsemmisítő megfelelő működésének ellenőrzése mellett a robbantás másik célja az volt, hogy meghatározzuk azt a biztonságos távolságot, ahol már nem veszélyesek a repeszek.”
Egy szemtanú így emlékszik vissza a robbantásra:
„A gép törzsének közepétől egy kis tűzgolyó indult útnak, majd terjedt szét sűrű fekete füst kíséretében, majd másodpercekkel később megérkezett a mély, visszhangzó „bumm”. A kár mértéke először észrevehetetlen volt, majd a gomolygó füst eloszlása után már látni lehetett, hogy az F-16B a szárnyak és a pilótafülke között kettészakadt.”
„Szomorú látni, hogy egy F-16 így leheli ki a lelkét.” – mondta a robbantás után Wayne Chitmon őrnagy, a 82. ATS (Aerial Targets Squadron) tisztje, azé az egységé, ahol a QF-16 célgépek a jövőben üzemelni fognak.
„Ugyanakkor izgatottsággal tölt el az a tudat, hogy a negyedik generációs F-16 segít növelni a pilótáink és felszerelésünk harcértékét.”
A robbantás után nem sokkal egy vizsgálócsapat lepte el a helyszínt, hogy adatokat gyűjtsenek elemzésre. Az elkövetkező hetekben tartó vizsgálat zárójelentése részletesen magyarázza majd a robbantás eredményét. A jelentés részletes elemzése után az AAC (Air Armament Center) engedélyt adhat a QF-16 pilóta nélküli repüléseire. Az első példányokat a tervek szerint 2014-ben szállítja le a Boeing, hogy az új típus felválthassa a kiöregedő (és jelentősen megcsappant) QF-4 állományt.
Életképek a szenvedő alany múltjából:
Helló, érdekes cikk! Bár kérdés, hogy egy 1978-ban megrendelt gép, hogy gurult le a gyártósorról 1975-ben? :)
Jujj, elírtam :/ 1979 akart lenni… Javítva, köszi :)
Kár értük. :-S
hát, végül is csak értelmesebb vég ez így, mint hagyni elporladni a szabad ég alatt tárolva a repterek szélén.
mi értelme az egésznek amúgy? Ez olcsóbb mint kész célgépeket összeszerelni?
Az, hogy olyan célgéped van, ami reális fegyegetések paramétereit tudja összehozni. Nem egy pofonegyszerű gyakorló célpont.
Egy ilyen drón tényleg tud olyan reális fenyegetést nyújtani, mint egy pilóta vezette gép?
Tilikov
Gyakorlatilag ugyan azt tudja mint egy pilóta vezette gép.
dudi
Ha ugyanazt tudná, akkor nem ültetnének oda még egy embert is az intelligens robotpilóta mellé. Ezek a drónok arra vannak beprogramozva, hogy elvezessék az f-16-ost és csináljanak néhány kitérő manővert mielőtt lelövik a gyakorló pilóták. Pont azért kell bele az önmegsemmisítő, mert ha elveszíti az emberi kontrollt, akkor közveszélyessé válhat.
Én úgy tudom,hogy távirányítással irányítják őket azaz azt csinálja a gép amire a földről egy pilóta utasítja az megsemmisítő arra kell,hogy ha elveszítené a kontrollt az operátor akkor robbanjon a gép.
Azért én mégis sajnálom.
Olyan szépek, még „élő” szoborként is jól mutatna a kertben. :)