Úgy tűnik, az egyre tovább húzódó brazil F-X2 tenderrel ellentétben a dél-amerikai ország hazai fejlesztésű új teherszállító és légi-utántöltő repülőgépe, a KC-390 programja sínen van, és valószínűleg ott is marad. Mint ismeretes, Farnboroughban megszületett az első, 28 gépes megrendelés rá a Brazil Légierő részéről, most pedig úgy tűnik, egy újabb vásárló lépett a színre, szintén Latin-Amerikából.
Korábban már írtunk róla, hogy az Embraer bel-és külföldi partnereket keres a KC-390 fejlesztéséhez és gyártásához, ami egyértelműen maga után vonna egy megrendelést is. Már akkor is felmerült Chile, mint lehetséges együttműködő fél, s a hírek szerint nem bizonyult tévesnek a feltételezés, ugyanis tegnap a felek tető alá hoztak egy szerződést, mely egyrészt egy hatgépes beszerzésről, másrészt pedig egy ipari, logisztikai és kiképzési együttműködésről szól.
A nagy eseményre Santiagóban, Chile fővárosában került sor. Elsőként a brazil védelmi miniszter, Nelson Jobim találkozott a fogadó ország elnökével és kancellárjával (Sebastián Pinera és Alfredo Moreno). A megbeszélés után Jobim újságíróknak adott nyilatkozatában kifejtette, hogy az egyik fő napirendi pontjuk egy új, rendkívül szoros együttműködés volt a két nemzet között, katonai és polgári téren egyaránt. Szerinte a régió új korszakához érkezett, melynek kihívásait csak úgy küzdhetik le, ha a nemzetek között a ‘megértés politikája’ működik majd.
A védelmi miniszterrel párhuzamosan az Embraer vezetőségének tagjai is ellátogattak Chilébe, és ők sem tétlenkedtek sokat. Így augusztus 24-én, kedden sort került az előzetes szándéknyilatkozat aláírására annak érdekében, hogy Chile részt vállalhasson a KC-390 programban és vásároljon is a típusból. Ennek értelmében a chilei ENAER (Empresa Nacional de Aeronáutica) vállalat fogja gyártani a repülőgépek több fontos részegységét is. Ez azt jelenti, hogy a Chilei Légierő (Força Aérea do Chile, FACH) majdani hat KC-390-e részben hazai gyártású lesz.
’Nemrég a Brazil Légierő 28 gépes megrendelésével biztosak lettünk benne, hogy a kormány támogatja ezt a fontos programot. Ez nagy hatással volt Chile vezetésére is, akik így szíves örömest vállalnak szerepet a fejlesztésben és gyártásban egy nemzetközi együttműködés keretében.’ – mondta a szerződés aláírása után José Ferreira Neto Orlando, az Embraer védelmi részlegének ügyvezető igazgatója. ’Már eddig is jó kapcsolatokat ápoltunk az ENAER vállalattal, most pedig még jobban elmélyíthetjük ezeket. Úgy véljük, az üzlet mindkét fél számára előnyös, mivel így kölcsönösen fejlődhetünk és érhetünk el sikereket nemzetközi szinten is.’
Chile és Brazília a repülőgépiparban már egy ideje együttműködő partnerek, ugyanis az 1990-es években az Embraer és az ENAER megállapodtak róla, hogy utóbbi részt vesz az 50 férőhelyes ERJ 145 regionális polgári utasszállító gyártásában. Legutóbb pedig 2008-ban köttetett szerződés a két fél között, mikor is Chile 12 Super Tucano turboprop kiképző és könnyű támadó repülőgépet vásárolt az Embraertől.
Ezek miért nem licecet vettek a Szu27esre? 1 ekkora országnak vagy 150 vadászgépre lenne szüksége.
Szu-27-re? Mert kőkorszaki vacak azért.
150 gép? Most melyik országról beszélsz? Chile vagy Brazília?