|

Használt repülőgépeket vásárol Brazília

Hasonlóan a szárazföldi gépjárművekhez, a repülés világában is előfordul, hogy egy civil vagy katonai fél, ha nincs túlzottan eleresztve anyagiakkal, kénytelen használt repülőgépeket beszerezni újak helyett. Ilyesmi elsősorban a harmadik világ országaiban fordul elő, ám néhanapján még olyan, elsőre jobb helyzetűnek tűnő államok is erre vetemednek, mint – jelen esetben – Brazília.

Hírünk apropóját az adja, hogy a Brazil Haditengerészet nemrég megkereste az Egyesült Államokat, mégpedig azért, mert Clemenceau-osztályú repülőgép-hordozójára (A12 Sao Paulo, ex-Foch) tengerészeti szállító és légi-utántöltő feladatú típust szeretne vásárolni, választása pedig a US Navy állományából 1988-ban kivont, azóta lekonzerválva porosodó Grumman C-1A Trader modernizált változatára esett. A két hajtóműves, felsőszárnyas típusból nyolcat állít majd szolgálatba Brazília.

Mint ismeretes, a Brazil Haditengerészet – pontosabban annak légi eszközöket üzemeltető részlege, az Aviacao Naval Brasileira – jelenleg egyetlen merevszárnyas repülőgéptípussal rendelkezik, 23 A-4KU/TA-4KU Skyhawkkal (20 együléses, 3 kétüléses). Érdekesség, hogy az S-2 Tracker tengeralattjáró-vadász, mely a C-1A alapját képezte, annak idején szolgált brazil felségjellel a Minas Gerais repülőgép-hordozón.

C-1A Trader (Forrás) ,

Természetesen mielőtt megkezdhetnék aktív szolgálatukat, a Traderek jelentős modernizáláson esnek át. A hosszú, több mint húsz éves ideiglenes nyugdíj – mondhatni fizetés nélküli szabadság – következményeit korrigálják, valamint az Embraer jóvoltából az eredeti Wright R-1820 dugattyús motorokat Honeywell TP331-14GR turboprop erőforrásokkal és Hartzell ötágú légcsavarokkal váltják le. Megújulnak a fedélzeti rendszerek is, valamint két példányt alkalmassá tesznek légi-utántöltő feladatok ellátására is.

Ami az anyagiakat illeti: az Egyesült Államok a Foreing Military Sales keretében adja át a repülőgépeket 234 000 dollár darabonkénti áron. Ehhez jön még a felújítások és élettartam-hosszabbítások költsége, melyekkel együtt végül egy 3,5-4 millió dolláros számla kerekedik ki. Azt nem tudni, hogy a közel 50 éve készült gépek mennyi ideig repülhetnek majd Brazíliában.
Kapcsolódó hír, hogy a Brazil Haditengerészet erőteljesen szemez négy konzervált uruguayi S-2G Trackerrel, melyeket ugyancsak szívesen látnának hazai színekben – persze csak miután az Embraer ezeket is modernizálta.

Az Egyesült Államok haditengerészeténél már-már hagyomány, hogy az aktuális repülőgép-hordozó fedélzeti szállítógépet egy már meglévő, korai előrejelző vagy tengeralattjáró-elhárító platformból alakítják át. Így jött létre a Grumman S-2 Trackerből a C-1A Trader – valamint az E-1 Tracer – , a Northrop Grumman E-2 Hawkeyeből pedig a C-2A Greyhound.

22 hozzászólás “Használt repülőgépeket vásárol Brazília”

  1. Kedves Sokol!

    és miért is hullana szét a levegőben, mert öreg, vagy mert régóta le volt állítva? Ennél korosabb gépek is vígan repülnek. Egy nagyjavítás nem csak alapos átvizsgálással hanem jelentős szerkezetjavítással is jár.

    TG

  2. sokol:

    Az Embraer elég rendesen rendbe teszi őket. Ráadásul a vadászbombázó tender nélkül is elég vaskos összeg teszem azt egy Hawkeye, Greyhound-ot meg (szerintem) már rég nem gyárt az Northrop-Grumman, ergo egyik túl drága lenne, a másikból meg nehéz lenne szerezni (USN is szűkölködik benne). Se olcsóbb, pláne létező alternatív nincs (vagy nem tudok róla). Kívétel ezek az öreg vasak.

  3. Hind!

    van ahol ismerik az állagmegóvás, a konzerválás és a korrózió védelem fogalmát és értelmezni is tudják. Vannak országok ahol 5 évente lefestik a villanyoszlopot, mi meg 20 évente kicseréljük az elrohadtat mert így olcsóbb. Akár mennyire nem tetszik nem vagyunk egy műszaki beállítottságú nép, ahol azért mert valamiben áram kering azt már különleges szakágnak hívják, hát hadd ne kommentáljam…

    TG

  4. Jobb ha így hasznosítják ezeket a gépeket, mintha szemetes kuka lenne belőlük!
    MuldR! Az Intruder meg a Corsair érdekes felvetés! Azonban a meglévő Skyhawkok melle még egy támadó gépet? Akkor aztán tényleg Retro Disco lenne a brazil hordozón!:) De inkább egy komolyabb vadászgép kellene a brazilok hajójára!
    Amúgy a Rafale alkalmas lenne hogy a Sao Paulo fedélzetéről üzemeljen? Vagy az kicsi neki?

  5. Amennyire emlékszem az A-6E flotta egy része új szárnyakat kaptt, de ennek ellenére öregség miatt nyugdíjazták a flottát. Az A-7 gépek sem voltak túl ifik és használták is őket rendesen.

    Nem hiszem, hogy ezek feltámasztása – ha van még egyben ilyen – reális lenne. Ezen felül ezek nem is biztos, hogy fel tudnának szállni a guachók hordozójáról.

    A magyar állagmegóvást meg ne firtassul. Mz MH-n beül a lekonzerválás = rohad ahol hagytad…

  6. Az F-8 gépek nem igazán leporolásból lettek beszerezve.

    A US Navy a technikai elavultságuk miatt selejtezte őket, mint vadszát. Felderítőként még húzták 1980 tájáig.

    Hogy eddig hogyan, az rejtély, mert felderítőnek meg ott volt a Vigilante. Az sem szolgált túl sokat, csak 20 évet. Nagyon szívesen olvasnék a gépről sokat, de igazi szürke eminenciás.