Hasonlóan a szárazföldi gépjárművekhez, a repülés világában is előfordul, hogy egy civil vagy katonai fél, ha nincs túlzottan eleresztve anyagiakkal, kénytelen használt repülőgépeket beszerezni újak helyett. Ilyesmi elsősorban a harmadik világ országaiban fordul elő, ám néhanapján még olyan, elsőre jobb helyzetűnek tűnő államok is erre vetemednek, mint – jelen esetben – Brazília.
Hírünk apropóját az adja, hogy a Brazil Haditengerészet nemrég megkereste az Egyesült Államokat, mégpedig azért, mert Clemenceau-osztályú repülőgép-hordozójára (A12 Sao Paulo, ex-Foch) tengerészeti szállító és légi-utántöltő feladatú típust szeretne vásárolni, választása pedig a US Navy állományából 1988-ban kivont, azóta lekonzerválva porosodó Grumman C-1A Trader modernizált változatára esett. A két hajtóműves, felsőszárnyas típusból nyolcat állít majd szolgálatba Brazília.
Mint ismeretes, a Brazil Haditengerészet – pontosabban annak légi eszközöket üzemeltető részlege, az Aviacao Naval Brasileira – jelenleg egyetlen merevszárnyas repülőgéptípussal rendelkezik, 23 A-4KU/TA-4KU Skyhawkkal (20 együléses, 3 kétüléses). Érdekesség, hogy az S-2 Tracker tengeralattjáró-vadász, mely a C-1A alapját képezte, annak idején szolgált brazil felségjellel a Minas Gerais repülőgép-hordozón.
Természetesen mielőtt megkezdhetnék aktív szolgálatukat, a Traderek jelentős modernizáláson esnek át. A hosszú, több mint húsz éves ideiglenes nyugdíj – mondhatni fizetés nélküli szabadság – következményeit korrigálják, valamint az Embraer jóvoltából az eredeti Wright R-1820 dugattyús motorokat Honeywell TP331-14GR turboprop erőforrásokkal és Hartzell ötágú légcsavarokkal váltják le. Megújulnak a fedélzeti rendszerek is, valamint két példányt alkalmassá tesznek légi-utántöltő feladatok ellátására is.
Ami az anyagiakat illeti: az Egyesült Államok a Foreing Military Sales keretében adja át a repülőgépeket 234 000 dollár darabonkénti áron. Ehhez jön még a felújítások és élettartam-hosszabbítások költsége, melyekkel együtt végül egy 3,5-4 millió dolláros számla kerekedik ki. Azt nem tudni, hogy a közel 50 éve készült gépek mennyi ideig repülhetnek majd Brazíliában.
Kapcsolódó hír, hogy a Brazil Haditengerészet erőteljesen szemez négy konzervált uruguayi S-2G Trackerrel, melyeket ugyancsak szívesen látnának hazai színekben – persze csak miután az Embraer ezeket is modernizálta.
Az Egyesült Államok haditengerészeténél már-már hagyomány, hogy az aktuális repülőgép-hordozó fedélzeti szállítógépet egy már meglévő, korai előrejelző vagy tengeralattjáró-elhárító platformból alakítják át. Így jött létre a Grumman S-2 Trackerből a C-1A Trader – valamint az E-1 Tracer – , a Northrop Grumman E-2 Hawkeyeből pedig a C-2A Greyhound.