Magyar helikopterek Afganisztánba – kommentár

Idézet a Magyar Nemzet Online híréből:
‘A magyar kormány és a NATO tárgyalásain szóba került,
hogy magyar Mi–8-as helikoptereket vinnének
Afganisztánba a szövetséges erők és az afgán hadsereg támogatására’

A Magyar Honvédség helikopterflottájának korszerűsítése régóta emlegetett kérdés a téma iránt érdeklődők körében. Számtalan vélemény látott napvilágot arról, hogy mi legyen a jelenleg üzemelő Mil Mi-8/17 szállítóhelikopterek váltótípusa, nem beszélve a Mi-24-esekről, melyek szintén a végüket járják. Azzal azonban mindenki egyetért, hogy pár éven belül égetően fontos lesz egy beszerzés, mert a képességek már most sem elégítik ki az igényeket.

Egy ilyen szituációban meglepően hathat, hogy az afganisztáni misszió támogatására forgószárnyasokat küldene a Magyar Honvédség. Pedig a felvetés nem kitaláció: egy ideje már hallhattunk róla híreket, hogy szállítóhelikoptereket küldenénk a kontingens kisegítésére. Ez elsőre nagyon jól hangzik, hisz a kint szolgáló magyar honvédeknek nagyon is jól jönne egy ilyen jellegű támogatás, ám ismerve az állapotokat, kijelenthető, hogy jelenleg felelőtlenség lenne piros-fehér-zöld ékes felségjelzésű forgószárnyasok Afganisztánba telepítése.

A fenti megállapításnak több oka van. Egyrészt az, ami a közelmúlt magyarországi eseményei – vagyis a tavaszi áradásokat követő katasztrófahelyzet – során szépen kirajzolódott: Magyarország nem rendelkezik megfelelő számú bevethető helikopterrel, melyekkel szükség esetén az állampolgárok segítségére siethetnének az illetékes szervek. A probléma pedig egyre égetőbb lesz, ugyanis az üzemórák egyre fogynak, az éghajlat pedig hasonló ütemben változik, és nem pozitív irányba. A jövőben több és több hasonló helyzet alakul majd ki, a helikopter (pontosítok: a közepes katonai szállítóhelikopter, és nem egy Robinson R-44) pedig egy olyan eszköz, mely egy árvíz sújtotta területen életeket menthet.

Ám ha még rendelkeznénk is megfelelő számú forgószárnyassal a hazai feladatok ellátására, még akkor is helytálló lenne felelőtlenségnek nevezni egy afganisztáni kiküldetést.
Ennek magyarázatához nézzük meg, mi kell ahhoz, hogy egy helikopter biztonságosan működhessen egy háborús területen!
Először is, megfelelő védelmi rendszer: rakétaközeledés-jelző, besugárzásjelző, infracsapdaszóró, elektronikus zavarók, stb. Ennek biztosítása megfelelő anyagi támogatás mellett megoldható, minden modern forgószárnyason megtalálhatók ezek a rendszerek.
Fontos a földi kiszolgálás és az alkatrészellátás biztosításra. Ez szintén elsősorban anyagi kérdés, bár szükséges hozzá a megfelelő számú szakember is.

A Magyar Honvédség Mi-17 helikoptere |Fotó: HTKA.hu – Spawn ,

Az egyik legfontosabb szempont a személyzetek kiképzettsége, és ez az, ami az egyik legnagyobb hiányosság ma Magyarországon. Félreértés ne essék, nem a helikopteres hajózókat okoljuk emiatt, Isten ments! Ők tökéletesen fel vannak készítve arra, hogy itthon a legmagasabb szinten ellássák a felmerülő feladatokat. A hangsúly azonban az ITTHONon van!
Magyarország ugyanis nem Afganisztán, és ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni. Hazánk felett repülve a pilóták nem találják szembe magukat 3-4000 méter magas hófödte hegycsúcsokkal, plusz 40 vagy mínusz 30 fokos hőmérséklettel, homokviharokkal, sziklás völgyekkel. A környezeti viszonyokon túl pedig ott vannak a tálibok, akik bárhol és bármikor felbukkanhatnak, és egy lelövés esetén nem nyugszanak, amíg el nem fogják a túlélőket – már ha vannak.

Magát megnevezni nem kívánó honvédségi forrásunk megerősítette azt a tényt, hogy hajózóink nincsenek felkészítve az extrém körülmények közötti túlélésre – márpedig Afganisztánban maximálisan extrémek a körülmények. A többi NATO-tagállam, mely repülőeszközöket küld a távol-keleti országba, előtte a legmagasabb szintű felkészítésben részesíti őket arra az esetre, ha merev- vagy forgószárnyas repülőgépüket találat érné és lezuhannának. Ez megtörténhet sivatagban, kopár sziklás hegyvidéken vagy méteres hóban és fagyban egyaránt.

A Magyar Honvédség Mi-17N helikoptere |Fotó: HTKA.hu – Spawn ,

Még az olyan, nálunk sokkalta jobban felszerelt és kiképzett, anyagiakkal lényegesen bővebben eleresztett nemzet, mint az Amerikai Egyesült Államok is csak véres, emberi és gépi áldozatokat hozó tapasztalatok árán tanulta meg, hogy miként lehet a lehető legjobban felkészíteni a hajózókat a túlélésre – és még így is vannak áldozatok, napi-heti rendszerességgel. Épp a közelmúltban jelent meg egy hír a nemzetközi híroldalakon, miszerint a nyilvánosságra került, eddig titkosított információk arról árulkodnak, hogy Afganisztánban a tálibok több vállról indítható rakétával rendelkeznek, mint arról eddig tudtunk, és ezekkel több anyagi kárt okoztak, mint arról a média beszámolt – ebben több szövetséges helikopter lelövése is benne van, például CH-47-eseké és AH-64-eké is.

Gondoljunk bele, milyen esélyei lennének egy magyar hajózónak arra, hogy túléljen egy lelövést odakint! Szerencsés esetben gépe lezuhanását még átvészelné, ám amíg meg nem érkeznek a mentőcsapatok, bujkálnia kéne a fegyveres lázadók elől, akik nála sokkal jobban ismerik a terepet, ráadásul ezernyi veszély leselkedne rá a természetben is. Lássuk be, nem állna túl jól, ha százalékban fejeznénk ki az életben maradási valószínűségét…

Ahhoz tehát, hogy magyar helikopterek biztonságosan – de még akkor sem 100%-os biztonsággal! – működhessenek Afganisztánban, a következőket kellene biztosítani: a személyzetek kiképzése az extrém körülmények közötti túlélésre és repülésre, a forgószárnyasok passzív és aktív önvédelme, NATO-kompatibilitású kommunikációs és navigációs rendszerek, a földi kiszolgálás folyamatossága.
Ezekhez pedig elengedhetetlen a megfelelő szintű anyagi támogatás, ami a hazai forrásokból venne el nélkülözhetetlen összegeket.

Reméljük, a honvédség vezetése alaposan megfontolja a dolgot, mielőtt döntést hozna. Mi ugyan nem szólhatunk bele ilyen magas szintű ügyekbe, így csak reménykedni tudunk, hogy nem küldik hazánk fiait egy életveszélyes küldetésbe felkészületlenül.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390

HTKA Podcast S01E07 – A légvédelem fejlesztése

HTKA Podcast S01E07 – A légvédelem fejlesztése

HTKA Podcast S01E06 – A Gripen-program jövője és a szállítóképesség fejlesztése

Alakul az első magyar KC-390

Alakul az első magyar KC-390