|

Megújulhatnak a Greyhoundok

Az Egyesült Államok Haditengerészetének egyre egyhangúbb repülőgép-flottájába tagadhatatlanul színt visz a Northrop Grumman C-2A(R) Greyhound. A repülőgép-hordozók és a szárazföldi bázisok közötti szállítási feladatokra specializált típust 1965-ben állította szolgálatba a US Navy, és azóta fáradhatatlanul végzi monoton feladatát, s mivel váltótípusa nincs, ezért jövője biztosítottnak látszik.

Ezt erősíti meg az is, hogy a Haditengerészeti Légügyi Parancsnokság (NAVAIR) nemrég felkérte a Northrop Grumman vállalatot, hogy vizsgálja meg egy esetleges élettartam-hosszabbításra és modernizációra vonatkozó program végrehajtásának lehetőségét a 36 példányból álló C-2A(R) flottán. E során az 1985-1989 között gyártott repülőgépek az új E-2D Advanced Hawkeye légtérellenőrző egyes részegységeit és fedélzeti rendszereit kapnák meg, ami teljesen logikus, mivel a Greyhound a Hawkeye korábbi változatain alapul.

Nyolc évvel ezelőtt a US Navy már végrehajtott egy élettartam-hosszabbítási programot, melynek során kialakult a mai felállás: 36 C-2A(R) újult meg. Ekkor ezeknek a repülőgépeknek az élettartama 15 000 repült órára vagy 36 000 repülőgép-hordozó fedélzeti leszállásra tolódott ki. Később a Common Support Aircraft (Egységes Támogató Repülőgép) projekt keretében létrehozandó típus váltotta volna a C-2A(R)-t is, ám ez befuccsolt. Jelenleg is van egy alternatíva, a Bell és a Boeing 48 V-22 Osprey-t szeretne látni a US Navy égisze alatt a C-2A(R) helyett, ám most úgy tűnik, ez nem jön nekik össze.

Greyhound és Hawkeye kötelékben – szembetűnő a hasonlóság (Forrás) ,

Az egyelőre nem tisztázott, hogy pontosan milyen mértékű lesz a mostani élettartam-hosszabbítás és modernizáció, de a NAVAIR szerint elsősorban a Greyhoundok szerkezeti elemeinek átvizsgálására és cseréjére koncentrálnak majd. A Northrop Grumman szerint ezt az E-2D elemeinek lehető legnagyobb mértékű felhasználásával fogják végrehajtani, ezzel is tartva magukat a jól bevált rendszerhez, miszerint a két típus sok közös elemmel rendelkezik, ami a hordozó-fedélzeti üzemeltetés során jelent jelentős logisztikai előnyt.

A C-2A eredetileg az E-2A-n alapult, az első példányok 1964-ben gördültek le a gyártósorról. Ezek 1965-től 1987-ig álltak szolgálatban, mikor is felváltották őket az új C-2A(R)-ek. Utóbbiakból 1984-ben adott le megrendelést a US Navy 39 darabra, melyek 1985 és 1989 között készültek el. A legfiatalabb példány 1990-ben állt rendszerbe, így már ez is 20 éves.