|

A400M – vegyes

Az A400M meglepően keveset szerepelt mostanság oldalunk hírei között, pedig történt egy-két fontos dolog a gőzerővel folyó tesztprogramjában, illetve azon kívül is, amit egy csokorba fonva érdemesnek tartottunk az Olvasókkal való megosztásra. Lássuk tehát, hogyan halad az összeurópai csoda zökkenőktől legkevésbé sem mentes útja!

Először is, az Airbus Military megkezdte az előkészületeket és az előzetes teszteket az A400M gyenge minőségű repülőterekről való üzemeltethetőségének kipróbálására. Mostanáig többen is az EADS szemére hányták, hogy anélkül reklámozza portékáját a kiépítetlen futópályákról való fel- és a rájuk való leszállási képességgel, hogy bizonyítani tudná ennek valósságát. Most azonban eljött az igazság pillanata!

Múlt hónapban a franciaországi Toulouse mellett található Francazal légibázison megkezdődtek az előzetes tesztek. Ezek során az MSN003 jelzésű prototípust krétatörmelékkel mesterségesen degradált minőségű futópályán taxiztatták, kis- és nagy sebességgel egyaránt. Ezzel vetítették előre a majdani ’éles’, valódi le- és felszállások során fellépő körülményeket. Az A400M-nek még a 2010-es év vége előtt végre kell hajtania az első leszállását burkolatlan futópályára.

Az MSN003 taxizik a krétatörmelékes futópályán | Forrás ,

Eközben Spanyolországban sem pihentek, hanem elvégezték a szárny terhelési tesztjeit. A Madrid közelében fekvő Getafe repülőterén az Európai Légügyi Hatóság (EASA) két megfigyelőjének bevonásával került sor a teljes egészében kompozitból készült szárny terhelhetőségének kivizsgálására. E során az élettartam alatt várható maximális terhelés 150 %-ával hajlították meg a szárnyakat; a csúcsponton 1,41 méter volt az eltérés a normális állástól.

’Mindannyian örülünk, hogy sikerült átlépni ezt a nagyon fontos mérföldkövet. A strukturális tesztelési program egyik kritikus állomása volt a szárny terhelési tesztje. De szerencsésen átléptük ezt a lépcsőt is, bizonyítva, hogy az A400M kialakítása jól sikerült!’ – mondta Alain Cassier, a program rangidős főmérnöke.
A strukturális vizsgálat még 2011 közepéig folyik Getaféban. Ezzel párhuzamosan idén indul el Drezdában a törzs tesztelése.

Végezetül pedig az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériuma ismertette azt a kiképzési programot, melynek keretében leendő A400M flottájuk számára képzik majd ki a pilótákat, loadmastereket, karbantartókat, légi egészségügyi személyzeteket, rakodókat, valamint az ejtőernyős oktatókat. A polgári és katonai vállalatok bevonásával megvalósuló program 400 millió angol fontot von el a költségvetésből, és hosszú távon biztosítja a megfelelő mennyiségű képzett embert.
A képzések egyébként a RAF Brize Norton bázisán zajlanak majd.

2 hozzászólás “A400M – vegyes”

  1. atya úr isten hogy mennyit szaroznak ezzel a géppel
    Ennyi erővel kifejleszthettek volna egy 5 generációs vadászgépet is .
    De ha aszt nézzük akkor még a meteor fejlesztése is csiga lassú .
    Nem is csodálkozok azon hogy a jövőben végleg széthullik az európai hadipar .