2010. július 29-e nagy nap volt az Egyesült Államok haditengerészetének történelmében, ugyanis e napon érkezett meg az első E-2D Advanced Hawkeye a norfolki haditengerészeti légitámaszpontra. Az E-2-család legújabb tagja az E-2C-t váltja majd a világ legnagyobb haditengerészetének állományában, és végzi majd a repülőgép-hordozók légterének figyelését és a harci gépek irányítását.
E jeles alkalomból egy kisebb ünnepséget is tartottak, melyen Gary Roughead admirális, a flotta fő műveleti parancsnoka is.
’Itt az ideje, hogy új képességeinket az Egyesült Államok haditengerészeti dominanciájának fenntartására fordítsuk.’ – mondta az admirális.
Az Advanced Hawkeye külsőleg gyakorlatilag megegyezik a korábbi változatokkal, lényeges módosítást nem hajtottak végre rajta, s a fontosabb fedélzeti rendszerei is nagyjából megegyeznek azokéval, ám mégis sokkal hatékonyabbá vált. A lokátor által felderíthető és ezáltal az ellenőrizhető terület nagysága megnőtt, az eddigieknél kisebb célpontokat is képes észlelni és azonosítani, valamint a számítógépek gyorsabban képesek az információk feldolgozására és továbbítására. Nem elhanyagolható az sem, hogy az új generációs ’glass cockpit’ pilótafülkének köszönhetően a pilóták munkaterhelése csökkent, az adatokat könnyebben megjeleníthetik, valamint a lokátor adatainak feldolgozását végző személyzetek munkaállomásai is modernizálódtak.
’Az E-2D első ránézésre egy régi ismerős hatását adja, ám belül egy teljesen új repülőgépről beszélhetünk.’ – mondta a gépről Gary Ervin, a Northrop Grumman repülési ágazatának elnöke. ’A fedélzeti rendszerek technológiája többgenerációs ugrást jelent.’
Az Advanced Hawkeye a VAW-120 ’Greyhawks’ korai előrejelző századhoz (Airborne Early Warning Squadron) kerül. A ’Szürke sólymok’ eddig az E-2C Hawkeye és C-2 Greyhound típusokat repülték, előbbit váltja majd az E-2D. A század feladata az e két típusra kerülő személyzetek kiképzése és felkészítése a majdani szolgálatra, így nem véletlen, hogy elsőként ők kapják meg az új gépeket. Most is ugyan ez lesz a dolguk: megismertetni a pilótákat, műszakiakat és a WSO-kat az új technológiával.
’Mostantól minden a 120. század 700 kiváló szakemberén múlik. Letesztelik és a végletekig kitapasztalják a típus minden részletét, majd zökkenésmentes átmenetet biztosítanak a régi és az új típus között.’ – nyilatkozta a VAW-120 munkájáról Gary Ervin.
’Mióta a flottánál vagyok – elég hosszú ideje – , mindig is a Hawkeye jelentette az egyik legbiztosabb támaszt.’ – mondta az ünnepségen Allen Myers altengernagy, a flotta csendes-óceáni repülőerőinek parancsnoka. ’Mindig ez a típus emelkedett először a levegőbe egy bevetés alkalmával, és mindig ez szállt le utolsóként. Az E-2 a flotta füle és szeme.’
Ezek teljesen új gyártású gépek lesznek, vagy régi példányok átalakításával hozták létre?
Teljesen újak.
Itthonra is kellene valami ilyen nem? Ez elég kicsi gép és gazdaságos üzemű lehet. Gondolom használható szárazföld fölött is.
nekünk inkább sz-400 kellenének
Azért mert szép és jó szerintem tök fölösleges.A mi országunk fölé felesleges.Vegyünk anyahajót is akkor már.
Egyébként a Gripen korlátozottan alkalmas arra hogy a feltérképezett célokat továbbítsa más eszközök felé.Más kérdés hogy a kapacitása nem akkora mint egy ilyen e2nek.De mekkora is M.o területe?És miért is van a Natonak E3d Sentry?
Roni
Nem eladó!!!
pedig az oroszok ajánlották a törököknek és lehet hogy vesznek is .
Addig amíg nincs teljesítve az hadsereg által megrendelt mennyiség,
addig nem szállítanak el senkinek.
Roni:
OO tobb államnak is felkínálta az S-400. Az eladás hosszú folyamat, míg megegyeznek, aláírják a szerzodést, legyártják, átadják -az beletelik tobb évbe. Reálisan úgy 2015 tájékán indulhat az export kulfoldre. Akkorra a tervek szerint kifejlesztik az S-500-ast. A másik dolog, hogy kicsi a gyártási kapacitás. Tavaly csak 1 divízió S-400 adtak át(Moszkva védelmére), 2007-ben egyet, 2010-ben (elso félév) egy divíziót míg 2010 év végéig 2 divízió S-400 adnak át a távol-keletre.
Az Almaz Antej már két új uzemet épít a gyártás bovítésére. Ezenkívul még exportra is gyártanak S-300PM2(Favorit), úgyhogy van megrendelés boven.
A torokok tendert fognak kiírni, amiben az oroszok is részt vesznek.
Bár szép gép, gazdaságos is és szárazföldről is üzemeltethető, de nekünk mégsem ez kell, hanem egy lokátor a Mecsekbe…