|

Vízre bocsájtották a Triglavot

Szentpétervárott ünnepélyes keretek közt vízre bocsájtották a Szlovén Haditengerészet számára épített Svetlyak-osztályú őrnaszádot. A hajót délnyugati szomszédunk legmagasabb hegycsúcsáról, a Triglavról nevezték el. A valamivel kevesebb mint 35 millió dollár értékű hajót Szlovénia az Orosz államadósság fejében kapja.

Triglav

A Triglav | Forrás ,

A 49 méter hosszú és  375 tonna vízkiszorítású hajót három 2 880 kW-os MTU 4000 erőforrása 27 csomó sebességre gyorsíthatja fel.  A „rosszfiúk” elrettentésére egy 30 milliméteres, hatcsövű AK-306 gépágyú és két 14,5 milliméteres géppuska szolgál. Az ellenség vízi és légi járművei egy-egy Sturm illetve Igla rendszerrel támadhatóak.

Az őrmasszádon négy tiszt mellet húsz altiszt illetve matróz szolgál majd. Ljubica Jelušič szlovén védelmi miniszter-asszony szerint a Triglav nem csak védelmi célokat, hanem kutató-mentő, illetve katasztrófavédelmi feladatokat is ellát majd. A hajó teljes befejezése és a legénység kiképzése után előreláthatólag novemberben köt ki a honi bázisán, Koperben. A hajó rendszerbe állítása után a Triglav a Szlovén Haditengerészet legnagyobb és légütőkepésebb egysége lesz, mely pillanatnyilag csak egy izraeli gyártmányú Super Dvorával rendelkezik.

13 hozzászólás “Vízre bocsájtották a Triglavot”

  1. Az ár korrekt, csak ennyiért rá kellett volna pakolni egy Kashtan CIWS rendszert, és néhány Onyx surface-to-surface rakétaindítót is… :-)) Nyilván egy államadósság fejében átadott „ingyenhajó” esetében kissé vastagabban fog a ceruza. Szerintem a szlovénok is ezért választották ezt a megoldást, különben sokkal jobban jártak volna 1-2 Oliver Hazard Perry osztályú amerikai fregatt megvásárlásával, ahogy azt a lengyelek is tették néhány évvel ezelőtt…

  2. „különben sokkal jobban jártak volna 1-2 Oliver Hazard Perry osztályú amerikai fregatt megvásárlásával”

    Egy „kissé” overkill lenne a miénkhez hasonlóan törpe Szlovén haderőnek. :P Mit kezdenének vele? Ellenben pár őrhajót már okkal jobban tudnak hasznosítani.

  3. Lengyelország ugyan viszonylag nagy területű és lélekszámú állam, de azért nem az a kimondott „Blue Navy” tengeri nagyhatalom. Mégis vettek négy darab O. H. Perry fregattot, pedig nemigen használják őket másra, mint Balti tengeri őrjáratozásra. Az ország mérete nem mindig releváns a hadsereg mérete szempontjából. Pl. az izraeli, vagy akár a szingapúri légierő gépállományát sok, jóval nagyobb ország is megirígyelhetné…

  4. 42 km partvonalhoz és néhány száz négyzetkilóméter tengerhez tényleg nemm kell két fregatt. Ez a halyó teljesen megfelel az igényeknek. Nincs tulságosan felfegyverezve, de ennek semmi szüksége (talán nem ment el annyira az eszük a politikusoknak hogy a vitatott tengeri határt fegyveres konfliktussal oldják meg.

    Egyébként ha jól emlékszem akkor a tárgyalások során az orosz fél kizárólag katonai felszereléssel képzelte el az államadóság törlesztését. Három variáns jöhetett szóba: helikopterek, légvédelmi komplexumok vagy a hadihajó. Helikopterek nem kellettek, elvégre van 8 Bell 412 és 4 Cougar, légvédelmi komplexum már annál inkább, mert ugye a Roland nem mindenható, de valahogy mégis a hajóra esett a választás.

    A hajó ára olyan amilyen, utána kéne nézni a hasonló kategóriáju hajók árainak…

  5. Anno a magyar-orosz adóság is hasonló szinvonalon zajlott: Volt egy lista mit adnak és mennyiért. A listán olyan opció, hogy pénz nem szerepelt (vagy utolsó időkben igen akkor a tartozásuk felét/harmadát voltak hajlandóak kifizetni.) és olyan sem, hogy pl energiahordozó. Természetesen a listán szereplő tételek is „enyhén” túl voltak árazva.

    Na ilyen lehet ez a „bartel” is.

    Több cikket is elolvastam a majdan beindítandó orosz „szlicium” völgyről ahol hiába igérnek meg mindent olyan támogatásokat amik máshol elképzelhetetlenek mégis igencsak szűk az összeszedett lista és ezen cégek se épp HTt akarnak oda telepíteni. Hát az ilyen viszonyok miatt.

  6. pl.:

    http://www.origo.hu/itthon/20030721kehifeljelentes.html
    „Emlékeztetett arra, hogy az előző kormány tavaly áprilisban egy 150 millió dolláros adósságtételt megkísérelt 31 százalékos árfolyamon realizálni, az orosz fél azonban érdemben nem foglalkozott a javaslattal. A maradék készpénzhányadhoz viszonyítva most 36 százalékon sikerült „kihozni” az adósságot. Ezért ez lényegesen jobb megállapodás – jelentette ki akkor László Csaba, és hozzátette: a magyar fél számára egyértelmű volt, hogy a kérdést akkor lehet lezárni az Orosz Föderációval, ha a magyar kormány lemond az úgynevezett el nem számolt inkasszókról. Ennek értéke kamatokkal együtt mintegy 76 millió dollár volt. „

  7. Az árhoz csak egy apróság, nem tudom, hogy az MTU 4000-es sorozat melyik motorjáról van szó (940-től 5800 lóerőig változik, a 4000 azt jelenti, hogy a mindegyik hengere 4 literes), de egy-egy ilyen ára olyan 1-1,25 millió US$ körül kezdődik. Vagyis csak a három motor önmagában, szállítási, beépítési költségek nélkül van vagy 4 millió dollár.