Nem lesz felhőtlen a típusváltás Kanadában sem. Amikor a kormány a múlt héten bejelentette, hogy az F-35 Lightning II váltja a CF-188 Horneteket, az ellenzék sem maradt csendben…
Az ok főként a költségekben keresendő. A 65 darab F-35A beszerzése (járulékos költségekkel együtt) 9 milliárd kanadai dollárba fog fájni az adófizetőknek, míg a gépek karbantartása a becslések szerint további 7 milliárdot emészt majd fel. Ezzel együtt a számla már 16 milliárd környékén tart, ami kissé kiverte a biztosítékot az ellenzés köreiben. Kérvényezték, hogy a Védelmi Bizottság a nyár folyamán tárgyalja meg a gépbeszerzés kérdését.
Meg kell említeni, hogy a Boeing is tett ajánlatot, a Seattle-i központú cég a Super Hornetet jóval kedvezőben ajánlja, ráadásul a típus részben „kompatibilis” a régebbi Hornetek kiszolgáló berendezéseivel. Az F/A-18E/F Super Hornet, bár fél generációval elmarad az F-35-östől, jóval olcsóbb alternatívát jelentene, valamint hasonlóan fejlett, mint lopakodó rokona.
A választások közeledtével előjöttek az ígéretek, a liberálisok állítása szerint, ha kormányra kerülnek, felmondják a gépek beszerzéséről szóló megállapodást, mely Kanada történetének legnagyobb haditechnikai beszerzésének ígérkezik.
Kanada történelme során volt már hasonló eset, 1993-ban Jean Chretien liberális miniszterelnök 50 darab EH101 típusú helikopter beszerzését törölte, melyet a Sea Kingek leváltására rendelt a konzervatív kormány 5.8 milliárd kanadai dollár értékben. Az eset következtében 500 millió dollár kártérítést kellett fizetniük, valamint további 10 évig tolódott az SH-3 leváltása.