|

HTKA Hírhalom 2010. 27. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Július 9-én 13:57-kor Sevillában levegőbe emelkedett az A400M harmadik, MSN003 jelzésű prototípusa. Az eset érdekessége, hogy a korábbi kép gép is a levegőben tartózkodott a harmadik gép levegőbe emelkedésének idejekor. A másik két prototípus eddig 100 tesztrepülés során 400 repült órát teljesített. A tervek szerint 2011 közepére már mind az 5 tesztpéldány rendelkezésre áll majd, melyeket 3 700 órát nyüstölik majd.

A400M gyártósor

Az A400M program egy korábbi szakasza | Forrás ,

A svájci Pilatus Aircraft Ltd leszállította az első két PC-12 NG repülőgépet a Finn Légierőnek, mely 6 példányt rendelt a típusból 22,5 millió euró értékben a ’83 óta szolgálatban álló Piper PA-31-350 Chieftain példányainak leváltására.

A Finn Légierő PC-12NG típusú gépe

A Finn Légierő PC-12NG típusú gépe | Forrás ,

Sikeres éjszakai indítást hajtottak végre az indiai, BVR (beyond visual range) kategóriájú levegő-levegő rakétával, az Astraval. A rakétát egy földi platformról helyi idő szerint 20:15-kor indították a chandipuri tesztkomplexumból. A DRDO (Defence Research Development Organisation) által fejlesztett, szuperszonikus célok elfogására is képes fegyvert az Indiai Légierő számos típusán tervezik integrálni, többek közt a Szuhoj Szu-30MKI, MiG-29 Fulcrum, Dassault Mirage-2000, SEPECAT Jaguar és Tejas LCA gépeken.

„Hogy szolgálatba állhasson, még számos tesztet kell végrehajtanunk, mind a navigáció, az irányítás, a rakétatest, a meghajtás és az alrendszerek vizsgálva lesznek.” – nyilatkozta egy belső forrás.

Astra indítás

Az Astra 2008. szeptember 13-ai. tesztje ,

Újabb indiai hír: július 6-a fontos mérföldkő volt az indiai Tejas program történetében, ugyanis ezen a napon mutatták be a nagyérdeműnek a gép haditengerészeti változatának első példányát. Az NP1 jelzésű kétüléses prototípus „roll out” ünnepségére Bangalorban került sor, amin tiszteletét tette A. K. Anthony védelmi miniszter is, aki nyilatkozatában elmondta, hogy az új gép most a goai tengerészeti bázisra kerül, ahol a síugrósáncos felszállást, a drótköteles megállást és a hajófedélzeti kiszolgálást tesztelik vele.

A gép első felszállására remélhetőleg még az idén, és a tervek szerint a típus szolgálatba állítására 2015-ben kerül sor. Az NP2 jelzésű második prototípus már az együlésesek közül kerül majd ki, és remélhetőleg 2011-ben követheti a kétüléses társát.

A haditengerészeti verzió több vonatkozásban is különbözik a légierő által hajtott masináktól, pl. megerősített sárkányszerkezetet, hosszabb szárú és erősebb futóműveket kapott. Ellátták fékezőhoroggal is és csökkentették a gép leszállási sebességét, valamint a törzs kialakításán is változtattak a pilóták jobb kilátása érdekében.

Haditengerész Tejas

Az LCA Tejas haditengerész változatának roll-out ceremóniája | Forrás ,

Forrás">

Június 30-án szabad utat kapott az a törekvés, miszerint Tunézia 12 darab felújított SH-60F helikoptert kap az Egyesült Államoktól, csupán a felújítás és rendszerbe állítás költségeit (282 millió dollár) kell állnia. Az összegben benne foglaltatik a pótalkatrész, a kiképzés és a logisztikai támogatás is. A gépekhez 29 darab T700-GE-401C hajtóművet vásárolnak (24 beépítésre kerül, míg 5 tartalék).

Úgy tűnik, hogy Ausztráliában szívesen látnák a MH-60R Seahawk tengerészeti helikoptert a haditengerészet állományában. Július 7-én az ausztrál kormány 24 MH-60R helikopter és a hozzá tartozó felszerelések esetleges megvételével fordult az Egyesült Államokhoz. A gépekhez 60 T-700 GE 401C hajtóművet (melyekből 12 szolgálna tartalékként), kommunikációs berendezéseket, kiszolgáló eszközöket, tartalék alkatrészeket, kiképzési eszközöket, valamint műszaki és logisztikai támogatást rendelnének. A vétel értéke összesen 2,1 milliárd dollár.

A másik pályázó az összeurópai NH90 NHF, melynek szárazföldi változatához az Australian Aerospace gyárt részegységeket, de egy esetleges megrendelés esetén minden bizonnyal a tengeri verzió részegységeinek gyártását is megkezdenék.

Az Alenia Aeronautica leszállította az első marokkói C-27J Saprtan-t. A 2008 októberében aláírt szerződés szerint az olasz vállalat összesen 165 millió zöldhasúért 4 gépet szállít le, valamint kiképzési és logisztikai támogatást nyújt, és „bónuszként” egy VIP modult is átad a megrendelőnek.

A gyártó cég szóvivője elmondta, hogy a gépek hasonló konfigurációban készülnek mint az eddigi megrendelőknek átadott Spartanok. A Marokkói Légierő az új szállítókkal az egy kategóriával nagyobb, de más korosodó C-130H-kat váltja le.

Lezuhant a Román Hadsereg egy An-2 típusú repülőgépe. A szerencsétlenségre 2010. július 5-én került sor Románia dél-keleti részén, tuzlai repülőterén. Az orosz veteránnal éppen ejtőernyős kiképzőrepülés végrehajtására szálltak fel, miközben a pilóták nem sokkal az elemelkedés után elvesztették az irányítást, majd a gép a földnek csapódott és kigyulladt. A gép fedélzetén 14-en tartózkodtak, közülük 11-en életüket vesztették, 3 főnek sikerült kiugrania az égő gépből, őket kórházba szállították.

Július 2-án egy új korszak kezdődött a hawaii Légi Nemzeti Gárda történelmében, ugyanis ezen a napon érkezett meg az első 2 F-22A Raptor a Hickam légibázisra. Az ünnepélyes átadáson részt vett Robert G. T. Lee vezérőrnagy, a Hawaii Légi Nemzeti Gárda parancsnoka, aki elmondta, hogy az új gépek a Nemzeti Gárda tulajdonát képezik. A gépeket közösen fogja üzemeltetni a Légi Nemzeti Gárda 154. ezredének 199. vadász százada és az aktív légierő 15. ezredének 19. vadász százada, és a karbantartást is közösen végzik. Az első kettő lopakodót, melyek oldalszámai 045 és 046, további 18 követi majd, a következő januártól kezdődően.

A most átvett gépek 7 évesek, korábban a Hill légibázison szolgáltak, ahol nagyjavításon is átestek Hawaiira településük előtt.

Gárdista Raptor

Észak Utah-ból Hawaii-ra érkeztek a Raptorok | Forrás ,

—–
Közreműködött: Phoenix, Tcat

52 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2010. 27. hét”

  1. Az mindent megmagyaráz az orosz hadiiparról hogy a mezítlábas indiaiaknak kell légi harc rakétát fabrikálni az orosz gépekhez! Lehet ennél lejjebb süllyedni? És lehet hogy le is pipálja az orosz megfelelőjét? Aztán nem lepődnék meg ha ezek a fegyverek megjelennének például Iránban!

  2. „Június 30-án szabad utat kapott az a törekvés, miszerint Tunézia 12 darab felújított SH-60F helikoptert kap az Egyesült Államoktól, csupán a felújítás és rendszerbe állítás költségeit (282 millió dollár) kell állnia. Az összegben benne foglaltatik a pótalkatrész, a kiképzés és a logisztikai támogatás is.”
    Nem lehetne valami hasonló üzletet nyélbe ütni nekünk is valamelyik szárazföldi változatra? Esetleg itt lenne az őszinteség ideje ” Gyerekek szarban vagyunk jól jönne egy kis segítség,hálásak lennénk érte!” És itt nem csak az amikra gondolok hallva pl.a németekről.Végtére is állítólag pár országgal szövetségesek vagyunk.:)

  3. Hááát, ha van datalinked, akkor elvileg működhetnek, mint olcsó erősokszorozók, amolyan + rakétaindítók. Egy légi csata esetén az első rakétákat róluk indítanák, hogy a potensebb gépek későbbre tartogathassák az övéiket.

  4. [b]@comandante[/b]:

    [i]Az mindent megmagyaráz az orosz hadiiparról hogy a mezítlábas indiaiaknak kell légi harc rakétát fabrikálni az orosz gépekhez![/i]

    Azok a mezítlábas indiaiak azon kevés ország közé tartoznak, amelyeknek saját vadászgépprogramjuk van, és a kézifegyverektől kezdve az atommeghajtású tengeralattjárón (igen, még akkor is, ha amúgy az oroszoktól lizingelték/lizingelik az aktív egységeket) át a ballisztikus rakétáig mindenfélének a fejlesztésével foglalkoznak. Tehát esetükben első sorban az a cél, hogy saját levegő-levegő rakétájuk legyen.

    Aztán nem lepődnék meg ha ezek a fegyverek megjelennének például Iránban!

    Especiel India éppenséggel nincs jó kapcsolatban Iránnal. Kína van.

  5. Mondjuk erre a navalizált tejasra is kíváncsi leszek, a tolóerőről nem írt semmit a cikk, de a súlynövekedés miatt biztos rosszabb és a megváltozott áramlástani jellemzők még rá is tesznek majd egy lapáttal. Sztm gőzkatapúlt a minimum az alkalmazásánál, de ilyen lehetőségeknél már egy rafale vagy f-18e/f lenne célszerűbb. (most a navalizált pak-fa-t nem említam, mert az még a látóhatáron sincs, mondjuk nem is kell vele sietni…). Legalább tovább mehet a gyártósor+lesz tapasztalat.

  6. Tehát esetükben első sorban az a cél, hogy saját levegő-levegő rakétájuk legyen.

    Szerintem ő nem a sajáton akadt fent, hanem azon, hogy miért Jagurra? Ez olyan, mint Tornado GR.4-re AMRAAM-ot tenni. Ehhez adjuk azt hozzá, hogy a Jaguar elvileg kifutó ősöreg típus. Megéri még ennyit rákölteni?

  7. Hát a hajtóművekből nagy botrány lett. Lehet hogy a felbőszült kínaiak bosszúból F35 vesznek !!! Kerül amibe kerül!!!!

    Már, ha adnak el neki. A Pecae Pearl óta tudtommal semmiféle nyugati fejlett haditechnikai eszközt nem kaptak. A T. téri balhé miatt meg talán még mindig embargó van ellene az európai országokból. Pár éve (2006-7?) Fr. pedzegette, hogy oldják már fel, de emlékeim szerint ebből nem lett semmi. Valószínűleg ezért nem tolonganak a fegyvergyártók Kína irányban.

  8. „Lehet hogy a felbőszült kínaiak bosszúból F35 vesznek !!! Kerül amibe kerül!!!!”

    tajvan dél-kore japán abban a pillanatban gutaütést kapna +az usa-nak sem érdeke h a kínai hadiipar egyik pillanatról a másikra min 10 évet ugorjon előre vagy h j36 néven illegálisan gyártott f-35-ök repkedjenek mindenfelé

  9. Én is hallottam, hogy a franciák feloldanák a tilalmat. Ha jól értem abból indúlnak ki, hogy a kínaiak elöbb útóbb úgy is kifejlesztenek valami hasonlót, tehát amíg lehet nyerjen valamit a nyugat, még ha később le is másolják. Amúgy a franciák is adtak el jócskán kínának, de mégsem hallottam őket panaszkodni. A legtöbbet az oroszok nyavalyognak és ők is a J-11 miatt.

  10. Hát a ruszkik igencsak le vannak maradva,mint a borravaló.Lehet hogy ajenkik azért nem nyavajognak annyit,mert jó,ha van egy katonailag így vagy úgy erős ország ez esetben a ruszkik,akik ellensújt jelentenek Kínával szemben,amíg az USA máshol van elfoglalva.De nem biztos:)

  11. Üdv!

    A fórumon pár napja tettem fel pár kínai oldal linkjét!
    Ott írtak a J-15 tesztrepüléseiről.
    Ja jelenleg a T-80U és T-95A harkocsi tesztelése is folyik kínában valszeg abból is vásárolanak (vagy lemásolnak) pár darabot!
    Valamint Iránnak is szálítottak WS-2 föld föld rakétákat amibel az elmúlt hónapban tartottak gyakorlatot az irániak.
    Majd szép lassan szemezgetek a Kínai oldalon ahogy időm engedi és a Fórumra felteszem a talált érdekességeket!

  12. Hát lehet hogy az USA törleszteni akarja az államkötvényeit talán mielőtt lejárnak, arra is kéne gondolni!!!!

    Erről is volt szó. Az USA államkötvény adósságának kb. 8%-a van Kína kezében. (Asszem talán Monte írta, nem az én találmányom ez…)

    A sokszoros kérőjelről meg felkiáltójelről nem lehetne leszokni?

  13. Hát az adóssággal kapcsolatban ! Annak az istentelen hosszú számnak a 8% jelentős összeg lehet! De szerintem nem vagyunk minden információ birtokában! Főleg ha ez a kérdés már másokat is foglalkoztat. Másrészt nem mindegy hogy nekünk tartozik az USA vagy Kínának! Nem vagyunk 1 gazdasági erő és piac, meg tőke kihelyező.

  14. @snakeye Megoldható lenne, hogy az itteni regisztációnkal a fórumra is be tudjunk lépni. Tudom, hogy nem nagy űgy, de sokkal kényelmesebb lenne mindenkinek.
    A T-80 T-95 nekem új. Annyit olvastam, hogy kísérleteznek egy két fős harckocsival, de megoszlanak róla a vélemények. Eggyesek szerint nem teljes értékű hk-ról van szó, hanem egy könnyűről amit elsősorban a desszantosok kapnának. A másikok szerint valami hiperüberszuper hk, ami annyira autómatizált, hogy a lövész/parancsnok feladatkört képes egy ember is ellátni.

  15. A T-95A tesztelésről én is szívesen látnék valami forrást. Szerintem valami kínai turbó-nacionalista blogjára tehetett ki ilyesmit.

    A T-80U is elég furcsa, ugyanis az egy 25 éves desing (1985-ben jött ki az első a gyárból), ha a kínaiak valami újra vágynak, akkor minimum a T-80UM-1 ‘Bars’ kellene hogy legyen.

    @Mackensen:

    Akármi is volt a T-95 (Objekt 195) program, vége van. Idén áprilisban több más fejlesztési programmal (BMP-T harcjármű, Sprut-SD légideszant páncélvadász, Koalicija-SzV önjáró ágyútarack és a BMD-4 légideszant lövészpáncélos) együtt a kukában végezte. Az orosz hadsereg a T-90 modernizálására fókuszál helyette.

    Forrás: http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3a5d47479a-23ea-41cc-9a0d-2e8de47fbf49

  16. Hát a fórumos dolgot ne tőlem kérd én ugyan olyan olvasó vagyok itt mint a többiek! Csak én a fórumon is regisztráltam!
    Egyébként egy HTKA hoz hasonló kínai oldalról szedem az infókat. (már ezt is lemásolták)
    Naponta teszik fel az új infókat. De mivel elég gyenge a kínai tudásom és nem is mindent tudok lefordítani a lényeget próbálom összetenni. A HK-s dologról annyit tudok hogy egy orosz egység van kínában és tanítják a kínaiakat a kezelésre s tesztelik a különféle eszközöket. pl az új kamaz MRAP jármű is ott volt az egyik képen.
    De a szöveg nagyrészét nem tusódtam lefordítani! :( sorry

    Az új tajvani F-16 osokról is van fent egy cikk ahol még a hajtómű különféle teljesítmény görbéi is fent vannak! De az túl szakszöveg nekem.

  17. Sajna nem tudok kínaiul, így kénytelen vagyok googelal szerencsétlenkedni de lehet lassan neki kéne állni (az optimista angolúl tanúl, a pesszmista kínaiúl a realista meg lőni:))
    Én a köv helyekről szerzem az infókat:

    http://www.sinodefenceforum.com/

    http://china-defense.com/
    Ez útóbbinak van egy nagyon jó fúruma, de csak akkr lehet bármit is látni belőle, ha regisztrál az ember.
    A T-95 kapcsolatban nagyon kíváncsi vagyok, bármilyen elmosódott képnek is nagyon örvendenék:))

  18. A Sinodefence-t ismerem, ott néztem utána elsőnek, de semmi sincs ezzel kapcsolatban.

    Említenek egy kínai fejlesztést, ami a T-95-höz hasonlóan személyzet nélküli toronnyal rendelkezne, a két fős személyzet a harckocsitestben foglal helyet. Fegyverzetnél egy 125mm-es löveget, két géppuskát és két 40mm-es gránátvetőt említenek.

  19. lehet h én tudom rosszul de a most fejlesztett orosz hk-nak nincs köze black eagel-hez(gyári azonosító 640) vagy a t-95-höz(gyári azonosító 775) az új gép nem a két hk valamelyikének befejezése hanem egy teljesen új konstrukció(azonosságok lehetnek ha a tapasztalatokat felhasználják)

  20. 155/152 mm űrmérettel is találkoztam úgy a kínai, mint az új orosz harckocsinál, bár szerintem ez őrültség, inkább keverik a dolgot az új önjáró lövegekkel. Szóval a net tele van mindenféle hamis infóval. Majd ha kezdenek kiszivárogni az első fotók akkor valszeg többet fogunk tudni.

  21. @Dudi:

    Ezek a linkek régebbiek, mint az áprilisi orosz bejelentés, amit én linkeltem. A BMD-4-ből legyártottak kb. egy tucatnyi proto-szériát, ami részben a BMD-3-on alapult, és kb. két vagy három tucat új BMD-4M-et. A Sprut-SD-ből is csak pár prototípus épült.

    Jelenleg annyit tudni, hogy a Sprut-SD és a BMD-4 is egy új „közepes” platformon születik majd újjá, pár év múlva, közös teknő, erőforrás, lánctalp, stb. Addig a sorozatgyártás (amennyire én tudom) leállt.

    A T-95 esetén egy olyasmiről olvastam a Militaryphotos fórumán, hogy a programot teljesen megformálták, egy új, közös „nehéz” platformon születik meg az utódja, a közös platformon lesz harckocsi, önjáró ágyútarack, nehéz lövészpáncélos, és talán egy BMP-T-hez hasonló harcjármű. Ez a program csak most indult, és 2015-2020 előtt biztos nem lesz belőle semmi rendszerbe állítható.

    Forrás: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?177362-Russia-cuts-T-95-Koalitziya-SV-BMD-4-and-other-programs&p=4901260&viewfull=1#post4901260

    A BMP-4, Sprut-SD is említve volt a Popovkin által áprilisban azt nyilatkozta, hogy nem különítettek el pénzt ezek számára.

    Everything that you mentioned (Sprut-SD, BMD-4, Koalicija, T-95 – Cifu), in priority armaments and military equipment is not included.

    Forrás (google translate oroszból): http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=en&sl=ru&tl=en&u=http://andrei-bt.livejournal.com/51662.html&rurl=translate.google.hu&twu=1&usg=ALkJrhimD0D4XMV8DX9BcZF8W-XhhM_fbg