Dánia a közelmúltban úgy döntött, hogy kilép a több európai NATO tagállamot, valamint az Egyesült Államokat és Kanadát tömörítő Alliance Ground Surveillance (AGS) programból, melynek keretén belül 8 darab, NATO dedikált Global Hawk UAV kerül majd beszerzésre a legfejlettebb, Block40-es változatból.
Az AGS program gyökerei 1995-ig vezethetőek vissza, ekkor állapodtak meg a NATO védelmi miniszterek egy közös, NATO dedikált, az egyes tagállamok kompatibilis rendszerei által kiegészített felderítő képesség megvalósításáról. Az eredetileg kettős platformra – pilóta vezette (Airbus A321) és pilóta nélküli (RQ-4) – alapozó program 2007 novemberére a csökkenő költségvetési lehetőségek miatt a pilóta nélküli platformra redukálódott.
Ezt követően 2009 februárjában indították be azt a folyamatot, mely 2009 szeptemberére a szándéknyilatkozat megszületéséhez vezetett.
Azaz nagyjából itt tart a folyamat, egész pontosan halad az idén októberre tervezett szerződéskötésig. Úgymond ebbe rondítottak most bele egy kissé a dánok azáltal, hogy a mintegy 1,7 milliárd dollár összértékű programból kiszállva viszik a saját kisebb, mintegy 90 millió dollár környékére tehető hozzájárulásukat.
Mindezt annak az 500 millió dolláros költségcsökkentési programnak a részeként, melyet 2010-14 között a védelmi kiadásaikban kívánnak eszközölni és melynek része az a kérdés is, hogy egyáltalán akarják-e az F-35-öst.
Az egyébként dán származású NATO főtitkár, Anders Fogh Rasmussen komoly sajnálatát fejezte ki országa döntése felett, mely véleménye szerint negatív jelzést továbbít mind a dán katonák, mind pedig a NATO szövetségesek felé.
A NATO szövetségesek felé, melyek közül még jó páran – Bulgária, Kanada, Csehország, Észtország, Litvánia, Lettország, Németország, Olaszország, Luxemburg, Norvégia, Románia, Szlovákia, Szlovénia, na meg az Egyesült Államok – benne vannak az AGS programban, ám a NATO attól tart, hogy a gazdasági nehézségei miatt több résztvevő is követheti a dán példát, párhuzamosan egyre nehezebb terhet róva a bent maradók vállára.
A NATO AGS programon felül Európába az Euro Hawk projeckt keretében is kerül majd RQ-4-es 2012-13 magasságától, hiszen Németország 5 darabot rendelt a Block20-as továbbfejlesztett változatából egy több mint 730 millió dolláros üzlet keretében.
Előbb az F-35 porgramból most meg ebből szállnak, ki vagy legalábbis jelentősen csökkentik a részvétel összegét.
Valami bűzlik Dániában… Vagy tényleg ott spórolnak ahol tudnak.
Makacs dolog ez a válság.