Április vége felé írtunk róla, hogy Kijev és Moszkva összeborulása után az oroszok szinte azonnal pedzegetni kezdték a még ma is jelentős tűzerővel bíró Szláva-osztály negyedik, be nem fejezett és egyben Ukrajna tulajdonát képző cirkáló, az Ukrajna sorsát.
Ukrajna kilóra történő megvétele után nem sokkal tehát az Állami Duma védelmi bizottsága felől pedzegetve lett az Ukrajna rakétás cirkáló sorsa – mert az milyen jól is jönne Moszkvának alapon.
Akkor Mihail Nenashev 70 százalékban befejezettként utalt arra a hadihajóra, amit Kijev 2007 óta elegánsan 96 százalékban kész és mindössze csekélyke 30 millió dollár ráfordítást igényló cirkálóként hirdet – nem mellesleg sikertelenül próbálkozva Kínának vagy Indiának történő lepasszolásával.
Az Ukrajna rakétás cirkálóhoz következő fejlemény Dimitrij Medvegyev májusi ukrajnai látogatása során történt, mikor is Viktor Janukovics ukrán elnök bejelentette, hogy Oroszország beleegyezett abba, hogy „befejezi az Ukrajna építési munkálatait”.
A mai napon újabb fejleményt írhatunk a sorhoz, hiszen az Orosz Haditengerészet feje, Vlagyimir Viszockij admirális bejelentette, hogy Oroszország fontolgatja az Ukrajna megvételét.
„Megállapodtunk az ukrán féllel, hogy tanulmányozni fogjuk a hajó lehetséges sorsait és prezentáljuk javaslatunkat a következő, az év negyedik negyedében aktuális találkozó során” – nyilatkozta Viszockij visszautalva a múlt heti Szevasztopolban lezajlott kormányközi egyeztetésre.
És ami a lényeg: új infók is napvilágot láttak a hajó állapotával és az esetleges hadrendbe állíthatósági szintre hozatal várt költségeivel kapcsolatban. Egy, a RIA Novosztyi hírügynökségnek nyilatkozó magas rangú orosz haditengerészeti forrás szerint az Ukrajna csak mintegy 50 százalékos készenlétben tengeti mindennapjait és a javítások és modernizáció költsége elérheti a 35 milliárd rubelt is – azaz dollárra átváltva az 1,1 milliárd zöldhasút.
Ez a Kijev által anno reklámozott, mese habbal kategóriájú 30 millió dolláros összeggel természetesen köszönő viszonyban sincsen és már sokkal inkább közelítheti a hajó külső állapota alapján természetesen csak saccolható valós állapotok felszámolásának költségeit.
A forrás véleménye szerint ugyan ebből az összegből kihozható lenne 4 Kilo-osztályú tengeralattjáró, vagy 4 db modern, Sztereguscsij-osztályú korvett, (melyek természetesen elsősorban más feladatkörre alkalmasak, mint egy Szláva – a szerkesztő megjegyzése) ám elképzelhető, hogy az Ukrajnával való viszonyának helyreállítása végett Moszkva bevállalja ezt az anyagi ráfordítást.