Hírek a szárazföldi harcjárművek világából

E héten zajlik Párizsban az Eurosatory haditechnikai kiállítás és vásár, melynek keretében a világ szárazföldi harci eszközöket gyártó vállalatainak apraja-nagyja bemutatja portékáit és új fejlesztéseit. A nagy nemzetközi repülőnapokhoz hasonlóan itt is több szerződést írnak alá a haderejüket fejleszteni kívánó nemzetek a cégekkel, és a gyártók között is születnek megállapodások.

Most elsősorban a BAE Systems vállalatra koncentrálunk, ugyanis az ő részükről történtek érdekes események. Először is aláírtak egy licencszerződéssel egybekötött üzleti együttműködési megállapodást az olasz IVECO-val. Erre azért volt szükség, mivel a két vállalat közösen fog pályázni az Egyesült Államok tengerészgyalogságának MPC (Mobile Personnel Carrier) programjára, melynek célja egy páncélozott, nagy mozgékonyságú, úszóképes, felfegyverzett harctéri személyszállító jármű beszerzése. Ez a típus hivatott betölteni az űrt az Expedíciós Harcjármű (EFV – Expeditionary Fighting Vehicle) és az Egységes Könnyű Taktikai Jármű (JLTV – Joint Light Tactical Vehicle) között.

A BAE és az IVECO jelöltje az előbbi által kifejlesztett 8×8-as meghajtású SUPERAV. Ez a gyártó elmondása szerint maximálisan teljesíti a USMC elvárásait, így jó eséllyel pályázik a tenderen. A SUPERAV 7,7 méter hosszú, 2,8 méter széles, 2,3 méter magas, teherbírása 11 tonna. Moduláris felépítésének köszönhetően variálható fegyverzettel és belső rendszerekkel szerelhető fel, és mozgékonyságának köszönhetően nehéz terepen is jól manőverezik.

Iveco SUPERAV 8×8 ,


Deutz 2015TCD motorja maximálisan 100 km/h-s sebességet biztosít számára sima úton. A belső térben 11 személy (vezető, járműparancsnok, lövész, 8 felfegyverzett katona) biztonságos elhelyezésére van lehetőség. A követelményeknek megfelelően felszerelhető plusz védelmi eszközökkel, így növelhető a házi készítésű robbanószerek (IED-k) és normál lövedékek elleni védelme is.

A BAE Systems bemutatta egy másik saját fejlesztésű járművét is, mely a jól ismert CV90 család legújabb tagja. Az Armadillo névre hallható páncélozott szállító jármű az eddigi CV90 változatokon alapszik, csakhogy az alvázat kissé módosították, viszont még így is 80%-ban megegyezik velük, így logisztikailag is nagy az átfedés, ami a jelenlegi alkalmazók számára lehet kecsegtető ajánlat.

BAE Systems CV90 Armadillo (Forrás) ,


A cég globális üzleti igazgatója, Tommy Gustafsson-Rask a következőt nyilatkozta az Armadilloról:
„A közelmúlt konfliktusai világosan megmutatták, hogy a személyzet védelme minden eddiginél nagyobb szerephez jutott – az Armadillo pedig páratlan szintű biztonságot kínál. A fejlesztéseknek köszönhetően létrehozható olyan variáns is, melyre – a torony eltávolítása után – további nyolc tonna plusz védelmi felszerelés helyezhető fel.”

Hasonlóan elődeihez, az Armadillo is moduláris felépítésű, így létrehozható sima szállító, harci, parancsnoki irányító, MEDEVAC, tüzérségi támogató és műszaki mentő változat is. A külső támadások elleni védelem ténylegesen magas szintű, a jármű megfelel a NATO STANAG 4569 Level 5 biztonsági szintnek, tehát ellenáll 10 kg erejű robbanásnak is. A jövőben további fejlesztéseknek vetik majd alá, melyek célja további variánsok létrehozása és a védelmi rendszerek hatékonyságának növelése.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Szlovákia a CV90 mellett döntött

Szlovákia a CV90 mellett döntött

Eurofighter a befutó Törökországban?

Eurofighter a befutó Törökországban?

HTKA Hírhalom 2019. 18. hét

HTKA Hírhalom 2019. 18. hét