|

Gondolatok az árvízi helyzethez – Olvadóban a helikopter-flotta

Azt hiszem nem kell ismertetnünk, a napok óta tartó csapadékos időjárás miatt kialakult árvízi helyzetet, a média naprakész információval áraszt el minket. A helyzet nem az eddig “megszokott” kategóriába tartozik, hiszen nem a Tisza vagy a Duna jelent problémát, hanem alaphelyzetben ártalmatlannak tűnő patakok, és kisebb folyók soha nem látott áradása okoz nagy gondot a szakembereknek és a civileknek egyaránt.

A kialakult helyzet komolyságát mutatja, hogy készültségbe helyezték a Honvédség szállítóhelikoptereit is…

Egy rövid idézet a Honvédelmi Minisztérium tájékoztatásából: “… A hasznosi víztározón kialakult kritikus helyzet miatt a honvédelmi miniszter I. katasztrófavédelmi készenléti fokozatot rendelt el a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszerbe bevont, vagy bevonható, terepjáró, illetve személyszállító földi-, légi-, vízi szállítóeszközök, valamint a hozzátartozó kezelő- és kiszolgáló személyzet részére… “

Szerencsére eddig nem érkezett információ arról, hogy alkalmazni kellett volna a forgószárnyasokat, ami ha megtörténne sajnos tényleg azt jelentené, hogy az eddigiekhez képest is még nagyobb veszély fenyeget. Sajnos néhány órával a post megjelenése után bekövetkezett a legrosszabb, Edelényben átszakadt a gát. A Honvédség két Mi-17-es helikoptere már a térségben dolgozik.

Oldalszám Típus Üzemelés kezdete Utolsó nagyjavítás Megjegyzés
6206 Mi-8 T 1992 2002/2003 (?) Ex-iraki, gyártási év 1980
6215 Mi-8 T 1992 2002/2003 (?) Ex-iraki, gyártási év 1980
701 Mi-17 T 1988 2004
702 Mi-17 T 1988 2003 nagyjavításra vár
703 Mi-17 N 1988 2005 NVG készülékkel felszerelt
704 Mi-17 T 1988 2008
705 Mi-17 N 1988 2005 NVG készülékkel felszerelt
706 Mi-17 T 1990 2005
707 Mi-17 T 1990 2005

A két ex-iraki gép, többedmagával nagyjavításon volt nálunk a megboldogult PG-ben (később Dunai Repülőgépgyár Rt.) még 1991-ben. Irak Kuvait ellen folytatott megszállása, tartós nemzetközi blokádot vont maga után, így az itt ragadt gépek átkerültek a MH állományába. A gépek gyártási ideje:1980. Ezek a gépek az ezredforduló után ismét átestek egy nagyjavításon, de a legjobb esetben is mindkét gépnek még az idén végleg lejár/lejárt a naptári üzemideje, így a Mi-8-as is eltűnik a magyar égboltról, illetve az aktív gépek listája tovább rövidül.

A felmerülő feladatokat a Mi-17-esekkel kell/kellene megoldani. Igaz felkerült az aktív listára 702-es oldalszámú gép, de ez jelenleg nagyjavításra vár, így ideiglenesen ezt is le lehet húzni a listáról. Az elkövetkező években szintén nagyjavítás esedékes a flotta többi tagjánál is. Így borítékolható, hogy a jövőben, huzamosabb ideig inaktív lesz egy-egy gép, mivel vagy nagyjavításra vár vagy szerencsésebb esetben éppen azt végzik rajta.

httpv://www.youtube.com/watch?v=RZ2TtL_R3KU

Felvételek a megszüntetett szentkirályszabadjai alakulat életéből

Ha előrevetítjük az év végi, aktív gépek listáját, akkor nagy valószínűséggel nem fog már rajta szerepelni a Mi-8-as, és remélhetőleg a nagyjavítás miatt hiányozni fog róla a 702-es 17-es. Marad tehát hat (!) darab bevethető szállítóhelikopterünk, legjobb esetben 7, ha hamar megtörténik a földhöz ragadt gép nagyjavítása.

A teljes képhez hozzá tartozik, hogy Magyarországnak vannak nemzetközi kötelezettségei (ami nem NATO vagy EU kötelezettség), biztosítani kell az ország teljes területére kiterjedő 24 órás helikopteres kutató-mentő készültséget (nem keverendő össze a polgári légi mentőkkel). Az ország méretét figyelembe véve, a készültségi szolgálatok Szolnokon, illetve Pápán települnek. A készültség biztosításához települési helyenként egy “éles” és egy tartalék géppel kell rendelkezni, azaz összesen ez a feladat 4 gépnek ad folyamatos munkát.

Hosszú távon tehát marad 2-3 gépünk a készültségi szolgálaton kívül, ami nem túl megnyugtató hiszen a kutató-mentő készültség gépeinek és a többi gépnek is szüksége van időszakos átvizsgálásokra, amely mégis földhöz szögezi azt a megmaradt néhány gépet néha. A helyzet még aggasztóbb, mivel nem marad gép kiképzésre, vagy egyéb vészhelyzeti repülésre… pl. egy több napig tartó homokzsákos teheremelési vészhelyzeti feladat (amelyre 2001-ben a tarpai gátszakadásnál volt is példa) végrehajtása komoly kérdőjeleket hagy maga után.

Írta: Papp Ferenc, Kerozingőzös Portál

48 hozzászólás “Gondolatok az árvízi helyzethez – Olvadóban a helikopter-flotta”

  1. T. Szerk. Be tudnál tenni egy ilyen listát a Mi-24 helikopterekről is? Ugye az átlag user fejében elég nagy a kavarodás, mert volt azok között is elég modifikáció, a géppuskástól a gépágyúsig, az eredetileg NDK-s géptől a Néphadsereg hagyatékáig minden. Érdekelne, hogy most mi van meg, ebből mennyi működőképes,és meddig? Pl. üzemórák állása, stb…
    Mi-17: ez bizony elég kutya helyzet. Szerintem lassan már el kellene búcsúzni a MIL flottától, és a jelenlegi szövetségeseinkhez fordulni, elsősorban az USA-hoz. A Davis Monthan sivatagi légibázison százával vannak használt, de kiváló állapotban lekonzervált Blackhawk szállító helikopterek, stratégiai tartalékban. Az USA rengeteg szövetségesének nyújt katonai segélyt, Görögországtól, Pakisztánon át Izraelig. Tőlük kellene beszerezni 8-10 gépet, ami hosszú időre megoldaná a problémát.

  2. A nagy részét biztosan elviszi az infláció meg a növekvő energiaárak.
    Megtaláltuk a legdrágább módját egy hadsereg fentartására. Sokba kerül, cserébe nem tudja ellátni a feladatait.
    Talán át kéne gondolni, hogy kellenek-e bizonyos képességek, vagy egyáltalán kell-e nekünk honvédség. Ha igen, akkor meg a társadalom áldozzon rá annyit amennyit kell.

  3. A trehány gazdálkodás viszont rendszerváltás(?) óta velejárója a seregnek. A fejétől büdösödik hal – a szemléletváltás még nem nagyon érkezett meg a tábornokainkhoz, csak papíron.
    Elvileg volt egy olyan gondolat hogy kivonás után visszaadjuk a 29-eseket az oroszoknak heli felújítás fejében.

  4. elolvasta a harcihelikopterekről szóló linket és hát a szerző nem tudom milyen adatokkal dolgozott de a ka-50+9K121 Vikhr páncéltörő képessége(homogén páncélon 1000mm) és hatótávolsága (8km helikopterről 10km merevszárnyú repülőről)csak a középmezőnybe sorolja hát nem tudom…
    ezt most nem az orosz technika iránti elfogultságom mondatja velem de szerintem a mi-28n és a ka-52(habár ezek nincsenek a tanulmányban) az ah-1/w és az eurocopter tiger szintjén mozognak ami elég közel van az ah-64d-hez de mindenképpen jobb mint az ah-64a-nál

    és ami a migekért cserébe helikopter felújítással kapcsolatban ez a program akkor fog elindulni amikor visszaadjuk a vadászokat ami szerintem leghamarabb valamikor a télen várható ha azt vesszük figyelembe h a kecskeméti repülőnapon repülnek utoljára a gépek

  5. „Gondolod hogy lenne rá pénz mostanában?”

    Ha végig olvastad amit írtam, éppen ezért hoztam szóba a katonai segély programot, amelyben az USA részesíti a szövetségeseit. Ennek keretében kaptunk is egyébként némi pénzt, az Afganisztáni szerepvállalásunk kapcsán. A konkrét esetben, szerintem hivatalos magyar kérésre biztosan kaphatnánk 8-10 darabot a Davis Monthan bázison lekonzervált stratégiai tartalékból. Ilyen esetekben maguk a helikopterek ingyen lennének, csak az újbóli üzembe helyezésük költségét kellene nekünk állni. Nyilván ez sem kis pénz, de egyrészt a MIL flotta megmaradt gépeit is sorban el kellene küldeni nagyjavításra, üzemidő-hosszabításra. Másrészt, ha kell pénz valamire, akkor lesz: a tegnap kitárgyalt 40 db. AMRAAM rakéta a Gripenekhez 530 ezer USD/db. áron, az több mint 21 millió dollár, és akkor még csak az éles rakétákról beszéltünk, mert gyakorló rakétákat is vásároltunk. És biztos lehetsz benne, mivel hogy európai légiháború nem igazán fenyeget, hogy mind a 40 ott fog elrohadni a raktárban, amikor lejár az üzemideje, talán a vége felé párat engednek majd ellőni közülük a Balti tenger felett, ahova a MiG-29 gépeink is jártak rakéta éleslövészetre. Tekintettel arra, hogy a kipusztulóban lévő szállítóhelikopter flotta pótlása legalább akkora prioritást érdemel, mint a „fire and forget” rakéták beszerzése, így előbb-utóbb valamit lépni kell majd…

  6. „…és ami a migekért cserébe helikopter felújítással kapcsolatban ez a program akkor fog elindulni amikor visszaadjuk a vadászokat…”

    Te biztos vagy abban, hogy ebből lesz valami? Én szkeptikus vagyok. Nem nagyon értem, hogy mi lenne ebben az üzlet az oroszoknak? Régi, használt Fulcrumokból – és Szuhojokból, stb. – nekik is rengeteg van, sőt, van egy csomó vadiúj gép is a gyár raktáraiban, amelyeket a ’90-es évek végi nagy nyomor idején pénzhiány miatt a Légierő nem vett át a gyártól. A régebbi gépeket – SMT szint alatt – még felújítva is szinte lehetetlen eladni a világpiacon, mert ki venné meg? Szerintem ez a project is csak a makivakítás szintjén fog működni… :-/

  7. „A trehány gazdálkodás viszont rendszerváltás(?) óta velejárója a seregnek. A fejétől büdösödik hal – a szemléletváltás még nem nagyon érkezett meg a tábornokainkhoz, csak papíron.”

    Bizony-bizony… Milliós fagylaltgépek,na meg a stratégiai jelentőségű tábornoki szobabiciklik, stb…

  8. Killer Clown

    van egy szerelő haverom a 86-nál és ő azt mondta viszik ki a gépeket az oroszokhoz a migekért cserébe

    az az üzlet az oroszoknak a gépek visszaszállításában hogy már biztosan senki nem fogja ellenük vagy a szövetségeseik ellen felhasználni(nem azt mondom h mi lennénk a felhasználók) de pl ha eladnánk őket grúziának vagy a lengyelekhez kerülnek pótalkatrésznek az sértené az orosz gazdasági és katonai érdekeket viszont ha hozzájuk kerülnek a gépek akkor azt csinálnak velük amit akarnak pl donor lesz belőlük

  9. inkább a 20millióba kerülő hatástanulmányok és tsai amiért az alvállalkozó valójában 300.000Ftt fizetett.
    hopp 19misi kilopva a hmből. és sorba az ilyenek.

    Mondjuk a legjobb példa az „1millió forintos AK felújítás” 200.000Ftért tuti zsírújat lehetne venni… ha pedig vki nem szereti az AKt vehet HK416/417…ot ~300.000Ftért. Az is csak haramada mint amennyibe a felújítás kerül. Felújítás = új cső + új tus. Ha jóltudom, de majd dudi pontosít ha nem. :)

  10. Fade

    nem csak tus meg cső hanem nato szabván sín különböző optikák és kiegészítők is lesznek ha lesz valami az egészből persze!!!!!
    az 1milla/ak-val kapcsolatban csak annyit hogy ez úgy jött ki h a trend teljes költségvetését elosztották a megrendelt mennyiséggel ami nagy fokú tudatlanságra utal

  11. ha odaadnánk mondjuk az amcsiknak 7700 ak-t meg 7milliárd forintot h csináljanak a világ legmegbízhatóbb karabélyából selejtet tuti nem menne nekik azért erre büszkék lehetnénk elbasztuk azt amit még senkinek sem sikerült!!!!!!!!!!!!!!!!

  12. „…az az üzlet az oroszoknak a gépek visszaszállításában hogy már biztosan senki nem fogja ellenük vagy a szövetségeseik ellen felhasználni(nem azt mondom h mi lennénk a felhasználók) de pl ha eladnánk őket grúziának vagy a lengyelekhez kerülnek pótalkatrésznek az sértené az orosz gazdasági és katonai érdekeket…”

    Azért ez nem egészen így működik. A katonai re-export a világon mindenhol szigorúan szabályozva van: csak az eredeti gyártó ország engedélyével lehet a használt technikát tovább értékesíteni. Ergo: mi csak olyan piacra tudnánk továbbadni a MiG-eket, amelyet az oroszok is jóváhagynak. Grúziát nyilván nem engedélyeznék…

  13. OFF

    Fafe!

    azért ha már AK modernizáció én Wágner Péter blogját objektívebbnek tartom (ez persze csak személyes vélemény), mint a vastagbőrt, ahol amikor amikor arról értekeztek, hogy a katonák miért nincsenek a gátakon, és a katonák be akarták írni, hogy azért, mert nem vezénylik őket, akkor ezek a hozzászólások egyszerűen nem jelentek meg.

    http://wagnerpeter.blogspot.com/2009/05/kalasnyikov-modernizacio-program.html
    http://wagnerpeter.blogspot.com/2009/05/tovabbi-reszletek-ak-63-as.html

    TG

  14. Hol vannak a katonák kérdésre a válasz.
    Most zajlott le egy 6 hetes hadgyakorlat a Bakonyba, haveromat is ott kúsztatták.

    Valamint a leghátrányosabb helyzetük aki annyiszor bántott már a magyar társadalom nem hajlandó védekezni.
    Miskolc és Felsőzsolca térségében.
    Szép jelszó: Fulladjatok meg magyarok, mi nem fogunk.

  15. hol vannak a katonák???

    munkatársamék 3 napi cuccal indultak hétfőn éleslövészetre!!!!!!!!!!! és szerdán félbeszakították mert menniük kellett a gátakra napi 12 órát robotolnak ha valaki elkezd számolni az rájön h mióta nem voltak otthon mióta vannak ugyanabban a ruhában stb…
    szóval a katonák ott vannak csak a sajtóban valahogy egy képet sem találtam(na jó három van)erről de még a riportokban is csak fél szavakkal említik őket!!!!!!!!!

  16. Én meglepődnék ha Davis Monthan tele lenne lekonzervált UH-60-asokkal…
    Bevallom nincs meg a telephely leltár nálam, de miért lennének azok az UH-60-asok leállítva, amelyekből jelenleg is hiány van a hadműveleti területeken?
    Más kérdés, hogy szerintem nekünk nem is UH-60 kellene! Mi-171-est a magyarnak! :-)

    A katonákról és a helyzetről…

    Szombaton voltam rokonoknál Alsózsolcán. Ez az elöntött Felzsőzsolca mellett fekszik és szinte össze van épülve a két település. Az egyetlen járható út vezet erre, de a két település határától már csak úszóképes vagy magas építésű járművek mehetnek tovább. Kb. mint Csernobil…!
    Az egyik irányba a honvédség, rendőrség, VPOP járművei konvojban és a homokot szállító kamionok, sokszor rendőri felvezetéssel. A másik irányba az üresen forduló járművek és a menekülőket szállító buszok! Nagyon durva látvány! A katonai konvojokban kétéltű járművek és csónakok. Nagyon dolgozik mindenki, nem lehet rájuk panasz. Állítólag a szervezéssel vannak gondok, kevés a hozzáértő, de ez már egy másik szint…

  17. Allesmor Obranna

    A helikopterenk nagyjavitásánál egy érdekes motivum, hogy a két Mi-17N elobb ki lett szállitva az oroszokhoz modernizációra, majd mikor lejárt az uzemidejuk, akkor nagyjavitásra. Miért? Hát pont azért a bizonyos üzletért. A fuvarban volt a pénz.

  18. A Griffekhez kell 40 db. AMRAAM. Ezt nem kell elhalasztani az árvízi védekezés miatt..
    Az Országnak is van elég pénze akár helikopterek vásárlására is, ha akarnák a döntéshozók. A MÁV vagy a MALÉV konszolidációjára fordítható összegből több tucat helikoptert lehetne vásárolni. És akkor még nem írtam le azt, hogy pld, a jelenlegi és a volt kormánypárt hogy játszott össze, hogy az RTL és a TV2 ne egyben és ne annyi pénz fizessen be a büdzsébe amennyibe az eredeti szerződés szólt. Persze mindkettő pártból már bevásárolták magukat a cégekbe..

    A MALÉV pénzéből pld. az orosz bankokba folyna a java. A svájciak inkább hagyták a Swissair aztán lett helyette Swiss stb.. Sok-sok tartalék van amiből lehetne pénz előteremteni szállítóhelikopterek vásárlására. Inkább az akarattal van a probléma nem az anyagiakkal..

    Kele

  19. Üdvözletem mindenkinek!
    A Mi-17esek kérdéséhez annyit szólnék hozzá hogy talán minden beszerzés közül ez lenne most a leg égetőbb.Már sokszor sok hír alatt kitárgyaltuk a típusváltás kérdését pro és kontra…Így építve a régi hozzászólásokra is azt azért megjegyezném hogy az Uh-60asokat kérni az amcsiktól bagóért nem lenne olcsóbb mint beszerezni uj mi-171eseket.az uh-60 uj gyakorlati és kiszolgáló eszközöket kiképzést igényel.De azt azért hozzátenném hogy a helikopter ára nem jelent mindent…Mi-171 mellett kardoskodtam végig minden fórumon eddig.De 1000 óránként ipari szintű nagyajvítás szükséges a Milen.Így kiszámolva annyira nem is biztos hogy az kellene…Én úgy gondolom új típus beszerzése szükséges nem a régi modernizációja.Kelepistivel egyetértek hogy lenne rá pénz csak akarni kell.És elnézve időjárásunkat legalább olyan szükség lenne ezekere a helikopterekre a jövőben is mint most.Ez a 6 darab ami most repülni fog az elkövetkező időszakban mostmár méghamarabb ki fogja repülni azt az időt ami benne van.Idén remélhetőleg kiírják már a tendert tehát még nincs semmi sem veszve…

  20. Alapvető közhely pénz arra van amire szánják.
    3x feláras autópályák helyet közmunkában tározókat lehetne épiteni.
    Amelyek több célúak.

    1 oda ellehet vezetni az ilyen hirtelen jött vizeket
    2 Azokból aszáj esetén lehet öntözni
    3 Nagyobbakban halgazdaságok működhetnek
    4 közmunka keretében megoldani építésüket.

    Dolgazó ember mindig kevesebben kerül mint aki csak a segélyt kapja és nem kell semmit tennie.

    Honvédség porlémájit is meglehet oldani lehet találni évente 50-70 milliárdot azaz 200-350millió dollárt.

  21. jézus géza…. ez nem úgy megy, hogy „találunk” 50-70milliárd forintot…. honnan veszed el?

    kelepisti: Tényleg a legegyszerübb esete semmi EÜ reform komplexitás…. ~2éve amikor olyan szárnyvonalakat akartak MÁVról „levágni” amiken napi szinten! 40-50ember utazik és erre logisztikai okokból külön mozdonyt, vasutast és persze a sínpárt fenn kellett tartani és a vonatot busszal akarták potolni gigantikus felhördülés volt és k* anyázás, hogy el akarják lehetetleníteni ezen településeket.
    (Busszal ugye ~fele annyiba került volna az államnak az egész.)

    Szerinted akik anno vadul k* anyáztak most a helyes irányba fognak lépni, megszüntetik a fölös pazarlást? „átálnak a „logikusan” gondolkodók táborába?”
    És itt ilyedtem meg elöző hét csütörtök+péntekén. Ezek nem a demgogia miatt csinálják. Ezek nem értenek (pldanal a pénpiacokhoz): ezek hülyék.

    hind: Ha jól tudom milek már kirepülték amik bennük van. ellenben lehet a mig29eket be lehetne számítatni pár mil171be.
    Bár aztán lehet Viktor már megbeszélte Lengyelekkel és jönnek a lengyel uh60ak… :DDD

  22. HindTheBest

    Az anyagiakra visszatérve;éppen tegnap hallottam hogy a bankoknak ebben az évben 300milliárd volt a bevétele.Most ebből 100milliárdot leakar csípni az új kormány….Lehet találni money-t….Szerencsejáték Rt lenne a következő ötletem.Mennyi lehetne onnan is már a bevétel…

    Fade:Mieleci Uh60 jöhetne:)De Orbánból ne haragudj de ezt nem nézem
    ki:)
    Egyébként szerintem még kedvezményes árat is szabhatnának
    nekünk,és ennek van is realitása…
    Egyébként a mileket nem is lehetne már egyáltalán nagyjavítani?
    Nekem egyébként elég zavaros ez hogy hol is lehet meghúzni
    határt.
    Mert sok esetben azon túl is elrepülgetnek bizonyos típusokkal,
    sőt olyat is hallottam már hogy a gyártó kitolta az élettartamot
    mert túl becsülték a struktúrális fáradékonyságát a gépeknek.
    Meg a Mi-24 esetében mondjuk ez x óra,mi nagyjavítjuk és utánna
    még ezer órát nem bírna ki?Ez tudom eröltetett nem is
    általános,oltsatok is le:)Csak világosítsatok fel…

  23. Üdv!

    HindTheBest:

    Legjobb tudomásom szerint a MI-8 esetében a naptári üzemidő gyárilag 25 év ill 12000 óra repidő. Nálunk kb. 30+ évesen lett kivonva a legöregebb, vagyis ki lett tolva az élettartam a gyártó hozzájárulásával.
    MI-17: talán 20 év, ill. 6000 óra. Gondolom itt is tovább engedték repülni őket.

    MI-24: Ez tényleg csak tipp: 20év.
    repidő:Sok 24-esünket alig több, mint 2000 óra után „szerelték le”.
    http://www.harcihelikopter.hu/

    Sajnos most a forrást nem találom, de olvastam 40 éves tervről :)

    De biztos van aki jobban tudja az adatokat.

  24. HindTheBest

    Olvastam Mi24 modernizációról MI24VM így konkrétan…De itt felvetődik a kérdés mennyi lehet még a Mi-24esekben és hányat érinthet ez a modernizáció…A román mig21esek a mai napig repülnek…Így modernizálni érdemes lenne,csak mondjuk azokat amik most is repülnek vagy amiket nem repülünk azokat.

  25. Tudtommal, a Mi-8 és szerintem a Mi-17 (mivel az is Mi-8) naptári üzemideje 35 év és 6000 repült óra (de erre nem mernék mérget venni). Anno a PG-ben a javításközi üzemidő 8 év, vagy 1000 óra volt, de mint azt a közelmúltban megtudtam ezt először 1250, majd a később 1500 órára emelték. Egy repülőgép üzemidejét a gyártóval való konzultáció után (természetesen jó pénz ellenében) annak állapotától függően meghosszabbítatható.

    A múlt havi aranysasban 6000 repült órát írtak a Mi-17-re (Mi-8M), itt megjelent egy cikk, hogy a szlovák Mi-17-ek naptári üzemideje 2015-ben lejár (azok 1986-os gyártásúak),vagyis az üzemidejük ezek szerint legalább 30 év. A magyar Mi-17-ek egyébként 1987-es gyártásúak.

    Nálunk a 10433 31 évig, a 10440 32 évig, a 10443 és a 10445 pedig 33 évig volt szolgálatban.

    A Mi-24-nél valami 25 év rémlik (de ez korént sem biztos, mindenesetre a ma szolgálatban lévő D-ink és V-ink idén ünneplik a 25. születésnapjukat (1985-ös gyártásúak).

    TG

  26. Hind!

    A 100egynéhány modernizált román MiG-21 Lancerből, jó ha két tucat repülőképes még. Az oroszokon és talán az indiaiakon kívül senki sem modernizálta a Mi-24-eseit (az az egy bolgárt ne számítsuk), pedig a piacon volt orosz, izraeli, dél-afrikai, brit és még kitudja milyen ajánlat. Valószínűleg senki sem rendelkezik olyan mennyiségű még kellő üzemidővel rendelkező géppel, amit érdemes lenne modernizálni, és ez ránk fokozottan igaz. Szerintem a mi gépeink repidjének jelentős része megvan ezért valószínűleg kellő ipari szintű beavatkozás után a naptári üzemideje is meghosszabbítható lehetne, de ez akarat és pénz kérdése, továbbá jelenleg sokkal égetőbben került a középpontba (remélhetőleg) a szállító helikopterekkel kapacitásának hiánya.

    TG