Fegyvercsempészet észak-koreai módra

Egy újabb Észak-Koreát érintő ENSZ vizsgálat erősítette meg, hogy a kommunista ország – a nemzetközi szankciók és több ország eddigi lépései ellenére – továbbra is fegyvereket csempész külföldre.
Az észak-koreai fegyvercsempészés legnagyobb veszélye, hogy annak keretében könnyen sor kerülhet kémiai és nukleáris fegyverek előállításához szükséges szaktudás és technológia átadására is.

Két évvel ezelőtt Észak-Korea által végrehajtott nukleáris teszt miatt az ENSZ büntetésképpen eltiltotta a kommunista államot a fegyverkereskedéstől.

Az eltiltás ellenére a jelenlegi vizsgálat is leszögezi, hogy letartóztatásukig 8 vállalat és 5 magánszemély bizonyítottan részt vett az Észak-Koreából induló fegyvercsempészetben, ugyanakkor a vizsgálat megállapítja azt is, hogy az azonosított személyek csupán a jéghegy csúcsát jelentik.

A jelentés kiemeli, hogy a fegyvertranszportok célállomása Malajzia és Mianmar (Burma). Az elmúlt időszakban több incidens is napvilágot látott, amely felfedte a fátylat Észak-Korea fegyvercsempészeti módszereiről.

Példaként említhető a múlt év decemberében történtek: 2009. december 11-én az amerikaiak figyelmeztették thai kollégáikat, hogy egy Észak-Koreából érkező grúz felségjelzésű Il-76 típusú repülő tankolás céljából le fog szállni Thaiföldön, de alaposan feltételezhető, hogy hamis menetlevéllel fegyvereket szállítanak.

A thai rendőrség a füles alapján át is kutatta a gépet, s a menetlevél szerinti olajfúrógépek helyett 35 tonna fegyvert, többek közt föld-levegő rakétákat találtak a gépen, mely végett a legénység tagjait őrizetbe is vették.

Az ENSZ korlátozások és a nemzetközi bankrendszer igénybevételének folyamatos szűkülése mellett úgy tűnik Észak-Korea továbbra is megtalálja a módját, hogy a fegyvereket kijuttassa az országból, s a vételárat (kemény valuta) pedig behozza.

A mostani jelentés is megerősíti, hogy további korlátozásokat kell bevezetni a kommunista állammal szemben, melyek eredményessége nagyban függ Kína együttműködő készségétől. Kína kulcsfontosságú szerepet játszik e téren, hiszen az észak-koreai hajók általában kínai kikötőkben manipulálják rakományukat, pl. a fegyvereket tartalmazó konténereket átrakodják más hajókra, stb. No persze a tengeri szállítás mellett a légi szállítás is gondokat vet fel, legalábbis, amíg Észak-Koreában több olyan légi szállító cég is létezik, amely pénzért bármit, bárhova, bármikor leszállít.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HTKA Hírhalom 2019. 40. hét

HTKA Hírhalom 2019. 40. hét

HTKA Hírhalom 2018. 46. hét

HTKA Hírhalom 2018. 46. hét

HTKA Hírhalom 2018. 44. hét

HTKA Hírhalom 2018. 44. hét

HTKA Hírhalom 2018. 38. hét

HTKA Hírhalom 2018. 38. hét