Egy újabb Észak-Koreát érintő ENSZ vizsgálat erősítette meg, hogy a kommunista ország – a nemzetközi szankciók és több ország eddigi lépései ellenére – továbbra is fegyvereket csempész külföldre.
Az észak-koreai fegyvercsempészés legnagyobb veszélye, hogy annak keretében könnyen sor kerülhet kémiai és nukleáris fegyverek előállításához szükséges szaktudás és technológia átadására is.
Két évvel ezelőtt Észak-Korea által végrehajtott nukleáris teszt miatt az ENSZ büntetésképpen eltiltotta a kommunista államot a fegyverkereskedéstől.
Az eltiltás ellenére a jelenlegi vizsgálat is leszögezi, hogy letartóztatásukig 8 vállalat és 5 magánszemély bizonyítottan részt vett az Észak-Koreából induló fegyvercsempészetben, ugyanakkor a vizsgálat megállapítja azt is, hogy az azonosított személyek csupán a jéghegy csúcsát jelentik.
A jelentés kiemeli, hogy a fegyvertranszportok célállomása Malajzia és Mianmar (Burma). Az elmúlt időszakban több incidens is napvilágot látott, amely felfedte a fátylat Észak-Korea fegyvercsempészeti módszereiről.
Példaként említhető a múlt év decemberében történtek: 2009. december 11-én az amerikaiak figyelmeztették thai kollégáikat, hogy egy Észak-Koreából érkező grúz felségjelzésű Il-76 típusú repülő tankolás céljából le fog szállni Thaiföldön, de alaposan feltételezhető, hogy hamis menetlevéllel fegyvereket szállítanak.
A thai rendőrség a füles alapján át is kutatta a gépet, s a menetlevél szerinti olajfúrógépek helyett 35 tonna fegyvert, többek közt föld-levegő rakétákat találtak a gépen, mely végett a legénység tagjait őrizetbe is vették.
Az ENSZ korlátozások és a nemzetközi bankrendszer igénybevételének folyamatos szűkülése mellett úgy tűnik Észak-Korea továbbra is megtalálja a módját, hogy a fegyvereket kijuttassa az országból, s a vételárat (kemény valuta) pedig behozza.
A mostani jelentés is megerősíti, hogy további korlátozásokat kell bevezetni a kommunista állammal szemben, melyek eredményessége nagyban függ Kína együttműködő készségétől. Kína kulcsfontosságú szerepet játszik e téren, hiszen az észak-koreai hajók általában kínai kikötőkben manipulálják rakományukat, pl. a fegyvereket tartalmazó konténereket átrakodják más hajókra, stb. No persze a tengeri szállítás mellett a légi szállítás is gondokat vet fel, legalábbis, amíg Észak-Koreában több olyan légi szállító cég is létezik, amely pénzért bármit, bárhova, bármikor leszállít.