|

Villám-hírek Izraelből

Az Izraeli Légierő vezetése nemrégiben hosszú távú előrejelzést készített a repülőgép-állomány alakulásáról és a rendszerben tartandó illetve rendszeresítendő típusokról. Nem meglepő módon a merev szárnyas harcigép-flotta gerincét az 7-8 éven belül rendszeresítendő Lockheed Martin F-35 Lightning II alkotná, emellett folytatni szeretnék a pilóta nélküli eszközök számának nagyarányú növelését is.

Mint ismeretes, Izrael hosszú távon gondolkodik az F-35-öt illetően. Egyelőre 25-30 gépre szóló megrendelésen dolgoznak a Lockheed-dal, de egyszer majd szeretnék, ha körülbelül 75-re növekedne a megrendelés-állomány. Azonban van egy kis bökkenő: a Joint Strike Fighter zárt forráskódú lett, ami meggátolja az izraelieket abban, hogy hazai fejlesztésű elektronikai rendszereiket építsék bele.

F-35A ,

Ennek ellenére május végén egy magas rangú védelmi minisztériumi forrás szerint már közel álltak a szerződés aláírásához a gyártóval, azért viszont még küzdenek, hogy viszonylag korán hozzájuthassanak az F-35-höz. Azonban, ahogy fogalmazott, „mindennek ára van”, így amennyiben szeretnék elérni, hogy 2020 előtt rendelkezésre álljon, valószínűleg nem lesz túl olcsó mulatság az 5. generációs típus rendszeresítése.

Kapcsolódó hír, hogy az izraeli Rafael vállalat bejelentette: a majdani Dávid-csillagos F-35-ösök fegyverarzenáljában ott lesznek saját gyártású fegyvereik. A megjelent információk szerint a Python-5 kis hatótávolságú és a Derby látóhatáron túlról indítható (BVR) levegő-levegő rakéták új, kisebb méretű változatait fogják majd integrálni az új típuson.

Ami pedig a csapásmérő képességet illeti, ott is alkalmaznak majd hazai terméket. Az MPR-500 jelzésű bomba az 500 fontos (cirka 226 kg) Mk 82-es továbbfejlesztett változata. A fegyver speciális acélborítást kapott, egy plusz gyújtószerkezetet, valamint átalakított orr-részt, melyeknek köszönhetően képes a jól páncélozott, mélyen a föld alatt fekvő célokat is megsemmisíteni.