Régóta emlegetett, és az idő múlásával egyre sürgetőbb probléma a Magyar Honvédség helikopterflottájának felfrissítése. A lassacskán kiöregedő Mil-típusok helyére új, modern forgószárnyasok kellenének, de egyelőre nem úgy tűnik, hogy sok előrelépés lenne az ügyben. Vannak azonban olyan országok közel s távol, melyek vezetői komolyan gondolják a haza védelmének fogalmát és az ehhez kapcsolódó képességeket.
Elég csak a szomszédba tekintenünk, konkrétan északra. Nemrégiben ugyanis a szlovák Védelmi Minisztérium elfogadta azon javaslatot, mely a légierő Mil Mi-17-eseinek élettartam-hosszabbításáról szólna. Jelen állás szerint a „Hip”-ek üzemideje 2015-ig tart, ám ezen munkálatok elvégzése után egészen 2030-ig repülhetnének. Értelemszerűen jelentős modernizációra is sor kerülne, gyakorlatilag a helikopterek összes fontosabb részegységét és fedélzeti berendezését lecserélnék.
A munkálatokat a légierő műszaki karbantartói végeznék néhány hazai vállalat bevonásával. Nekik egyébként már van ilyen jellegű tapasztalatuk, ugyanis 2005-től 2008-ig négy Mi-17-es „alakult át” SAR (Search And Rescue – Kutató-mentő) képességűvé. Most ennél kicsit komolyabb feladat elé állítanák a szakembereket, ugyanis új hajtóműveket, adatátviteli rendszert, digitális kijelzőket, éjjellátó berendezéseket, valamint lézeres célmegjelölőt kívánnak beépíteni. Utóbbival párhuzamosan új lézervezérlésű rakétákat is integrálnának a Mi-17-esek arzenáljába, így juttatván őket egy új és potens képességhez.
Azonban nem véletlen a feltételes mód, ugyanis nem tudni, hogy a 14-ből hány példány kapja majd meg a modernizációs csomagot. A tervezetnek ugyanis több ellenzője is akadt a parlamentben, akik szerint egyrészt túl drága beruházás lenne, másrészt túl elhamarkodott és meghaladja a rendelkezésre álló képességeket. A projekt mellett felhozott egyik érv, hogy a modernizált példányokat – új képességeiknek hála – tökéletesen alkalmazhatnák az afganisztáni misszióban résztvevő szlovák katonák támogatására. Erre pedig azt hozták fel ellenérvként, hogy mire befejeznék a munkálatokat, Afganisztánban már nem lennének szlovák katonák.
Mindenesetre jelentősnek mondható előrelépés, hogy megszületett egy ilyen terv, és pozitív fogadtatásra lelt az illetékesek körében. Reméljük, hamarosan Magyarországon is bekövetkezik némi változás, és a tettek mezejére lépnek azok, akiknek ez a feladatuk.
Csak nekem tünik úgy hogy a szlovákok már megint előttünk járnak?
Nem. Bár gyakorlatilag új helikoptereket építenek….nem lenne egyszerűbb valami új típusba beruházni?
Szerintem ez így gazdaságosabb bár nem tom hogy a gépek sárkánya mennyit bír még.
Nálunk ha jól emlékszem az üzemórából is kezdenek kifogyni, ha tényleg így van, akkor ez nálunk nem annyira opció. Ha nem, akkor meg jó kis gépek ezek, érdemes újjítgatni.
Egyébként cool a MIL-en a digitális minta, modernebb külsőt kölcsönöz neki, már a Pöstény fotózott MIG-en is nagyon jól nézett ki.
Hát nem tudom, nekem erről a digitális mintáról nem jutnak eszembe pozitív jelzők. Elég gagyin néz ki, bár a hasznosságáról nem tudok semmit, attól még lehet jó.
Tubu
nem a minta a lényeg hanem a szín és a színek aránya kis túlzással lehetne angyalkás gyakorlót is gyártani ha jók a színek és az arányok akkor jól rejtene
itt van pl a magyar gyakorló a mintával nem lenne baj de olyan szívekből áll amik a világon nincsenek ráadásul túl sötét is szóval ha digit lenne akkor is rosszul rejtene…
a digit mániáról csak annyit h a németeknek eszükbe nem jutott lecserélni a gyakorlóikat digit mintásra az angolok most rendszeresítettek mtp ( https://htka.hu/2009/12/21/debutalas-elott-az-uj-angol-terepminta-a-multi-terrain-pattern/ )gyakorlót és az sem digit vagy az amik multicam gyakorlója sem digit lényeg a lényeg semmivel nem rejt jobban egy digit gyakorló mint egy hagyományos mintázatú ha a színek megegyeznek
Érdekes ez a 30 év naptári üzemidő (nekem 35 rémlett, minden esetre nekünk volt 32, vagy 33 éves Mi-8-unk is üzemben). Ami viszont érdekesebb, hogy ők már most, 5 évvel előbb el kezdtek ezen gondolkodni a probléma megoldási lehetőségén, miközben nálunk erről semmit sem hallani, miközben a mi a gépeink csak 1 évvel fiatalabbak a szlovák gépeknél. Igaz a HM nem a civil kommunikációjáról híres, ellenben más normálisabb országokkal, ahol sem a hiányosságokat, sem az eredményeket nem tekintik hadititoknak, de talán majd mi is fel növünk ehhez egyszer.
TG
Mondjuk ez ízlés dolga, de nekem általában elég gagyinak tűnnek a digi-mintás álcázófestések, és olyan, mintha egy operet-hadsereg ezzel akarna félelmetesebbnek tűnni. Nem tudom, de valahogy a 60. évfordulós kínai díszszemléről minden eszembe jutott, csak az nem hogy (az amúgy valószínűleg ütőképes fegyverekről) hogy félelmetesek.
TG
Nekem tetzsnek ezek a festések, bár az igazat megvalva nem tudom mennyire hatásosak is. Nem hiszem, hogy ettől sokkal jobb vagy rosszabb lenne egy gép vagy légierő, mindenesetre az látszik, hogy ha kicsi légierő is, de próbálkoznak az egyszerű és innovatív dolgokat kipróbálni. Nem kell feltétlenül mindenkinek ezt „majmolni”!
De bármikor ilyen festést látok, az jut eszembe egy makettépítő mit kezd ezzel a „kamuflázzsal”!? :-) Ha valaki tud ilyen makettet a neten linkelje már be!
Köszönöm a magyarázatot dudi.
Üdv. mindenkinek!
Block50:
http://lemil.blog.hu/2010/05/30/marad_a_gyerek_1
Ez pont szlovák. A kommentek közt van a készítőjéről is, amúgy jó cikk.
Ügyes gyerekek ezek a makettezők. Nem kell félteni őket!:D
KOC1!
Köszi! Tényleg jól néz ki, kellemes türelemjáték lehetett!
De megérte! :-)
Abszolute lényegtelen, milyen álcaminta borítja a helikoptert, távolról úgíis csak egy sötét sziluett látszik majd. Ha a magyar Mi-17ekben van még elég üzemóra, akkor érdemes lenne azokat modernizálni. Ennél jobb helikoptert ilyen áron sehol nem kapni.
Szerintem tök jó ez az álca mint(amúgy én is makettezek).
nem ide tartozó,de
ezt nézétek meg a video végét.nekünk volt an-12?
http://www.youtube.com/watch#!v=FgLFcANdthk&feature=related
Star Trek:
röviden: Sose vót!!!!!!!
nagyon gyengén van rádolgozva az ék.
És tipikus szovjet oldalszám van rajta.
Néha szokott szerb, meg albán videókban is oda nem illő dolog lenni.