A brazil EMBRAER 2009 áprilisában jelentette be, hogy elindítja a KC-390 jelzésű projekter, melynek célja egy C-130 Hercules méretű, ám két sugárhajtóművel felszerelt teherszállító és légi-utántöltő repülőgép kifejlesztése. A közelmúltban az EMBRAER részéről közzétettek egy dokumentumot, mely a gép alakuló paramétereit vesézgeti.
Azonban a gép legyártásához kisebb-nagyobb cégek bevonására van szükség. A napokban meg is kezdték a termék promotálását a potenciális beszállítók megnyerésére, május 25-26-án lehetőséget biztosítottak mind a brazil, mind a külföldi cégeknek, hogy minél mélyebben megismerhessék a típust, majd a tényeket mérlegelve ajánlatot tegyenek.
Ahogy a szervezők is hangsúlyozták, a brazil cégek előnyt élveznek, ám vannak olyan részegységek, melyet Brazíliában még nem gyártottak sosem, ilyen a tehertérajtó vagy a légi-utántöltő berendezés.
A „stratégiai partnerek” címszó alatt nem csak az F-X2 nevezőinek szélárnyékában érkezett befektető, fejlesztő és gyártó cégcsoportokra kell gondolni, ez EMBRAER emellett számos ország képviselőivel folytat tárgyalásokat, így Portugália, Dél-Afrikai Köztársaság, Kolumbia, Chile vagy Argentína is szóba került partnerként.
Emellett a típus hajtóműveinek beszállításáért is jelentős verseny folyik: CFM International (General Electric, SNECMA) az IAE konzorciummal (Pratt & Whitney, Rolls Royce, MTU, JAEC) kel birokra.
„A külföldi partnerek bevonása nem jelenti azt, hogy a KC-390 egy nemzetközi projekt lenne. Ez egy teljes egészében hazai program, melynek követelményeit a Brazil Légierő határozta és határozza meg ezentúl is.” – nyilatkozta Adalberto Zavaroni ezredes a légierő részéről, de kiemelte, szívesen exportálják a gépet, természetesen a partnerországok potenciális vevőnek számítanak.
Hogy a pénzügyekről is szó essék, a gép darabárát 80-90 millió dollárban határozták meg a légierő részéről, kiemelték, olcsóbbnak kell lennie, mint a C-130 Hercules. Ezt és a két hajtóműves mívoltát, valamint nagyobb utazósebességét figyelembe véve vetélytársa lehet az exportpiacon az amerikai teherszállítógépnek. Ezt a brazilok is érzik, 10 év alatt 180 példányt tervez belőle eladni az EMBRAER. A típus pályafutása során összesen 700 darab legyártását tervezik, ebből 100 kerülhet Dél-Amerikába.
httpv://www.youtube.com/watch?v=1kcGA5qqJwA
Tudom, nem ide tartozik de még régebben olvastam itt egy írást amiben szó volt az amcsi gépek üzemeltetési költségeiről. Már nem találom a cikket, de ha jól emlékszem akkor az F-22 40.000$/óra, az F-15 20.000, az F-16 -15.000, a B-52 pedig 8000/órára jött ki. Ha valakinek megvan pontosan, akkor megírhatná!
Előre is köszönöm.
Alapvető kérdés, hogy mikori és milyen dollárárfolyammal számolsz és melyik országban. A ’90-es évek közepén a MiG-29 egy repórája 16 ezer dollár táján volt. A USAF-on belül a Block 40/42 gépek egy repórája akkor 4500 dollár táján volt.
Az F-15C és F-22 ma kb. ugyanannyiból repül 15-17k $/óra. Az F-16 esteén a 15k az biztosan téves, kb. feleennyiből repül. A B-52 estén a 8 ezer meg erősen optimista. 8 hajtóműves a drága…