A katonai repülés világában sajnos nem lepődik meg rajta senki, ha egy új típus fejlesztése csúszást szenved, mely sok esetben több éves is lehet, és a kezdetben kalkuláltakhoz képest jelentős költségnövekedést produkál. Többek között ennek is köszönhető, hogy napjainkra már csak néhány ország engedheti meg magának, hogy saját erőből fejlesszen ki egy új repülőgép-típust, főleg egy új generációsat, mellyel még több probléma lehet. A Lockheed Martin F-35 Lightning II esetében azonban az Egyesült Államok mellé több kisebb NATO tagállam is beszállt a fejlesztésbe, melyet természetesen anyagilag is támogatnak. Azonban vannak, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy fizessék a folyamatos plusz számlákat…
Ilyen például Dánia, ahol idén márciusban fogyott el a cérna: Koppenhágának túl sok volt a gépenkénti 540 millió koronás ár (eredetileg 275 millióról indultak), valamint az, hogy ennyi pénzért is csak jelentős késéssel, 2016 után kaphatják meg hőn áhított 5. generációs vadászbombázóikat. Így tehát kihasználták azt, hogy jelenlegi F-16AM/BM gépeikben még van némi üzemidő, és más megoldás felé néztek, mely egyelőre úgy tűnik, hogy a Boeing F/A-18E/F lesz, bár még versenyben van a Saab JAS-39 Gripen DK és az Eurofighter Typhoon is.
De miért is említettük meg most ezt? Nos, azért, mert úgy tűnik, hogy a dánoktól nem messze éldegélő hollandok, a NATO-partner döntését hallván kicsit magukba néztek, és alaposan átgondolták, hogy merre hány méter az F-35-tel. A végeredmény az lett, hogy a Munkáspárt a parlament elé terjesztett egy indítványt, melynek lényege, hogy Hollandia bontsa fel a LRIP (Low-Rate Initial Production, magyarul nullszéria) 3 szerződést, mely egy példányra szól, és tartalmaz egy olyan különleges cikkelyt, mely szerint ha törlik ezt a megrendelést, és a parlament 2010-ben a LRIP 4 ellen is szavaz, melynek keretében már két példányt vehetnének át, akkor vissza kell fizetni az eddig a fejlesztésbe ölt pénzt (ez Hollandia esetében 80 millió USD). Ezzel együtt természetesen javasolják az említett LRIP 4-ből való kilépést, és azt is, hogy ne vegyenek részt a nullszériás gépek berepülési programjában sem. Mindazonáltal ez nem jelenti azt, hogy Hollandia nem fogja rendszeresíteni a típust, mindössze néminemű költségmegtakarítással járna számukra, bár a Munkáspárt erősen amellett van, hogy végképp hagyjanak fel az F-35 vásárlásának tervével.
A javaslat egyébként támogatásra talált: többek között a Szocialista Párt, a Zöld Baloldal, a jobboldali PVV párt és a Liberális Demokraták is rábólintottak. Viszont ellenzői is akadtak, akik szerint felelőtlenség lenne most kiszállni a programból, melybe annyi pénzt és időt öltek, ráadásul később még profitálhat is belőle a hazai repülőgépipar. Ráadásul hamarosan választások lesznek Hollandiában, így elképzelhető, hogy olyan pártok kerülnek hatalomra, amelyek támogatják a Lightning II berepülésében való további részvételt.
Jelenleg erős viták folynak a honvédelmi miniszter (Eimert van Middelkoop) és a Munkáspárt között, és folyamatosan tárgyalnak az ügyről. Utóbbi érvei között megtalálható a megnövekedett ár mellett a túlzott zajterhelés problémája is, mely szó szerint sok fejfájást okozhat a holland népnek. Így tehát még semmi sem dőlt el, viszont a lényeg megmarad: az F-35-nek össze kell szednie magát, különben néhány partnernek elfogyhat a türelme és a pénze.
„Zöld Baloldal” – Na, elmennek ezek a 3,14csába… :))
Sötét zöldek !