A brazil EMBRAER 2009 áprilisában jelentette be, hogy elindítja a KC-390 jelzésű projekter, melynek célja egy C-130 Hercules méretű, ám két sugárhajtóművel felszerelt teherszállító és légi-utántöltő repülőgép kifejlesztése.
Az azóta eltelt egy év alatt a típussal szemben támasztott kritériumokat, valamint a várható méret- és teljesítményadatokat pontosították. A közelmúltban az EMBRAER részéről közzétettek egy dokumentumot, mely a gép alakuló paramétereit vesézgeti.
A gépmadár némileg megnőtt az utolsó jelentés óta, fesztávja 33.9 méterről 35 méterre, hossza 33.4 méterről 33.9 méterre nyúlt, magassága viszont 11.4 méterről 10.7 méterre csökkent. A tehertér méretét ezúttal nem ecsetelték, az előző tájékoztatás 3.35mx2.9m nagyságú bendőt említ. A gép 19 tonnás terhét 2685 kilométerre lesz képes elcipelni.
A típus motorizációja még nem eldöntött, a Pratt & Whitney PW6000 és a Rolls-Royce BR715 erőforrások között variálhatnak a fejlesztők, bár nem kizárt mindkét hajtómű integrációja sem.
A KC-390 elkészítéséhez az EMBRAER sikeres polgári típusainak számos alkatrészét fel kívánják használni. A gép polgári piacra is készül, épp ezért a pilótafülke műszerezettsége is ehhez igazodik majd.
A típus előreláthatólag 2015-16 környékén állhat hadrendbe, ám addig még hosszú az út. Jelenleg, mint említettük, a gép alapparamétereinek meghatározása zajlik, 2011-től a kezdődik a kezdeti tervezés, amit 2012-től a mélyreható tervezés követ. 2013 elején ellenőrzik, hogy a tervek megfelelnek-e a követelményeknek, majd kezdődik a megvalósítási fázis. AZ első prototípus elkészültét 2014 végére datálják, melyet a tervek szerin röviddel követ a második példány. A berepülési program végeztével, 2015 végén, de valószínűbb, hogy 2016 elején állhat hadrendbe a típus első példánya.
A brazil cég méltán reménykedhet külföldi megrendelésekben, hiszen a KC-390 a C-130J legkisebb változatának teherbírásával lesz nagyjából egy szinten, de a 0.8 Machos utazósebességével jelentősen felülmúlja a turboprop hajtóművekkel ellátott Hercules tempóját.
Az EMBRAER részéről merész becslésekbe is bocsátkoztak, a cég szerint 700 darabnál több példány találhat gazdára a világpiacon összesen 50 milliárd dollár értékben. Majd meglátjuk, ez mennyire igazolódik be, hiszen ebbe még egyes ukrán, orosz és kínai konstruktőröknek is lesz beleszólásuk, akik olcsóbban kínálnak hasonló kapacitású típusokat.