Érdekes fotók kerültek fel a Holland Királyi Légierő honlapjára, melyek azt örökítik meg, amint a 24 órás, fegyveres légvédelmi készenléti szolgálatot (QRA, Quick Reaction Alert) adó Sólymok egy ejtőernyőst fognak el.
Természetesen a holland radarosok nem benéztek valamit, hanem egy megtervezett feladatról volt szó, mellyel a legtöbb vadászgép számára nem ideális sebességtartományban – 150 csomós / ~275 km/h sebességnél lassabban – haladó célpontok kísérését, szemmel tartását kívánták gyakoroltatni pilótáikkal.
Ehhez pedig ezen konkrét gyakorlatra egy texeli ejtőernyős klubbot kerestek fel, akik a képek tanúsága szerint nem voltak restek igent mondani a felkérésre.
Másodszorra már nem biztos, hogy elvállalnák szerencsétlen ejtőernyősök. Szerintem a frász kerülgethette őket, amikor körülötttük repkedtek…engem legalább is az kerülgetett volna. Egyébként ilyen esetekre lenne jó az, ha helikopteres készültség is lenne, nem csak merevszárnyú.
Itthon és máshol is S&R (kutató/mentők) helis készültség van a készültségi vadászgép(ek) mellett. Elvben talán fel lehetne zavarni azt is, de akkor oda is kell tartalék.
Én kifejezetten harci helikopteres készültségre gondoltam, az bennem fel sem merült, hogy a kutató-mentő készültséget kellene használni ilyen célokra.
Sajnos mire egy heli felszáll és odaér az ejés már rég a földön van.
A vadászokat is elég pontosan kellett koordinálni hogy legyen randevu a levegőben.
Ezen kívűl a leggyorsabb ernyők sem tudnak 60-80 km/h-nál többet ezért a vadászok csak körözni tudnak körülöttük.
De mindez feltételezi hogy valaki magasan nyit (4-5000 m-en),az meg elég nagy bolondság a hideg miatt.
Ejtőernyősök kb 200km/h-val zuhannak, és az általános nyitási magasság 1000m. A vésznyitót általában 500m köré állítják be. De ha itt vmi gubanc van, akkor nincs idő tartalékernyő-nyitásra.
4-5000 méter pedig az ugrási magasság szokott lenni. Efölé már jóval komolyabb gép kell.