|

Befejeződött a „Load Diffuser 2010” hadgyakorlat

Az április 26. és május 7. között megrendezett magyar-amerikai közös repülőharcászati gyakorlatnak a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis adott otthont. A pénteki sajtónapon többek között részt vett dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter, Tömböl László mérnök vezérezredes a HM Honvéd Vezérkar főnöke, Benkő Tibor altábornagy, az MH összhaderőnemi parancsnoka és Eleni Tsakopoulos Kounalakis amerikai nagykövet asszony. A résztvevők látványos statikus és dinamikus bemutatókkal zárták a kéthetes gyakorlatot.

A „Load Diffuser 2010” elnevezésű magyar–amerikai közös repülő harcászati gyakorlat célja az volt, hogy a repülőbázis pilótái tapasztalatokat szerezzenek és osszanak meg más típusú repülőgépekkel történő közös repülések során, valamint képesek legyenek együttműködésre, a NATO-ban alkalmazott harceljárások végrehajtására.

A gyakorlaton magyar részről 350 fő, valamint 8 db JAS–39 Gripen, 2 db MiG–29 Fulcrum vadászrepülőgép, illetve KUB (SA-6) légvédelmi rakétakomplexum vett részt. Az Egyesült Államok Ohio-i Nemzeti Gárda 178. Vadászrepülő Ezredét 110 fő, 8 db F–16 típusú vadászrepülőgép, illetve 2 db C-17 és 1 db C-5 típusú szállító-repülőgép képviselte. Az amerikai és a magyar vadászrepülőgépek az elmúlt két hétben több mint 220 felszállást teljesítettek és összesen több mint 234 órát töltöttek a levegőben.

A közös repülőkiképzésre érkezett amerikai repülőgépek és azok személyzete tökéletes partnernek bizonyult a gyakorlatnak otthont adó magyar fél számára, hiszen együttműködésüknek köszönhetően lehetőség nyílt a NATO-ban alkalmazott támadó és védelmi légi-szembenállási műveletek önállóan és kötelékben végrehajtott begyakorlására, illetve a légvédelmi irányító egységek gyakoroltatására. Az Amerikai Egyesült Államok is fontosnak tartja, hogy folyamatosan részt vegyen ezen a gyakorlaton, hiszen ez is egy kiváló alkalom a Magyarországgal való együttműködésre, amely egyben erősíti a szövetségi képességeket.

httpv://www.youtube.com/watch?v=cmYtRpZsZdo

A kecskeméti bázis repülő-műszaki állományának a gyakorlat jó lehetőséget biztosított az F-16 típusú repülőgép kereszt-kiszolgálási engedélyének megújítására. Az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred állománya gyakorolhatta a légvédelmi rakéta alegységek és a légtér-szuverenitást biztosító vadászrepülők közötti együttműködést, továbbá a repülőbázist és földi telepítésű légvédelmi eszközöket támadó repülőgépek elleni tevékenységet. A repülésirányító állomány fő feladata a gyakorlat során a nagysebességű repülőgépek rávezetése volt földi célokra, de gyakorolták a légvédelmi irányító egységek a NATO-ban alkalmazott légiharc manővereit, a légtér uralmáért folytatott védelmi/támadó jellegű hadműveleteket, és az egyesített légi hadműveleti feladatokat is.

A gyakorlat zárásaként megrendezett sajtótájékoztatón dr. Szekeres Imre, honvédelmi miniszter beszédében kiemelte, hogy külön öröm számára, hogy az Ohaio-i Nemzeti Gárda 178. Vadászrepülő Ezredének képviselői érkeztek Magyarországra, hiszen az elmúlt időszakban egyre inkább elmélyült az Ohio-i Nemzeti Gárda katonáival az együttműködés, amely 1993-ban kezdődött. A NATO legfontosabb katonai missziójában, Afganisztánban, az ohio-i és a magyar katonák együtt készítik fel az afgán hadsereget. Közös a kiképzés, közös a feladat végrehajtás, közös a tapasztalat. A mostani légi gyakorlatnak is hasonló a célja. A két haderő pilótái, repülési szakemberei tapasztalatokat szereznek a közös repülések során. A pilóták tisztelik egymást, elismerik a másik tudását, tapasztalatát, egyre jobban megismerik azt a technikát, amit más nemzetek katonái használnak. Néha irigykednek is, ha nekik jobb, modernebb, esetleg nagyobb képességű haditechnikája van. A mostani gyakorlaton nincs miért irigykedni, hiszen mindkét résztvevő nemzet kiváló eszközöket vonultat fel.
Szekeres Imre elismerését fejezte ki a gyakorlat résztvevőinek, különösen a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis szakembereinek, akik biztosították az év egyik legfontosabb gyakorlatának hátterét. Egyben felhívta a figyelmet az augusztus 7-8-án megrendezendő Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutatóra Kecskeméten.

httpv://www.youtube.com/watch?v=-NwjZ47cCmg

Eleni Tsakopoulos Kounalakis, az Egyesült Államok rendkívüli és meghatalmazott nagykövete tájékoztatójában elmondta, hogy a Magyar Honvédség és az Ohio-i Nemzeti Gárda közötti partnerségi program az egyik legjelentősebb ilyen típusú együttműködés. Az a feladat, amelyet a Magyar Honvédség és a Magyar Légierő a NATO-n belül ellát, nagymértékben hozzájárul a terrorizmus elleni küzdelemhez. S mivel azt nem lehet tudni, hogy a következő merénylet-kísérletre mikor és hol kerül sor, mindig készen kell állni. A magyar légierőben szolgáló férfiak és nők büszkék lehetnek arra, amelyet a terrorizmus elleni harcért tesznek. A Load Diffuser 2010 gyakorlat jó lehetőség volt arra, hogy a két légierő katonái együttműködési képességeiket fejlesszék. Az Egyesült Államok nagyon büszke arra, hogy a közös cél, a biztonság érdekében együtt dolgozhat Magyarországgal a további képességek kiépítésében.

Tömböl László mérnök vezérezredes, a HM Honvéd Vezérkar főnöke sikeresnek ítélte a közös repülő harcászati gyakorlatot. Beszédében kiemelte, hogy a Magyar Honvédség alkotmányban meghatározott feladata az ország területi sérthetetlenségének, légterei szuverenitásának védelme. Mindemellett a NATO keretein belül Magyarország együttműködik más országok katonai szervezeteivel a béketámogató műveleteiben, illetve ha szükséges, akkor az ötödik cikkely szerinti műveletekben is. Ahhoz, hogy a Magyar Honvédség megfeleljen ezeknek a feladatoknak, olyan képességekkel kell rendelkeznie, amelyeknek nemcsak technikai, de humán oldala is van. A technikai eszközöket gyorsan be lehet szerezni, de ezek magas szintű üzemeltetéséhez hosszú évek tapasztalata szükséges, sokszor szövetségi keretek között is. A képesség kialakításának legfontosabb része tehát a személyi állomány felkészítése, gyakoroltatása. Csak miután e képességeket megszereztük, tudunk eleget tenni a feladataiknak.
Tömböl László mérnök vezérezredes kiemelte, hogy minden kiképzési feladat csúcsa a gyakorlat. A gyakorlat, amelyen komplex formában tudják bizonyítani a katonák, hogy miként sajátították el a szükséges ismereteket.
A HM Honvéd Vezérkar főnöke szerint az elmúlt két hétben egy rendkívül sikeres komplex gyakorlatot hajtottak végre az amerikai és a magyar katonák Kecskeméten, amelyen a Magyar Honvédség légierejének valamennyi alakulata képviseltette magát.

Forrás: Honvédelmi Minisztérium
(Képek hamarosan)

Bár senki nem verte nagy dobra, megérkeztek a gyakorló BVR-rakéták, azaz AIM-120C AMRAAM tréningezésre alkalmas, CATM-120C megjelölésű példányai (az éles példányokról még nincs hír). Képekért erre tessék: Air Power Blog

68 hozzászólás “Befejeződött a „Load Diffuser 2010” hadgyakorlat”

  1. Ennek az Eleni Tsakopoulos Kounalakis-nak is van egy jól fejlett üldözési mániája (és választékos szókincse), „terrorizmus, merénylet, terrorizmus, merénylet…”

    És valóban, szerintem is „kimagasló” a Magyar Légierő szerepe a terrorizmus elleni harcban, el is kéne keresztelnünk a gépeinket Terrorist-Hunter-nek :)

    Egy magyar katonai vezető szájából azért ez a mondat is elég röhejesen hangzik: „A technikai eszközöket gyorsan be lehet szerezni”

    A politikusok és diplomaták kötelező tiszteletkörein túl pedig, szintén az Air Power Blog napi képes beszámolói apján gratuláció a résztvevőknek! Egy idézet Zord Gábortól:

    „…ezúton köszönet a magyar, az amerikai, és az orosz légierők személyi állományának az áldozatos munkájáért. Ebből kellene sokat, és úgy gondolom, hogy alacsony létszáma ellenére potens légierővel büszkélkedhetnénk. Ilyenkor kerítésen kívüliként is, bármily kritikus is az ember, úgy érzi, hogy van remény, lehet ebből valami. Drukkol.”

  2. idézet a honvédelem.hu-ról Szekerestől:

    „A miniszter hangsúlyozta azt is, hogy a mostani gyakorlaton mind a két ország a legfejlettebb technikáját mutatta be, hiszen a magyarok a Gripenekkel és a MiG–29-esekkel, az amerikaiak pedig az F–16-osokkal jelentek meg.”

    „mindkét ország a legfejlettebb” hát persze! :D kinek szól ez Imi?… a raptor meg egy csúnya dinó…
    tehát pariban vagyunk az usaf-al, mi kell még? :D

  3. Kuruc71

    „Mi és hol történt a KUB-al hogy “ráncba lett szedve ” ????”

    kb az történt h kicserélték a teljes elektronikát de részleteket a világ ezen felén nem szoktak közölni(ez nem a kenguruk földje) még azt sem h hány darabot v hogy mennyibe került kb ennyi innentől kezdve azt megtudni h milyen képességek növekedtek az csak álom…

  4. Na igen, a Zord Gábor idézet igazából az első hét pénteki napjára vonatkozott, amikor ott járt egy orosz An-30-as térképész / fotófelderítő is, ennek tudható be az orosz légierő személyi állományának szóló köszönet :)

  5. Mikor történt ez a modernizáció , mert én hallottam egyről de az évekkel ezelött történt. Ráadásúl a rakétákat már senki nem meri újra meghosszabítani olyan régiek olyan állapotban vannak.

    Egy éven belül gyakorlatilag a rakéták nagy részét ki kell vonni. Újabb fegyvernem tűnik el ?

  6. A kis magasságú légvédelem viszonylag meg van oldva a Mistrallal de afelett kell egy komolyabb rendszer.Azt nem tudom hogy most ki lesznek-e vonva.De biztos vagyok benne hogy nem tűnik el ez a fegyvernem.A wikipédián azt írták 2011re uj tendert írnak ki.Na most ez komoly vagy csak kamu azt nem tudom.Ujabb rakétákat nem szereztek be valahonnan?Vagy ezeket nem lehet gyártani utólag?

  7. Pedig egész potens lett még NATO idegen-barát felismerőt is kapott. A magyar rakéták nagyja tudtommal 1986os így 30évvel 2016ban jön el a vég. A 30évben benne van, hogy azért MOon nem -40Cben állnak a rakéták és nem is k* nagy a hőingás és hát a ridegtartás se szovjet szintű. Azaz 2016ig nem csak papíron van rendben. Elvileg. :DDD

    Persze nem értek hozzá,csak olvastam vhol… :DDD

  8. HTB

    A kismagasságú sincs megoldva mert csak nappal és jóidőben műxik. Este, vagy párás esős ködös időben a KUB ok kivonása után csak az „albán légvédelem” marad, miszerint az ellenséges bomba rakéta stb becsapódása után a túlélők a hang irányába fordulnak és rázzák az öklüket.

    Valamit kell hogy vegyenek mert a politikának van rá szüksége. Ugyanis nagy nemzetközi konferenciákat nem tarthatnak ha nincs 24= légtérellenörzés és azonnal bevethető technika. Ezt pedig csak a lérak tudja. Ettől függetlenül viszont én már semmin nem lepődömmeg.

    Fade

    Arakéták gyári üzemideje már régen lejárt. Többször meghosszabították őket volt hogy meg sem nézve pláne vizsgálva őket de mára már nem megy a dolog senki nem meri akarja csinálni.

  9. Kuruc71!

    Az egyetlen győri Arrabona Légvédelmi Rakétaezred (Igla, hatótáv.: 5,2 km, max. magasság: 3,2 km
    Mistral, hatótáv: 5,3 km, Kub, hatótáv.: 24 km, max. magasság.: 12 km) még csapatlégvédelmi szinten is kevés, amúgy sem teljesíti az általad leírt követelményeket! Magyarország légtérvédelmét békeidőben csak a kecskeméti készenléti géppár adja! EZ VICC! A csapatlégvédelem hatótávolságán kívülről indítható fegyverek korában ez nulla, terület védelmére meg nem alkalmas. Itt nyomon tudod követni a rakétás légvédelmünk leépülését:

    http://geimint.blogspot.com/2008/10/hungarian-strategic-air-defense-cold.html

    Ez gyalázat! Ökölbe szorul a kezem, ahányszor csak látom!

  10. Magyarország légtérvédelmét békeidőben csak a kecskeméti készenléti géppár adja! EZ VICC! A csapatlégvédelem hatótávolságán kívülről indítható fegyverek korában ez nulla, terület védelmére meg nem alkalma

    Miért? Szerinted mivel kellene légtérvédelmet adni? Pár országot leszámítva a légvédelem az pontvédelem, kiemelten fontos objektumokat védenek vele. Légvédelmi egységekkel egy ország légtere nem bizotsíhatható, mert alacsonyan repülő célok ellen olyan mennyiségű légvédelem kell a kellő lefedettségez, amire senkinek nincs pénze.

    Magasan repülő célok ellen el lehet érni ilyen lefedettséget, csak a prbolm az, hogy a légvédelem az nem tudja a gépet azonosítani. Lősz, vagy nem lősz. Ennyi választásod van.

    A vadász légirő fényesebességű a földi légvédelem mozgásához képest.

    Nem értem, hogy ezek után te mit tartasz viccnek és mért.

    A mai források mellett itthon már csak csapatlégvédelem képzelhető el. 2-3 Patriot jó lenne magas légtér védelemre, de ezek piszok drágák. Ilyen kis mennyiséget rendszerben tartani értelme sincs. A mai csapatlégvédelmi eszközök képesek már 5-6 km-re is fellőni, ami azért a MANPADHOZ képest elég kellemes. Az AMRAAM és MICA rakétán alapuló légvédelmi rendszerk megsemmisítési zónája elég nagy, de mégis elég kis méretű cuccokkal érik ezt el.

    A jővő a légvédelem terén is a széttelepíthetőség. A régi orosz rendszerknél a központi keresőradarhoz képest nem lehet messzire tenni az indítókat. A mai hálózat alapú hadviselésnél léteznek olyan rendszerek, hogy a radarhoz képeste 10-20 km-re is szétszórhatod az indítókat és aktív radaros légvédelem is elképzelhető. A központi radar és vezérlő központ cska MCG-t és IFF-et ad, a többit megoldja a rakéta orrában a radar. A lefedett terület egyetlen ilyen „szétszórt” üteggel drámian megnő.

  11. Ha a rakéták élettartamát megoldanák akkor még jo szolgálatot tehet az Sa-6.Olvastam tavaly egy nato gyakorlaton németországba „leszedtünk” egy Tornadot egy F-18at is majdnem de addigra egy F-16 szimultán Harmja kiiktatta az Sa-6osunkat.Akkor már modernizálva lett.Jó tudom ez csak egy gyakorlat de labdába rugott a technikánk azért.
    Tunguskárol mi a vélemény?

  12. a tonguska egy modern csapatlégvédelmi rendszer igaz van már nála modernebb orosz földön a Pancir Sz-1 (igaz ez nem csapatlégvédelmi hanem pontvégelmi rendszer) http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://jets.hu/pictures/6_resize.jpg&imgrefurl=http://jets.hu/news%3Fid%3D45&usg=__g28xogwmyt2HZ08dfJXwYut23Jk=&h=480&w=640&sz=117&hl=hu&start=13&um=1&itbs=1&tbnid=ok57rJ9qcKc3LM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dorosz%2Bl%25C3%25A9gv%25C3%25A9delmi%2Bg%25C3%25A9p%25C3%25A1gy%25C3%25BAk%26um%3D1%26hl%3Dhu%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:hu:official%26tbs%3Disch:1
    de amire kitalálták tökéletesen megfelel és nagy előnye a hasonló nyugati rendszerekkel szemben h nem csak gépágyúval hanem 12db rakétával is rendelkezik

  13. Kuruc71:
    pl: http://193.224.76.4/download/konyvtar/digitgy/nek/2007_3/06_varga.pdf

    „Ha semmi különösebbet nem te-szünk, a készlet egy része 2013-ig, nagyobb hányada pedig 2016-ig alkalmaz-ható.”

    A modernizált KUBok pedig ld Hind írását. Még a nem modernizált is szedett le F16ot ~15éve: Élesben. Eközben szlovákiában/szerbiában mig21/mig29eket, romániában mig21et látok a 20éves F16 ok maaajd 2013 fele lesznek bevethetők(márha tényleg vesznek). Akkor?

    Amúgy is az évenkénti átvilágítás, folyamatos audit dobhatná a legnagyobbat a Magyar honvédségen amíg ez nincs kár új eszközök vételéről militaryporn-ozni.

  14. Hát elolvasva a pdf-et igen komoly korszerűsítés volt.Nem hiszem hogy kivonják a közeljövőben.Így első érzésre…
    Magyar fejlesztésű a tűzvezető rendszere!Hát van még remény!

    Amugy a tunguskával csak a szimulátorban találkozok:)De beszopat elég gyakran:)

  15. Még a nem modernizált is szedett le F16ot ~15éve: Élesben.

    Ez mind szép és jó, csak azóta az alábbi dolgok történtek.

    Az ALQ-131 elég szépen kikipott. Helyette van ALQ-184 és ALE-50 vontatott csali. 4 évvel később teljesen lenullázta a Kub félaktív rávezetését.

    ‘O Grady-t meg azért lőtték le, mert igen csúnyán eltolta…

    A Pantsir az emlékeim szerint a Tunguska rendszerének más plantormra telepítése és picit turbózása.

    A Tunguskával kapcsolatban meg a ’90-es években elég komoly kirtikák voltak emlékeim szerint és pont a gépágyúval kapcsolatban. Túl nagy reakció erő és vibráció az elektronikának emlékeim szerint betett és megbízhatatlanná tette a rendszert. A jármű alulmotorziáltsága és túlságosan magas súlypontjáról is pusmogtak egy ideig. Persze ez is 15 éve volt, csak éppen azóta sem fürdenek az orszok dollárban…

  16. „Legyen elég csak a honvédség által elvégzett piackutatásra utalnom, amely szerint a szovjet utódállamok egyikének készletében található 1986-ban illetve 1989-ben gyár-tott 3M9M3 típus7”

    Azért akkor ők is efelé tendálnak.A készleteken túl van élet?
    Itt arra gondolnék hogy utángyártani képesek lennénk?
    A meglévőket nem lehet felujítani?De gondolom azért ez nem olyan egyszerű..

  17. Az ALQ-131 elég szépen kikipott. Helyette van ALQ-184 és ALE-50 vontatott csali. 4 évvel később teljesen lenullázta a Kub félaktív rávezetését.
    ‘O Grady-t meg azért lőtték le, mert igen csúnyán eltolta…

    Természetesen ez így volt ahogy mondod de az O Grady-t leszedő Kub sem gyári Kub volt azt tudtad?Megkeresem a cikket és linkelem..Érdekes csak azért..

  18. Allesmor Obranna

    Az oroszok a légvédelmi rendszereiket sűrübben fejlesztik, mint a vadászgépeiket. A 15 éve megjelent nyugati infók éppenséggel a 20-25 évvel ezelőtti orosz állapotokat tükrözték. De nem vitatom, hogy igazad lenne, éppenséggel a Pancir Sz-1 se ok nélkül jöhetett létre. Légvédelmi kérdésben mindig a mennyiség az ami dönthet.
    Amúgy, ha most orosz légvédelmi rendszerekbe ruháznánk be, annak megvolna az az előnye, hogy bármilyen fejlett is a jenki csúcstechnika, nekünk valószínüleg nem F-16-osok ellen kéne majd használnunk.
    Tényleg, kik ellen is?
    :)

  19. Molnibalage!

    Amikor a rendszerváltozás utáni években (’93-’94) én sorkatona voltam (híradós), akkor a vadászlégierőn túl, országszerte szétszórva 24 rádiótechnikai század (PRV-15/17-esek, P-37-esek, Szt-68-asok és 1 db Oborona) működött, azt hiszem 300m-es magassági minimummal. A honi légvédelemi rakétacsapatok kötelékében, ha jól emlékszem 1 Vega, 7 Neva (25 km hatósugár), 7 Volkhov (43 km hatósugár) osztály volt telepítve a főváros, Paks, és a főbb dunai átkelőhelyek védelmére. Az 1 Vega üteg 250km-es hatósugara szinte az egész ország területét lefedte. + ezekhez jöttek még a csapatlégvédelmi eszközök, az SA-6 Kub, SA-7 Strela, SA-16 Igla.
    Hogy ma mi lenne szerintem kívánatos? Két x 2 századból álló vadászlégierő (4+ gen. típussal – ami, na egye fene, legyen Gripen), Pápára és Kecskemétre telepítve (2-2 század), mindkét helyen 24 órás készenléti szolgálattal. (Én pont a katonaéveimből emlékszem azokra az évekre, amikor a déli országrész egyes lakói nem a Zengő miatt voltak zöldek, hanem a vékonyfosástól, amit a légterünket Pécstől – Szegedig naponta megsértő szerb gépek okoztak… tisztelet a kivételnek!) Legyen legalább 6 tartalék katonai repülőterünk. (Valamelyik nap kerestem vissza itt éppen a Top Gun svájci Hornet-jeiről szóló cikkét, akkor (1998-ban) a fél-Magyarországnyi Svájcnak 18 katonai repülőtere volt a kb. 60db gépből álló légierejéhez (abból 34 F-18)!!!) Azután, épüljön meg a harmadik RAT-31DL távolfelderítő radar, mégpedig a Zengőn! (Ha sok a pénz, legyen két légtérellenőrzőnk, pld. Saab-2000 Erieye, de ez már tényleg a „hab a tortán” kategória) A jelenleg meglévő 5 telepített RT-század legyen felszerelve (vagy modernizálva) korszerű eszközökkel, köztük passzív radarokkal és mobil réskitöltő lokátorokkal. A HM ne adja el a régi RT laktanyákat, hogy szükség esetén legyen hova települni, ill. legyen kiépítve ezeken a helyeken az új technika számára szükséges infrastruktúra. Az ORTT – ha szükséges – biztosítson szabad és tartalék frekvenciákat a légvédelem számára, ha kell akkor a kereskedelmi TV- / rádió- ill. a mobilszolgáltatók rovására. Legyen két rakétadandárunk vegyesen felszerelve pld. az S-300PMU-hoz (vagy a Patriot-hoz) hasonló 120-200km hatósugarú technikával, ill. csapatlégvédelmi mobil eszközökkel (mint a Kub), az egyik osztályai telepítve biztosítsák Paks és Budapest körzetének védelmét, míg a másik legyen mobil a fontosabb hidak, és egyéb stratégiai jelentőségű objektumok / létesítmények védelmére, a RAT-31DL-ek közül pld. „éles helyzetben” minimum 2 mindenképpen külön védelemre szorul! Ezen kívül a Honvédség harci dandárjai rendelkezzenek saját csapatlégvédelmi és elektronikai harcászati alegységekkel (az előbbiekbe akár néhány Tunguska is elkelne), ill. legyen egy külön önálló elektronikai harcászati zászlóalj, korszerű, mobil felderítő ill. zavaróeszközökkel, HARM-csalikkal.

    Szóval szvsz kb. ennyi, …dióhéjban :)

  20. Helyesbítek:
    „csapatlégvédelmi mobil eszközökkel (mint a Kub)”

    …csapatlégvédelmi eszközökkel, mint a Kub és a mobil Mistral. Az Igla pedig maradjon meg a Honvédség harci dandárjainak csapatlégvédelmi alegységeibe.

  21. @AstarothZ

    Annak, amit írsz véleményem szerint semmi alapja nincs. ’93 táján még a ’80-as évek esztelen fegyverkezésének eredménye még nagyjából megvolt. Nincs semmiféle alapje egy méretre ilyen masszív erő fenntartásának.

    Molnibalage!

    azt hiszem 300m-es magassági minimummal.

    Csak ez nem egész országra kiterjedő mimimumot jelentett tudottmal, de ez geomteriával megatározható, ha van rá elég szabadidőd.

    A honi légvédelemi rakétacsapatok kötelékében, ha jól emlékszem 1 Vega, 7 Neva (25 km hatósugár), 7 Volkhov (43 km hatósugár) osztály volt telepítve a főváros, Paks, és a főbb dunai átkelőhelyek védelmére.

    Lásd fent. Esztelenül sok mennyiség. Az ilyen dolgokba is rokkant bele a régi rendszer…

    Az 1 Vega üteg 250km-es hatósugara szinte az egész ország területét lefedte.

    Abban az idealizált estben, ha a cél végig közeledik és sokezer méter magasan repül. Ennek realitása = 0. Továbbá összesen 5-6 indítható rakéta volt. Az ECM és dinamikusan manőverező cél estén ezt azt jelentette, hogy a találtara szinte semmi esély nem volt. Líbia elektronikai felderítőkre indított ezekkel és még azoknak is volt ideje a horizon alá süllyedni…

    Hogy ma mi lenne szerintem kívánatos? Két x 2 századból álló vadászlégierő (4+ gen. típussal – ami, na egye fene, legyen Gripen), Pápára és Kecskemétre telepítve (2-2 század), mindkét helyen 24 órás készenléti szolgálattal.

    Ez egész egyszerűen nevetséges kijelentés. A Hidegháború csúcsán tartott rendszerben ehhez fogató gépmennyiséget Hollandia vagy Dánia. Szerinted a mai magyar gazdaság és biztonságpolitika megkövetel 48 db 4+ generációs gépet? Egyszerűen nem fogom fel, hogy ilyen meredek dolgok leír valaki. Pont most volt nemrég hír, hogy a fenti két ország közül valamelyik 36 gépre redukálja az elsővonalas vadászflottát. Akkor mi hova és miből, de legfőképp minek akarjunk 48 db gépet? Még 14-hez sincs pilóta, repóra és földi személyzet sem. Bocs, de 2 sör után csak azt tudom mondani, hogy te teljesen be vagy rúgva?

    Valamelyik nap kerestem vissza itt éppen a Top Gun svájci Hornet-jeiről szóló cikkét, akkor (1998-ban) a fél-Magyarországnyi Svájcnak 18 katonai repülőtere volt a kb. 60db gépből álló légierejéhez (abból 34 F-18)!!!)

    Igen, Svájcnak. Aztán nézd már össze a GDP-t. 3-szor vagy 4-szer akkora van odaát… A gépek egy része, meg F-5E, ami ingencsak az olcsó jános katgória. MiG-21bis gépből mi is reptettünk 14-et a 2000-es búcsúból. Hoppá…

    Azután, épüljön meg a harmadik RAT-31DL távolfelderítő radar, mégpedig a Zengőn!

    Amen.

    (Ha sok a pénz, legyen két légtérellenőrzőnk, pld. Saab-2000 Erieye, de ez már tényleg a „hab a tortán” kategória

    Oszt minek van NATO AWACS flotta? Ha kritikus a helyzet, akkor „csak” kérni kell és jönnek. Nem vagyunk Izrael, hogy mindent saját erőből kelljen megoldani…

    A többi eszközre amit felsorolosz a forrást honnan lopod?

    Egyszerűen nem értem az ilyen posztokat. Semmiféle realitásuk nincsen. Még a technika beszerzését sem tudnánk kicsengetni, nemhogy az üzemeltetés. Egyáltalán mi indokolja az általad írt léptéket? Véleményem szerint a nagy büdös semmi.

  22. Ha már valami új csapat és pontvédelem kellene akkor mindenképpen az SL AMRAAM et javasolnám.

    Már rendszerben van a rakéta.
    REndkívül mobil.
    Hatótávolsága és magassága megfelel.
    Korszerű zavarvédett eszköz.
    Viszonylag olcsó.
    Könnyen tagolható és rendszerbe szervezhető.

  23. Én a Gripen pilóta és kiszolgáló személyzet létszámához annyit azért hozzá tennék hogy pár év mulva ezzel nem lesz gond.Én inkább azt tartom problémának hogy most kevesen vannak az a baj,ha többen lesznek akkor mivel repülnek majd?jak-52vel?
    Az Amraamhoz annyit hogy még a Gripenjeinkre sincsenek.Sidewinder is van földről indítható kivitelben.
    Én megtartanám ezeket a Kubokat mivel modernizálva lettek,használjuk addig amíg futja,kiegészíteném valami radarirányítású csöves légvédelmi komplexummal és kis számban nem ártana egy modern Sa-6 kategóriáju fegyver.Az a baj a gazdaságunk nulla.Így minden leírt kívánság csak egy játék.Még a tender sincsen kiírva hogy lenne valami.És még a nyugdíjakat sem tudjuk hogy miből fizetik majd az okosok,akkor mit várhatunk el jelen helyzetben?
    Sok minden kellene a honvédségbe az az igazság.
    Az orosz államadóssággal mi a helyzet?

  24. Államadósság ? Azt már lerámolták az illetékes elvtársak.
    Mondhatni -> Конец фильма.
    Az oroszok pedig baromi jókat röhögnek rajtunk, (is) ui. többszörösét fizetjük vissza a gáz és olaj árában :/

  25. „Még a nem modernizált is szedett le F16ot ~15éve: Élesben.

    Ez mind szép és jó, csak azóta az alábbi dolgok történtek.

    Az ALQ-131 elég szépen kikipott. Helyette van ALQ-184 és ALE-50 vontatott csali. 4 évvel később teljesen lenullázta a Kub félaktív rávezetését.”

    Nem ez a lényeg, hanem, hogy a szomszéd mig21/29esei ellen még mindig pontens fegyverrendszert jelentenek.

    „AstarothZ”
    Elmondom szerintem mi kell a Magyar Honvédtségnek: Első körben rendszeres átvilágítás és audit. Az majd kihozza, hogy a fejesek fele semmit nem csinál ki is lehet rúgni őket, kihozza, hogy szarrálopják már látni is hol eközben mehetnek a feljelentések…
    Amíg ez nincs szvsz fölösleges bármit tenni.
    Ha az megvan szvsz radar Zengőre, meg vmi épkézlább gyalogság az első lépés de semmiképp se méregdrága csillió 4+ gép, csillió reptérre. Ittál? :DDD

  26. Én a Gripen pilóta és kiszolgáló személyzet létszámához annyit azért hozzá tennék hogy pár év mulva ezzel nem lesz gond.

    Örülök, hogy ilyen hurráoptimista vagy, de én nem hallottam semmiféle hangzatos bejelentést arról, hogy ez a gond sürgősen orvosolva lenne. Az ilyen megoldás átfutási ideje kb. 1-2 év. Ennyi ideig tart a képzés és a mimimális gyakorlat megszerzése. Persze átmeneti időre elképzelhető, hogy lehetne kiszolgáló személyzetet bérelni, de ez nagyon dárga lenne és értelmét sem látom.

    Én inkább azt tartom problémának hogy most kevesen vannak az a baj,ha többen lesznek akkor mivel repülnek majd?jak-52vel?

    Majd, ha ez lesz a gond, akkor aggódj ezen. Mivel nincs elég pilóta nem értem, hogy miért azon aggódsz, hogy mi lesz, ha egyszer sok (?) lesz. Repórát kell venni. Ennyi. Nem új gépet. Egyetlen új gép árából kb. 10’000 repórát lehet venni. (50 milla / 5000 dolláros „hasközelítő értékkel számolva).

    Az Amraamhoz annyit hogy még a Gripenjeinkre sincsenek.Sidewinder is van földről indítható kivitelben.

    És mi gátolja meg ennek vásárlását? Nem tudom, hogy a levegőből indítható mennyire csereszabatos a légvédelmivel. Szerinted a Sidewindernél ez a csereszabatosság adott? Akkor az AMRAAM-nál miért nem? Az kígyó megsemmisítési zónája kicsi, SHORAD kategória. Kb. az Sztrela-10 megsemmisítési zónáját adná, vagy még azt sem. Egyértelműen az AMRAAM a jobb. A platós Mistral szart meg el kell fejteni. Minden részét eladni oda, ahova kellhet és helyette kell pár Avanger. Minden téren lemossa ezt a szart. Ez még nem is kerülne olyan sokba…

    Én megtartanám ezeket a Kubokat mivel modernizálva lettek,használjuk addig amíg futja,kiegészíteném valami radarirányítású csöves légvédelmi komplexummal és kis számban nem ártana egy modern Sa-6 kategóriáju fegyver.

    A Kub kategóriájú rendszer kinematikai hatótávolsága AMRAAM méretű rakétákkal már megoldható, vagy legalábbis nagyon hasonló megsemmisítési zónával rendelkezik. A Kub alapjai 50 évesek…

    Kettőt találhatsz, hogy miért olyan batárnagy a rakéta és miért lánctalpas visz 3 rakétát. A Humvee elvisz 4 AMRAAM-ot a hátán. Nem látom be, hogy miért ilyen nehéz cuccokat akarsz beszerezni. A modern csapalégévelmi vagy küzepes hatótávolságú rendszerek nem ilyen masztodonok már.

    http://www.army-technology.com/projects/surface-launched/surface-launched5.html

    Vagy ezt láttad már? Ezen régen 2-3 Hawk volt. Ennyire könnyűek és kompaktak az új cuccok. Kell egy központi kereső radar és adatkapcsolat. A Humvee pillanatok alatt új tüzelőállást vehet fel egy nehéz lánctalpas indítóhoz képest – ami messzire sem mehet a központi kereső és / vagy tűzvezető radartól – Kub vagy bármi más orosz rendszerrel szemben. A Buk két új generációja is (SA-11/17 és eltípusai) „csak” erős ráncfelvarrások a Kubhoz képest. Elvileg nagyon potensek – az indító járművön is van radar tudtommal – de az áruk az „picit” húzos. A finnek meg éppen visszaküldik őket, mert nincsenek megelégedve velük. Nem értem, hogy miért erőlteted ezt a vonalat…

    OFF

    A gazdaságunk meg egyáltalán nem nulla, csak valakik lenullázták kis híján. Remélhetőleg őket max. rácsok mögött vagy követ törni látom az elkövetkezendő évtizedekben.

    ON

    A kisebb fejlesztésekre bőven telne, főleg a légierő terén. A vas itt van. A beszerzési árhoz képest minimális költségből üzemeltethető lenne. Reméljük, hogy az, amit a spotterek tapasztaltak és láttak a felső vezetéstől és az, ami a gyakorlaton történt nem egyszeri fellángolás és ez fog tovább menni. Most voltak először tisztességes konfiggal reptetve a Griffek.

  27. molni

    „Abban az idealizált estben, ha a cél végig közeledik és sokezer méter magasan repül. Ennek realitása = 0. Továbbá összesen 5-6 indítható rakéta volt. Az ECM és dinamikusan manőverező cél estén ezt azt jelentette, hogy a találtara szinte semmi esély nem volt. Líbia elektronikai felderítőkre indított ezekkel és még azoknak is volt ideje a horizon alá süllyedni…”

    amit leírtál az szörnyű butaság a vegát bombázók leküzdésére találták ki (b-52)márpedig ezek az általad „idealizált eset”-nek megfelelően repülnek csak úgy mint a légtérellenőrzők és a globalhawk kategóriájú pilótanélküli felderítőgépek szval nem tom honnan vetted ezt a 0 %-os valószínűséget???és ha egy ilyen nagy vas mégis horizont alá süllyedne akkor berepülne a kisebb hatótávú rakéták megsemmisítési zónájába.

  28. Igen, pontosan tisztában vagyok azzal, hogy amit írtam az a jelen viszonyok közt túlzás, és azzal is, hogy a ’93-’94-es állapot a hidegháborús idők fenntarthatatlan öröksége volt. Nem akarok nagyon belpolitizálni, de azt hiszem azzal talán egyetértesz, hogy ma Magyarországon a honvédelem mostohagyerekként van kezelve, és azért az elmúlt évtized „haderőreformnak” nevezett leépítései is túlzóak és átgondolatlanok voltak, mert egész fegyvernemekről és képességekről jelentették ki belpolitikailag, hogy szükségtelenek, merthogy „nem NATO kompatibilis, meg nem költséghatékony” és lettek NATO kompatibilis és költséghatékony kiváltás helyett teljesen felszámolva. Nem is beszélve az elveszett rengeteg szaktudásról és tapasztalatról, tradíciókról, aminek pótlását egyszer már megszenvedtük, pld. a szolnoki pilótaképzés újraindítása kapcsán… persze azóta már az is történelem. És hogy miért mondok én ilyet és miért esek túlzásokba? Azért, hogy amikor majd – valamikor – a történelem kereke megint 1-2 év leforgása alatt fordul egyet – még ha ez most egyelőre nem is látható előre – akkor ne álljunk megint itt letolt gatyával, és ne kelljen utána megint évtizedekig (vagy évszázadokig) azon keseregnünk, hogy mért ver minket a balsors meg az isten… Szomszédjaink némelyikénél is létező politikai irányzat a magyarellenes, nacionalista megnyilvánulás, tőlünk délre – bár egyelőre minden csendes – azért ott még komoly indulatok feszülnek a Jugoszláv utódállamok között, meg ugye ott van rizikóként Oroszország általam már emlegetett hosszabb távú megerősödése, és nyilvánvaló nagyhatalmi ambíciói, a NATO-tagság pedig nem mindenre megoldás (lásd.: görög-török barátság). Ha megnézi valaki egy iskolai történelem tankönyv tartalomjegyzékét, akkor láthatja, hogy a történelmünk nem más mint háborúk, csaták, és hosszabb-rövidebb békés időszakok periodikus ismétlődése. Én meg azt nem értem, hogy miből gondolják azt egyesek, hogy a történelem (ez a periodikus ismétlődés) véget ért akkor, amikor ők kiszálltak az iskolapadból. Gondolom pld. a szarajevóiak számára is elképzelhetetlennek tűnt 1984-ben mindaz ami 8-10 év múlva bekövetkezett… (Nálunk ez kb. egy fegyverbeszerzési tender lezajlásának időtartama.) Szerintem ezek fényében Magyarország jelenlegi védelmi képességei elégtelenek. Nincs pénz? Legyen! Minden évben 1000-milliárdok tűnnek el a költségvetésből a zsebekbe. El kell törni néhány kezet, vagy nyakat, elrettentő példát kell statuálni a gazdasági bűnözőknek, amit csak lehet, elő kell keríteni abból amit eddig lenyúltak (pártfüggetlenül!), aztán akkor lesz pénz is. Én konkrétan lesz@rom mit csinálnak a hollandok és a dánok, egyik sincs Magyarország geopolitikai helyzetében. A svájci példa meg szerintem egyáltalán nem csak a GDP, hanem szemlélet meg hozzáállás dolga is. Gondolom náluk sem úgy született a döntés, hogy „- Vazze Hans, ez a bála frank már nem fér be széfbe! – Hmm, hát jól van Wilhelm, akkor vegyünk rajta F-18-asokat”.

    Na jó, akkor legyen még egy századnyi Gripen Pápára telepítve, DE EBBŐL NEM ENGEDEK! :))

  29. amit leírtál az szörnyű butaság a vegát bombázók leküzdésére találták ki (b-52)márpedig ezek az általad “idealizált eset”-nek megfelelően repülnek csak úgy mint a légtérellenőrzők és a globalhawk kategóriájú pilótanélküli felderítőgépek szval nem tom honnan vetted ezt a 0 %-os valószínűséget???

    Kinek vannak ilyen cuccai? Jenkinek (nehézbombázó és GH) és oroszonak (nb). Magyarán akkor minek is fenntartani kis mennyiségben egy ilyen drága cuccot? Szerintem az égvilágon semmi…

    és ha egy ilyen nagy vas mégis horizont alá süllyedne akkor berepülne a kisebb hatótávú rakéták megsemmisítési zónájába.

    Kellemes, hogy te olyan kényelmes helyzetet képzelsz el, hogy olyan sűrű a légvédelem, hogy pont belesüllyed egy kisebb hatótávolságú eszköz megesemmisítési zónájába. Ennen realitása szinte 0. Továbbá megjegyszem, hogy a B-52 és orosz nehézbombázók is rendelkeznek olyan hatótávolságú fegyverekkel, hogy be sem kell repülnie a légvédelem megsemmisítési zónájába…

    Nem tűnt fel az az apróság sem, hogy Vegával soha egyetlen lelövést sem értek el, de Nyeva, Volhov, Pecsora, Dvina és Kub begyűjtött pár skalpot?

  30. A svájci példa meg szerintem egyáltalán nem csak a GDP, hanem szemlélet meg hozzáállás dolga is. Gondolom náluk sem úgy született a döntés, hogy „- Vazze Hans, ez a bála frank már nem fér be széfbe! – Hmm, hát jól van Wilhelm, akkor vegyünk rajta F-18-asokat”.

    Megjegyzem, hogy a szemlélet ott is változik. Konkrétan elég erősem remeg a léc, hogy F-5E váltótípusának kell egy egyáltalán bármi más. Népszavazás lehet a dologból és s közvéleménykutatások szerint 50% körül van az ellenzők száma, akik szerint elég a jelenlegi Hornet mennyiség.

    Na jó, akkor legyen még egy századnyi Gripen Pápára telepítve, DE EBBŐL NEM ENGEDEK! :))

    Szerintem ennek sincs realitása. Amíg nincs egy tisztességes harcakész Gripen század addig bűn új hardvert venni. Minek?

  31. „Na jó, akkor legyen még egy századnyi Gripen Pápára telepítve, DE EBBŐL NEM ENGEDEK! :)) ”

    De mi a fasznak? Ha gripenre felrakjuk az amraamot bármely „ellenséges” ország légierejével minimum pariban avgyunk avgy inkább rommá verjük. Legyen az mig21es románia, 5db müködöképes mig29es szerbia vagy 5db müködöképes mig29es szlovákia.
    amraam az kell, meg zengőre radar de ezen felűl a honvédelmet úgy kell rendberakni, hogy

    átvilágítás audit, átvilágítás…. ha ez megvan és ez min 2év akkor meg első körben legyen egy ütőképes vmennyire gépesített gyalogságunk.

    és ehez nem sok +pénz kell. Csak a fölös költségek lenyírása, a „szétlopják” megállítása azaz: átvilágítás, audit, átvilágítás….

  32. Fade, Molnibalage!

    Egyébként azt elismerem, hogy sok területen nem naprakészek az információim, de igyekszem update-elni…
    A légvédelmi rakétás dologban Szlovákiát akartam felhozni példának, ami területileg és lakosságilag is alig nagyobb mint fél-Magyarországnyi, és a 2004-es NATO csatlakozáskor két légvédelmi rakétadandár volt szolgálatban, Kub-okkal, Neva-kkal, és az egyikben S-300PMU-val, azt hogy mára őket is utolérte-e „haderő-optimalizálás”, azt nem tudom. A légierejüket azt tudom, hogy igen. A szétválás után létrehozott repülőbázisaik száma is lecsökkent 7-ről 5-re, majd 5-ről 3-ra, ha jól tudom. Mindenesetre az akkori felállás kb. megfelelt a vegyes NATO Cluster-nek, a nagyobb hatótávolságú S-300-al, a közepes hatótávolságú Kub és Neva, és gondolom voltak/vannak mellé valamilyen kis hatótávolságú Igla-kategóriájú cuccaik is.
    Elolvastam a Fade által belinkelt .pdf-et – köszönet érte! – és számomra az derült ki belőle, hogy bár dicséretes a modernizációs törekvés, de 7 milliárd forintot (kb. 35 milló $) költöttünk egy olyan rendszerre, aminek jövője technikai szempontból a rakéták üzemideje miatt, politikai szempontból pedig gondolom a további „haderő-optimalizálás” miatt erősen kérdéses…
    Nagyon jók ezek az SL-AMRAAM dolgok, szerintem távlatilag inkább már azokban kellene gondolkodnunk (már csak azért is mert a Gripen-eknél amúgy is rendszerben lesz a technika, és bár gondolom a kettő nem teljesen azonos, de logisztikailag és üzemeltetés szempontjából biztos járna előnyökkel) , + a 2-3 NATO Cluster-nyi felállás érdekében Patriot-okkal vegyesen (ami biztos, hogy nem lenne olcsó mulatság). A Mistral-ok dolgában meg tökéletesen egyetértünk.
    Az Air Power Blog-on olvasottak alapján pedig korszerű mobil és réskitöltő radarrendszereket (bár a korszerűsített Szt-68 úgy tudom nem rossz), passzív radarokat, és elektronikai harcászati felderítő ill. zavaró berendezéseket pedig akár talán saját erőből is létre lehetne hozni. A Légierő-blogger szerint is meg van hozzá – még! – a kellő kutatói és mérnöki szaktudás (a ’90-es évek Rádiótechnika szaklap számaiban és évkönyveiben olvasottak alapján ezt akkoriban még én is így gondoltam, mára már nem vagyok ilyen optimista, de Zord-nak elhiszem, és a Kub modernizációról olvasott .pdf is erre utal.) Akkor oda egy kis állami tőkeinjekció és szervezési, infrastrukturális háttértámogatás kéne, a jelenlegi kis Kft.-k, Bt.-k szellemi tőkéjét összehozni egy (többségileg)állami vállalatba, esetleg vásárolhatnánk 1-2 nyugati licenc-et megteremtve ezzel Magyarországon egy új iparágat. Szépen lassan akár megtalálhatnánk a helyünket ezen a téren is az EU hadiiparában, talán még az EADS-ben is. Az ezen a téren még meglévő szaktudást és tapasztalatot sem szabadna hagyni elsorvadni és veszendőbe menni.

  33. Fade!

    „De mi a fasznak? Ha gripenre felrakjuk az amraamot bármely “ellenséges” ország légierejével minimum pariban avgyunk avgy inkább rommá verjük. Legyen az mig21es románia, 5db müködöképes mig29es szerbia vagy 5db müködöképes mig29es szlovákia.”

    Azt azért ne felejtsd el, hogy ez nem lesz mindig így! Romániában ugye folyik a tender, és jönni fognak az F-16-ok vagy Gripen-ek, és Szlovákiában is volt róla szó – tényleg a szlovák tenderrel mi van? Felfüggesztették? – de előbb-utóbb oda is biztosan érkezik valami korszerű 4+ típus.

  34. Még annyit, hogy 2001 szeptemberében a magyar vadászgép-tender lezárulásakor a kis Gripen-darabszám szerintem sokaknak – köztük sok szakembernek is – döbbenetes meglepetés volt, ez világosan kiderült a szaklapokból is (Aranysas) és egyéb médiákból. (Arra azért kíváncsi lennék, hogy a Top Gun / Aranysas „tulajdonosváltásnak” szintén ekkor lehetett-e valami köze a tenderhez, hiszen – ha jól tudom – a főszerkesztő szaktanácsadóként részt vett a Honvédelmi Bizottság munkájában, a fidesz-es kormányzat alatt, az előző lapkiadó pedig szintén fidesz-es üzleti érdekeltségi körbe tartozott – állítólag -, vagy ez csak conteo ?)
    Aztán szintén 2001 szept. világviszonylatban is eltérítette a dolgok menetét, az én véleményem szerint nem feltétlenül helyeselt és logikus irányba… de hát, ez van.
    Hollandia és Belgium példájához meg még annyit, hogy népességben azonos (sőt Hollandiak kb. 1,5-szörös), de területileg szintén fél ill. harmad Magyarországnyi országok, és mindkettőjüknek ott van még a flotta mint plusz pénznyelő ágazat.

  35. Fade!

    „és még ha meg is történik akkor is a “letolt gyatya szindroma” nem a légierőnél fenyeget.”
    Ezzel teljesen egyetértek, a „haderő-optimalizálás” a szárazföldi alakulatokat és technikákat érintette a legsúlyosabban, a légierőnél pedig a LÉRAK-ot, a vadász-légierőnél legalább lett váltótípus. Amit leírtam azt csupán amiatt korlátozódott a légierőre és légvédelemre, mert a cikk a Load Diffuser 2010-ről szólt. (Meg azon a területen sokkal kevesebb információval rendelkezek.)

  36. Most akkor lehet Amraamunk?ÉN le vagyok maradva….
    Ugy tudtam volt komunista országba nem nagyon adják el..Lengyeleket tudom hogy kaptak,de ők sok minden mást is.
    Olvastam Amraam gyakorlónk már van.

    „és még ha meg is történik akkor is a “letolt gyatya szindroma” nem a légierőnél fenyeget.”
    Ez valóban így van.De a Gripenünk a Sidewinderen és a Mavericken kívül nem kapott még semmilyen fegyverzetet.Valaki tud valamit arról folyik-e valamiféle beszerzés e téren?

  37. Cseheknek is van, a Litvánoknál is hordozták, amíg ők adtak keszit a Baltikumban. Mi is megkaptuk őket már egy jó ideje. Mi ebben a hír? Mi ebben a meglepő? A szerződés is tartalmazta? Minek lett volna benne, ha nem kaphatjuk meg?

    Hind, te gondolkozol is, mielőtt leírsz valamit?

    Tudtommal GBU-12-őt is vettünk a Griffekhez.

  38. Sajnos már Svájcot is elérte a liberális fertő. Pedig csak a pofájukba kéne vágni, hogy a hadseregük miatt megúsztak két világháborút.

    Az AMRAAM-ok itt vannak, valahol a neten meg is lehet találni az HM/MH költségtervezetit több évre visszamenőleg, abban benne van az ára(2-3 évig fizettük). Elvileg az AMRAAM-hoz is csinálnak „evolved” változatot, ami megnöveli a hatótávot. Hasonló lesz az ESSM-hez. Valamint a SLAMRAAM platformra a Sidewinder helyett lesz IRIS-T-s változata is. Mondjuk az IRIS-T-nek van egy saját légvédelmi platformja is(SL-IRIS-T).

  39. Igen leszállították csak más kérdés hogy a gépparkot egyszer sem lehet teljesen felfegyverezni belőle.Ha jól tudom alig 40 darabot kaptunk ami a nem túl acélos Grippenekhez sem elég.
    Ráadásul nem is a legmodernebb verziót.
    Ez a gépmennyiség a légtér ellenörzéséhez légirendészetre elég másra nem. Ezért nem megyünk a baltikumba és se irakba se afganisztánba.

  40. AIM-120C-5-öt kaptunk emlékeim szerint. Ennél csak a C-7 a legújabb amit nem jenki kaphat. Maradjunk annyiban, hogy a Magyar Légierő a világ legmodernebb légiharc rakéta család export verziójának utolsó előtti inkarnációjával val felszerelve. Mikor volt itton tényleg utoljára olyan fegyver rendszerben, ami tényleg a világ élvonalát képviseli?

  41. És vajon a svédek tudták a szóban forgó AMRAAM verziót úgy integrálni a Gripen fegyverrendszerébe, hogy 100%-ban kihasználhassuk a képességeit? Úgy értem, megkaphatták hozzá az USA-tól a kellő technikai támogatást és a dokumentációkat? (Nem állítok semmit, csak kérdezem.)

  42. Hol b*sztam le? Csak megkérdeztem, hogy mire fel vázolta fel azt amit, mikor a magyar Gripen program 2×2-jét sem tudta…

    És ez nem utánanézhetetlen. Kb. 5 perc keresés az Air Power blogon…

    Továbba a józan észnek is ellentmond. Aláírunk egy szerződést 2001-ben, hogy Griffek jönnek modernizált és felújtott AIM-9L és AMRAAM rakétákkal. Akkor minek kérdezi meg, hogy kaphatunk, mikor 9,5 éve lett aláírva, hogy igen, kaphatunk…

  43. Egyesek többet tudnak, mások kevesebbet. Mindenki igyekezzen a tájékozottságához mérten nyilatkozni, ha nem tud valamit, kérdezzen (és akkor normális válasz is érkezzen), de ha „érdekes” dolgokkal dobálózik, az lehet egyeseknél ki fogja húzni a gyufát, ez tény.

    Azonban ez egy haditechnikai oldal, próbálunk minőségi dolgot építeni, örömmel veszünk minden segítséget, de nem szeretjük a közösségromboló egyéneket. Szóval tényleg kéretik lefékezni és gondolkozni, aztán ENTER-t ütni…