A Royal Navy két Trafalgar-osztályú, nukleáris meghajtású támadó tengeralattjáróján huzamosabb időn át olyan, nem észlelt biztonsági probléma „lapított”, mely potenciálisan akár igen komoly vészhelyzet előidézésére lett volna képes.
A szóban forgó két atom-tengeralattjáró, konkrétan az HMS Trafalgar kivonása óta a két legöregebb Trafalgar reaktora ugyan teljesen rendben van, ám egy kiszivárgott, majd megerősített jelentés tanúsága szerint a gőzgenerátorok, a gőzkör biztonsági szelepei, melyek vészhelyzet esetén a potenciálisan veszélyes nyomásszint kialakulását hivatottak megakadályozni nem működtek volna – lévén teljesen le voltak zárva. Az HMS Turbulent (S87) több mint két évet tevékenykedett így aktív állományban, míg ugyanezen probléma az HMS Tireless (S88) tengeri tesztjei alatt szúrt szemet.

Az HMS Tireless Gibraltárnál | Fotó: Royal Navy ,
A hajótörzsön található gőzkieresztő szelepek üzemen kívüli volta adott esetben azt eredményezhette volna, hogy a zárt rendszerben keringő gőz nyomása olyan mértékűre növekszik, ami végül a gőzkör csőrendszerének szétrobbanását és potenciálisan radioaktív anyag kijutását okozhatta volna a tengeralattjáró egyéb belső tereibe, a reaktor valószínűsített leállítása mellett.
A jelentés szerint is súlyosnak minősített incidens avégett állt elő, hogy a devonporti, hajógyári tartózkodásuk alatt a gőzkör csőrendszerének különféle szivárgási és strukturális vizsgálatának elvégzése érdekében ezeket a szelepeket tesztelést szolgáló berendezésekkel helyettesítették, ám a vizsgálatok elvégzése után elmaradt az eredeti állapot visszaállítása, holott ennek még a tengeri tesztek előtt meg kellett volna történnie. Így viszont mindkét tengeralattjáró esetében a gőzgenerátorok biztonsági rendszerének működése nélkül „gyújtották be” az atommáglyát. Az HMS Tireless esetében a dolog tehát kibukott a tengeri teszteken, az HMS Turbulent azonban vígan hajókázott bő 2 évig a komoly probléma tudta nélkül.
A Guardian-nak adott nyilatkozatban a Védelmi Minisztérium megerősítette, hogy a problémára egy rutinellenőrzés során derült fény és a problémát azóta már elhárították.
„Nagyon komolyan vesszük a biztonságot és amint tudomásunkra jutott ezen potenciális veszélyforrás, azonnal lépéseket tettünk a megoldás érdekében. Részletes vizsgálat folyik az ügy hátterének és esetleges biztonsági következményeinek felderítése érdekében, ám még túl korai lenne kimenetelükről nyilatkozni.”
John Ainslie, a nukleáris meghajtású tengeralattjárók aktivitását „monitorozó” Skót Kampány a Nukleáris Leszerelésért szóvivője az üggyel kapcsolatosan úgy fogalmazott, hogy a Védelmi Minisztérium jelentésének megszövegezése és részletessége egyértelműen arra utal, hogy a minisztérium igencsak aggódik a felfedezés miatt.
„Igen jelentős hibáról van szó, ez a két tengeralattjáró alkalmatlan volt a bevetésre. Veszélyes helyzet volt.” – nyilatkozta a nukleáris biztonság kérdésében kormányzati tanácsadó John Large.
Míg az HMS Turbulent múltja úgymond problémamentes, addig az HMS Tireless-szel adódtak problémák az elmúlt évtizedben. Az 1985-ben hadrendbe állított, 1996 – 1999 között felújítás alatt álló egység 2000 májusában futott be Gibraltár kikötőjébe, a reaktor hűtőrendszerén keletkező apró repedés miatti hűtőfolyadék vesztés miatt. Az első saccolt probléma méreténél azonban komolyabbal szembesültek az illetékesek, így a várt gyors javítás jó egy évig tartott, kellemetlen diplomáciai helyzetet teremtve ezzel Anglia és Spanyolország között.
httpv://www.youtube.com/watch?v=FiDQLZf4zMw
2007 márciusában azévi ICEX hadgyakorlatot sajnálatos módon két halálos áldozatot követelő baleset árnyékolta be: a Tireless-en felrobbant az egyik vészhelyzeti oxigéngenerálásért felelős berendezés, mely két tengerész, Paul McCann és Anthony Huntrod életét követelte, egy harmadikat pedig az Elmendorf légibázisra kellett szállítani. A vizsgálatok kiderítették, hogy az „oxigéngyertya” olajjal szennyeződött volt és így az oxigéntermelésért felelős anyagok a begyújtás után nem égni kezdtek, hanem berobbantak.