A rutinos HTKA-olvasó nagyon jól tudja, hogy ha katonai eszközök beszerzéséről van szó, akkor India soha nem rest: bármire is van szükség, ők szinte azonnal megtendereztetik. Ennél a pontnál szoktak gondok akadni, de ha sikerül túllépni rajta némi huzavona után, akkor a legtöbb esetben nagy összegekért nagyobb mennyiséget vásárolnak a kiszemelt termékből.
Az elmúlt és elkövetkező évek egyik legtöbbet emlegetett témái voltak, és még sokáig lesznek is a különféle indiai fegyverbeszerzések. A jelenség oka elsősorban nem az, hogy túl sok pénzük lenne és nincs mire elkölteni, hanem az, hogy a fegyveres erők különböző ágazatainak légi, tengeri és szárazföldi járműparkja finoman szólva is öregecske. A merev szárnyúak tekintetében elég csak a hamarosan leváltandó MiG-21-esekre, de a helyzet a forgószárnyasok terén sem rózsásabb.
Most konkrétan a Haditengerészeti Légierő (Naval Air Arm) helikopter-flottájára koncentrálunk, mely rendkívül változatos típuslistát képes felmutatni. Rendszerben van náluk (indiai szokás szerint) több nyugati (pl. Westland Sea King) és keleti (pl. Kamov Ka-28) kávédaráló is. A legnagyobb számban azonban még mindig az 1960-as évek szülötte, az Aérospatiale SA 316 Alouette III (helyi neve Chetak) található meg az állományban, konkrétan e típus hazai gyártású változatai adják a helikopteres állomány gerincét.
Érezhető tehát, hogy a hosszú ideje repülő, és sok érdemet szerzett szerkezetek megérettek a cserére. Helyettük a haditengerészet egy két hajtóműves, modern, integrált repülőelektronikával ellátott helikoptert keres. Az új típust két pilóta fogja repülni, de vészhelyzet esetén egy főnek is tudnia kell irányítani. Továbbá képesnek kell lennie rá, hogy felvegye a harcot az ellenséges felszíni és felszín alatti erőkkel (ASW hadviselés), melyhez rakétákat, torpedókat és mélytengeri aknákat használhat. Elvárás még, hogy alkalmas legyen terrorellenes és kalózellenes bevetésekre is.
Az 50 darab helikopter beszerzéséről szóló tenderre négy vállalatot hívtak meg: a francia Eurocopter-t, az olasz AgustaWestland-ot, az amerikai Bell-t és az orosz Kamov-ot. Ezek alapján valószínűleg a Ka-27 valamelyik újabb változatával, az AW101-el, az AW159 Lynx Wildcat-tel, valamint az AS565 Panther-rel találkozhatunk majd, de nem kizárt más típusok benevezése sem.
„A jelenség oka elsősorban nem az, hogy túl sok pénzük lenne és nincs mire elkölteni…”
Összeszámolni is nehéz, hogy hány indiai beszerzési- és saját-fejlesztési program van folyamatban, meg amit még terveznek…, miközben az ország nagy része életszínvonal, szociális helyzet, civil infrastruktúra, stb. terén, hhmmm, szóval finoman fogalmazva nem egy Svédország… Hogy tudják mindezt belpolitikai téren lenyomni az állampolgárok torkán? Mert ugye tudtommal nem egy központosított diktatúráról beszélünk, hanem egy demokratikus köztársaság, világszínvonalú alkotmánnyal, szövetségi kormányzattal, és angol típusú parlamenttel. Vagy ez csak a látszat? A belpolitikai viszonyairól mondjuk fogalmam sincs… Mindegy, legalább sűrűn szállítják a híreket…
Egyrészt akárkit választanak egyszerűen India érdekei ezt kívánják meg.
Másrészt EUs plda és jó aktuális kontraszt nézd meg, hogy álltak ~2000ben a német szakszervezetek a több munkaóra, kissebb munkanélküli segély témához és, hogy most a Görögök. Na ilyen is.
Az ország 70% mélynyomorban és mégis.
Vagy ergo mindenki a hadseregnél akar munkát vállalni.:)
Azért nem megy minden olyan lazán. Amiről kevés szó esik, az a maoista lázadók ellen vívott harc. Gyakorlatilag Indai belső területeinek jó harmada hadszíntér, ahol egy alacsony intenzitású konfliktus zajlik a maoisták ellen, akik hatalmas területek tartanak konkrétan az uralmuk alatt úgy, hogy ott a kormányzat hatalma addig ér, amíg a kormányerők rendőre szánalmas kiképzés után egyáltalán célozni tud. Ez többek közt az alulfejlett szociális ellátás ára, ugyanakkor azt is látni kell, hogy a kormányzat helyesen jár el, amikor az oktatáson és némi járványmegelőzési célzatú közegészségügyön kívül nem igazán invesztál, India olyan irdatlan kútja lenne a pénznek ahova nincs értelme beleölni, nem tudsz több százmillió szegényt felemelni, pláne nem szocializmussal, állami gyámkodással. Szal jól teszik, hogy nagyhatalmi státuszba invesztálnak és ipari fejlesztésbe, mert ez hosszú távon több indiait fog kiemelni a nyomorból mint bármi más.
Üdv!
Arról van info, hogy a hazai DHRUV miért nincs a listán?
( vagy nincs belőle tengerész változat? [még terv szintjén sem?] )
Ugye a Chetak csak futár feladatra használható?
blogen: egyet értek.
blogen: Uralmuk alatt? Rendőr?? Ilyen helyekre nem ~akárhol a katonaságot küldik? Én amúgy 10-20.000 számokat látok ami Magyar szemmel tényleg nagyon komoly, de Indiaában csak olyan mindha Magyarországon lenne 80-170 lázadó. 80-170lázadó meg egy MO viszonylatban nem tart ellenőrzése alatt semmit. vagy elszámoltam? (India népességére wiki féle 1.18milliárdot vettem)
ja Naxalite címszóra kell keresni akit érdekel.
Nincs rendkívüli állapot hirdetve, szal a frontot jobbára a rendőrség tartja.
Itt par pontot meg jegyeznem:
1) Naxalite lazadok semmi terulet nem birtokolnak vagy uralmuk allatt tartanak. Ezek a lazadok inkabb suru erdokben rejtoznak, es ezert nem lehet konnyen elkapni. Egy harmada, az egy nagyon nagy tul becsles, ennyi erdo sincs Indiaban. Igaz hogy 10-20 ezer ilyen Maoista lehet es az olyan mint MO-n 200 lazado.
2) India szigoruan nem hasznal hadsereget belso lazadasok ellen, (kivetel tesz a Kashmir es Mizoram, ahol a lazadok Pakisztan illetve Kina tamogatassal indultak). Ezeket a Maoistakat csak rendorseg ellenkezi.
3) Ami bisztos nem kell Indianak az Europai jellegu szocialis tamogatas es segito rendszer szegenyeknek. Ahhogy elhangzott, kell befektetes iparban, infrastrikturaban, egesegugyban es oktatasban. Tobbi a privat ember felelossege.