|

Készül a pilóta nélküli Black Hawk

Az senki számára nem újdonság, hogy a pilóta nélküli eszközök a jelen, és főleg a jövő katonai repülésének kiemelten fontos részét képezik. Számtalan kisebb-nagyobb UAV-t fejlesztenek jelenleg is, azonban az új típusok létrehozása mellett előfordul, hogy eredetileg ember vezette gépeket alakítanak át önműködővé.

A Sikorsky helikoptergyártó vállalat is belefogott egy ilyen fejlesztésbe. A céljuk az, hogy a jól ismert, és a világ haderőiben rendkívül nagy számban használt S-70/UH-60 helikoptercsaládból kialakítsanak egy pilóta nélküli változatot. A cég április 15-én jelentette be a projektet, melynek már az idén eredményeket kell produkálnia.

Jim Kagdis, a program vezetője elmondta: a tervek szerint már a nyáron elvégzik az első repüléseket, melyek során az UAV-vá avanzsált Black Hawk „normál” UH-60-asokkal fog kötelékben repülni. Ezzel elsősorban az irányíthatóságot és a megbízhatóságot kívánják vizsgálni, valamint természetesen azt, hogy van-e létjogosultsága a pilóta nélküli helikopternek, és képes-e beépülni a rendszerbe.

Később folytatódnak a kísérletek, melyek során már egymagában fog próbafeladatokat teljesíteni a gép. Először csak különféle terheket kell majd A-ból B-be elszállítania. Ha ezeket az akadályokat sikerrel leküzdi, akkor következhet az emberek fuvarozása is.

A Sikorsky munkatársai rendkívül lelkesek és optimisták mind a programmal, mind magával a technológiával kapcsolatban. Olyannyira „bejött” nekik ez a rendkívül előremutató fejlesztés, hogy még azt is bejelentették: egy ugyanilyen módszerrel vezérelt helikoptert is szeretnének nevezni a hadsereg helikopter-tenderére, melynek célja az OH-58D Kiowa Warrior leváltása.

5 hozzászólás “Készül a pilóta nélküli Black Hawk”

  1. Embereket is szállító távirányított repülő eszköz??? Gondolom a deszantosok is nagyon fognak örülni…
    A National Geographic-on, vagy a Discovery-n volt többször is egy doc. film, amiben két angol Dauphin helikopter (ha jól emlékszem, de lehet hogy AgustaWestland A109-ek voltak) keresett egy ügyesen „bújócskázó” T-55-t Irakban, miközben a tank löveg-operátora egyre jobban belőtte őket, a két gép 2×3 (vagy 2×4?) főnyi személyzetének kb. fél órájába telt, amíg kiszúrták a torkolattüzet, és csak a második anti-tank rakétával találták el a célt. Egy ilyen szituációban vajon mihez kezd egy UAV-helikopter, ill. az irányító személyzete? Vagy miközben az utasok litereket izzadnak le, addig ő közli rádión, hogy bocs fiúk, én közben kimentem, ittam egy kávét, meg bekaptam pár fánkot :)

  2. Az egy Lynx volt, direkt tankelhárító feladatkörben!
    Nem hiszem, hogy a deszantosokat szállító robothelikopter felvenné a harcot egy hk-val, azért butaságokat ne feltételezzünk
    szerintem is a feladata az lesz, hogy felszerelést vagy tartalék csapatokat vigyen A-ból B-be.
    A felszabaduló pilóta állományt pedig lehet rázósabb feladatokra tartalékolni.

  3. Pocok75!

    A típust illetően azt hiszem igazad van, tényleg 2 Lynx volt. A példa pedig tényleg kicsit sarkos, de az életben – a harctéren meg különösen – előfordulnak gyakran váratlan, meredek helyzetek. És én itt most csak az „emberi rakomány” esetére gondolok. Utasokat A-ból B-be szállító UAV-helikoptert is érhet támadás út közben, amire a fedélzeten tartózkodó repülőszemélyzet – egyelőre – sokkal hatékonyabban tud reagálni, mint a földi irányító konzol előtt ülő. De ide tartozik szerintem bármilyen váratlan meghibásodás, vészhelyzet, vagy akár a romló időjárási és látási körülmények is, utóbbiak tudtommal a jelenlegi UAV-k irányításában is problémát jelentenek. És akkor még nem beszéltünk a jelenlegi UAV-k harctéri sebezhetőségéről – különösen egy UH-60 méretű és jellegű eszköz esetében? – , vagy az irányítási összeköttetés zavarvédettségéről/zavarhatóságáról. Az AI-önirányítás meg szerintem még nincs olyan szinten. És mit nyernek vele? A két pilóta testsúlyát? Mert ugye a földi irányítókonzol előtt ülő operátort is ki kell képezni… Van erre igény? Mert eszköz-utánpótlás szállításkor látom értelmét, pld. ha a harctéri helyzet olyan veszélyes, hogy nem „érné meg” kockára tenni a pilóták életét.

  4. Hát, pilóta nélkül nyilván csak utánpótlás szállításra lehet használni. Arra meg elég egy kisebb valami is, pl. Kaman U-max (a Kaman k-max pilóta nélküli változata), ami már létezik is és el is cipel annyi cuccot, amennyi egy bajba jutott gyalogosszakasznak kell.