|

Készül a pilóta nélküli Black Hawk

Az senki számára nem újdonság, hogy a pilóta nélküli eszközök a jelen, és főleg a jövő katonai repülésének kiemelten fontos részét képezik. Számtalan kisebb-nagyobb UAV-t fejlesztenek jelenleg is, azonban az új típusok létrehozása mellett előfordul, hogy eredetileg ember vezette gépeket alakítanak át önműködővé.

A Sikorsky helikoptergyártó vállalat is belefogott egy ilyen fejlesztésbe. A céljuk az, hogy a jól ismert, és a világ haderőiben rendkívül nagy számban használt S-70/UH-60 helikoptercsaládból kialakítsanak egy pilóta nélküli változatot. A cég április 15-én jelentette be a projektet, melynek már az idén eredményeket kell produkálnia.

Jim Kagdis, a program vezetője elmondta: a tervek szerint már a nyáron elvégzik az első repüléseket, melyek során az UAV-vá avanzsált Black Hawk „normál” UH-60-asokkal fog kötelékben repülni. Ezzel elsősorban az irányíthatóságot és a megbízhatóságot kívánják vizsgálni, valamint természetesen azt, hogy van-e létjogosultsága a pilóta nélküli helikopternek, és képes-e beépülni a rendszerbe.

Később folytatódnak a kísérletek, melyek során már egymagában fog próbafeladatokat teljesíteni a gép. Először csak különféle terheket kell majd A-ból B-be elszállítania. Ha ezeket az akadályokat sikerrel leküzdi, akkor következhet az emberek fuvarozása is.

A Sikorsky munkatársai rendkívül lelkesek és optimisták mind a programmal, mind magával a technológiával kapcsolatban. Olyannyira „bejött” nekik ez a rendkívül előremutató fejlesztés, hogy még azt is bejelentették: egy ugyanilyen módszerrel vezérelt helikoptert is szeretnének nevezni a hadsereg helikopter-tenderére, melynek célja az OH-58D Kiowa Warrior leváltása.

5 hozzászólás “Készül a pilóta nélküli Black Hawk”

  1. Embereket is szállító távirányított repülő eszköz??? Gondolom a deszantosok is nagyon fognak örülni…
    A National Geographic-on, vagy a Discovery-n volt többször is egy doc. film, amiben két angol Dauphin helikopter (ha jól emlékszem, de lehet hogy AgustaWestland A109-ek voltak) keresett egy ügyesen „bújócskázó” T-55-t Irakban, miközben a tank löveg-operátora egyre jobban belőtte őket, a két gép 2×3 (vagy 2×4?) főnyi személyzetének kb. fél órájába telt, amíg kiszúrták a torkolattüzet, és csak a második anti-tank rakétával találták el a célt. Egy ilyen szituációban vajon mihez kezd egy UAV-helikopter, ill. az irányító személyzete? Vagy miközben az utasok litereket izzadnak le, addig ő közli rádión, hogy bocs fiúk, én közben kimentem, ittam egy kávét, meg bekaptam pár fánkot :)

  2. Az egy Lynx volt, direkt tankelhárító feladatkörben!
    Nem hiszem, hogy a deszantosokat szállító robothelikopter felvenné a harcot egy hk-val, azért butaságokat ne feltételezzünk
    szerintem is a feladata az lesz, hogy felszerelést vagy tartalék csapatokat vigyen A-ból B-be.
    A felszabaduló pilóta állományt pedig lehet rázósabb feladatokra tartalékolni.

  3. Pocok75!

    A típust illetően azt hiszem igazad van, tényleg 2 Lynx volt. A példa pedig tényleg kicsit sarkos, de az életben – a harctéren meg különösen – előfordulnak gyakran váratlan, meredek helyzetek. És én itt most csak az „emberi rakomány” esetére gondolok. Utasokat A-ból B-be szállító UAV-helikoptert is érhet támadás út közben, amire a fedélzeten tartózkodó repülőszemélyzet – egyelőre – sokkal hatékonyabban tud reagálni, mint a földi irányító konzol előtt ülő. De ide tartozik szerintem bármilyen váratlan meghibásodás, vészhelyzet, vagy akár a romló időjárási és látási körülmények is, utóbbiak tudtommal a jelenlegi UAV-k irányításában is problémát jelentenek. És akkor még nem beszéltünk a jelenlegi UAV-k harctéri sebezhetőségéről – különösen egy UH-60 méretű és jellegű eszköz esetében? – , vagy az irányítási összeköttetés zavarvédettségéről/zavarhatóságáról. Az AI-önirányítás meg szerintem még nincs olyan szinten. És mit nyernek vele? A két pilóta testsúlyát? Mert ugye a földi irányítókonzol előtt ülő operátort is ki kell képezni… Van erre igény? Mert eszköz-utánpótlás szállításkor látom értelmét, pld. ha a harctéri helyzet olyan veszélyes, hogy nem „érné meg” kockára tenni a pilóták életét.

  4. Hát, pilóta nélkül nyilván csak utánpótlás szállításra lehet használni. Arra meg elég egy kisebb valami is, pl. Kaman U-max (a Kaman k-max pilóta nélküli változata), ami már létezik is és el is cipel annyi cuccot, amennyi egy bajba jutott gyalogosszakasznak kell.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.