|

Zöldre vált a haditengerészet is

Tegnapelőtt, azaz április 22-én volt a Föld Napja. E jeles eseményt minden évben szemétszedéssel, természetjárással, a globális környezeti problémákra való figyelemfelkeltéssel ünnepelték meg. A haderők azonban eddig valahogy kimaradtak a buliból, ami nem véletlen, hisz nem éppen környezetbarátságukról híresek. Idén viszont az Amerikai Haditengerészet egészen furcsa módon tette különlegessé a Föld Napját.

Az alternatív üzemanyagokról már többször is esett szó a HTKA-n. Főképp az Amerikai Légierő foglalkozik sokat a témával, már több sikeres tesztet is végrehajtottak a JP-8 kerozinnal 50-50 százalékos arányban kevert biomasszával. A US Navy ilyen téren eddig kissé lemaradt a légierőtől, most azonban pótolni igyekeznek ezt a hiányosságot.

A tengerészek ugyanis „zölddé” varázsoltak egy F/A-18 Super Hornetet, melybe a normál tüzelőanyag helyett a már említett kevert elegyet tankolták. A „Lódarázs” a Patuxent River támaszpontról szállt fel, és 45 percet töltött a levegőben, majd sikeresen landolt ugyanott. A repülés különlegességét az adta, hogy a pilóta utánégetőt is használt, melynek segítségével 1,2 Mach sebességre gyorsította gépét.

A 'zöld' Super Hornet (Forrás)

Így a haditengerészet két legyet ütött egy csapásra: nemcsak első bioüzemanyagos repülésüket tudták le, de ők hajtották végre az első szuperszonikus szárnyalást is a keverékkel. A tesztek folytatódni fognak: egyelőre 15 felszállást terveznek, ami összesen 23 levegőben töltött órát fog jelenteni június közepéig.
Mivel a mostani kísérlet sikeres volt (a mérések alapján a hajtómű ugyan azokat az adatokat produkálta, mint a sima JP-8-cal való repülések alatt), így szeretnék kipróbálni az új üzemanyagot a többi tengerészeti és tengerészgyalogos repülőgéptípussal is.

A haditengerészet által használt keveréket egyébként a Honeywell állítja elő. Az UOP névre hallgató üzemanyag ugyebár félig JP-8, félig pedig biomassza, melyet növényi és állati összetevőkből, valamint kőszénből állíthatnak elő, és égése során jelentősen kevesebb káros anyagot juttat a levegőbe, mint hagyományos társai.