Egy katonai típus berepülése, tesztelése során számos igénybevételnek vetik alá a típust, figyelvén, hogy teljesíti-e az előzetes elvárásokat. Egy hajófedélzeti típus fokozott igénybevételnek van kitéve a különleges üzemből adódóan, így itt még inkább fontos az előzetes nyüstölés eredménye.
Az F-35 Lightning II generációs ugrást jelent, így több éves tesztelésen esik át, a színes megrendelő-paletta ezt meg is kívánja. Hajófedélzeti üzemelésre optimalizált változata, az F-35C (mely a US Navy első „lopakodó” vadászbombázója lesz) CG-1 jelű prototípusa, azaz a C változat első, földi tesztelésre szánt előszéria-példánya a közelmúltban érdekes próbán esett át: egyszerűen leejtették.
httpv://www.youtube.com/watch?v=h6BsCvDgbsc
A Vought Aircraft dallasi telephelyén a hajófedélzeten történő landolásokat, azaz „irányított becsapódásokat” szimulálandó, 95 inch (~2,4 méter) magasságból a gravitációra bízott tesztpéldány 6 m/s-s sebességgel fogott talajt. Bár a „talajt fog” kifejezés nem teljesen helyénvaló, ugyanis a „Drop test” során elpattant a gép. A Boeing Super Hornetétől ugyanezt a jelenséget 6 méter magasról történő becsapódás során láthatjuk:
httpv://www.youtube.com/watch?v=prLkerS_ofA
és itt a lényeges rész közelről, lelassítva:
httpv://www.youtube.com/watch?v=HUYcuS6-9RY
Hogy az F-35 tervezése során néztek-e be valamit, avagy valami más okozza a jelenséget, majd kiderül, ám nem túl biztató látni, hogy a tengerész Villám a Lódarázshoz képest már fele-/harmad akkora magasságból elpattan.
Ami viszont biztos, hogy most folyik a teszthelyre telepített közel 500 szenzor felvételeinek elemzése, melyek 2400 adatot rögzítettek másodpercenként.
A tesztelés remélhetőleg nem áll meg, a program szerint még 52 földi próba vár a CG-1 jelzésű példányra.
A típushoz kapcsolódó hír, hogy a STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing – rövid fel- és függőleges leszállás) képességekkel megáldott F-35B 3 prototípusa az első negyedév során 33 tesztrepülést teljesített, túlteljesítvén az előzetesen elvárt 29 felszállást.
Basszus már megijedtem, hogy lezuhant, az még plusz egy év csúszást jelentene:)
Elég durva a Hornet futóműve, bár gondolom azért ez után a 6 méteres próba után ráfért némi javítás, a lassításon látszik egy kis deformálódás + leeső darab. Az F-35 tényleg nagyot pattan, nem irigylem a mérnököket, mert ha puhítják a rugókat, nő a felütés veszélye, ha meg keményítik a lengéscsillapítókat, nő a strukturális terhelés.
A videókon jól látszik, hogy a Hornetnek mennyivel kifinomultabb futóműve, és nagyobb rugóútja van.
Lehet, hogy teljesen át kell majd tervezni a Lightningét, mert ekkora rugóútból nem hinném, hogy nagyon sokkal többet ki tudnak hozni.
Ahogy én láttam a hornet azért meg volt pakolva,a lightning meg nem.Arról nincs info hogy a Lightning belső fegyver terében volt-e valami?
Az utolsó videó eszmáletlen durva. Ugy néz ki a szerkezet, mintha ízekre törnre az egész. Oszt lám, mégse…
ilyenkor állítottunk az olajvisszaengedő szelepen anno…. bringánál…. :)
amúgy sztem ha már „tekergettek rajta” és még úgy is ilyen akkor nem elhanyagolható hiba.
Bulvárosodunk…hatásvadász címeket adunk… :)
>Basszus már megijedtem, hogy lezuhant, az még plusz egy év csúszást >jelentene:)
Pontosan ugyanez jutott nekem is eszembe.
kezdtem örülni:(
Az F-35-nek olyan hosszú futószárai vannak, hogy már esetlenül néz ki a földön a gép. Futói az F-15E-t közelíti, pedig az sztem jóval angyobb gép. Az is hülyén néz ki a földön.
Tulajdonképpen egy anyahajós gépnek minek van kereke? Egyszerűbb lenne valami hasoncsúszót csinálni rá, csak a súlyt növeli feleslegesen.
Mert nem feltétlen csak hordozóra száll le. Normál reptéren meg hogyan szállna fel?
Nem véletlen van futóműve, a mérnökök nem hülyék.
persze,rögtön minek is az anyahajó?:Dépítsünk inkább sugárhajtóműves hidroplánt,nem?:D
Meg elég macerás lehet egy 20+ tonnás szánkót tologatni a fedélzeten :-D