Az USAF és a US Navy évek óta kísérletezik az alternatív üzemanyagokkal, a közelmúltban (mácius 25-én) az Eglin Légibázisról végrehajtott tesztrepülés során egy A-10 Thunderbolt II harcigép hajtóművei üzemeltek biomasszából készült valamint JP-8-as jelzésű üzemanyag keverékével.
A biomassza, mely készülhet növényi, illetve állati maradványokból, tökéletes alapanyagnak ígérkezik, hiszen a belőle előállított, HRJ (Hydrotreated – desztillált, Renewable – megújuló, Jet – sugárhajtású gépek számára) jelzésű hajtóanyag égése során jóval kevesebb szennyezőanyag jut a levegőbe.
A március végi repülés során gomborkából (camelina) készült olajat alkalmaztak. Ez a mustárral, a káposztával és a brokkolival egy családba tartozó növény, ám nem használják étkezési célokra.
A teszt sikeres volt, így utat nyitott eme alternatív üzemanyag más típusok (F-15 Eagle, F-22 Raptor és C-17 Globemaster III) fedélzetén történő kipróbálására is, mely a nyáron lesz esedékes.
Az Amerikai Egyesült Államok légiflottájának meghajtására 2016-ra 50-50%-os arányú kevert (JP-8 és valamely alternatív) üzemanyagot alkalmazna. Hogy a bioüzemanyagok, a kőszénből vagy egyéb más alapanyagból készült hajtóanyag közül melyik adja majd ezt a bizonyos 50 százalékot, a tesztek kiértékelése után kiderül.
Ha többet akarsz tudni a szintetikus üzemanyagokról, akkor kattints ide!
Ez a károsanyag ügy kamu.
Most mi van a különböző hidrogénes hajtóművekkel. 1 Tu154es vagy 20 éve repült vele.
Tu-154-es ügyben én csak földgázosról hallottam idáig….kísérleteztek hirdorgénnel is? Egyébként ez a biomasszából-üzemanyagot dolog a halálom…akkora vetésterület kell neki, hogy nem marad kajára. Egy darabig az EU támogatta a dolgot, minden tele is volt repcetáblákkal, csak annyira megugrottak emiatt a kajaárak, hogy mostanra abbahagyták a dolgot. Kíváncsi lennék hogy ennek gomborkának is mekkora lehet a kihozatala (üzemanyagtonna/ha értékben)…eléggé szkeptikus vagyok a dologgal kapcsolatban.
EU mondhatni évtiezedes problémája a nagyon durva kaja túltermelés, sokkal több értelmét látom a bioüzemanyagnak, mint a „fizessünk, hogy ne termeljenn” rendszernek.
Kajatúltermelés földi viszonylatban egyáltalán nincs, sőt súlyos hiány van. Ide simán el lehet adni a kaját, ami pénzt hoz a konyhára.
akkor nem tudom mit borogatták EU elött a dunába/gyujtották fel a a gazdák mert akkora hiány van belölle a világon, hogy szarért/hugyért se tudták eladni.
hiány vagy fizetőképes kereslet?
Persze, hogy hiány van a világon – Afrikában – csak az a baj, hogy oda nem lehet eladni mert ott nincs fizetőképes kereslet. Az EU-ban meg nem kell ennyi.
Ha Lengyelország olyan hatékonyan művelné a termőföldet mint Franciaország, egyedül el tudná láttni európát alapvető élelmiszerekkel.
Akkor inkább legyen bio, csak ne essünk át a túloldalra.
A „fizessünk, hogy ne termeljen” rendszer már nem létezik. A mostanit úgy írnám le, hogy „fizessünk, hogy azt termelje, amire EU szinten szükség van”. Ennek egy példája volt a bioüzemanyagok agyontámogatása, csak veszettül átestek vele a ló túloldalára. No de nem ragozom, nem mezőgazdasági hírportál:)