|

Megállt a levegőben az F-35!

Tegnap jeles eseményt könyvelhetett el a JSF program, a BF-1 jelzésű prototípus a 41. repülése során végre demonstrálta, képes egyhelyben lebegni.

A rövid felszállásra és függőleges leszállásra (STOVL) képes F-35B változat első számú prototípusa tegnap elkoptatván sebességét, közel 50 méter magasan lebegett a föld felett. A Patuxent River haditengerészeti bázisról végrehajtott tesztrepülés során Graham Tomlinson tesztpilóta 200 csomóról 60-ra, majd teljesen nullára csökkentette a gép sebességét.

„A gép 96 másodpercig függeszkedett egyhelyben, majd emelkedett és süllyedt kicsit, aztán jobbra és balra fordult, hogy a pilóta ellenőrizze a gép manőverező-képességét, mielőtt bejött volna leszállni 70 csomós (~130 km/h) sebességgel. ” – számolt be az esetről a Lockheed Martin szóvivője, Chris Geisel.

Még aznap további 3 repülésre került sor, mely során ellenőrizték a gép irányíthatóságát, stabilitását, valamint a hajtómű és légcsavar páros emelőerejét, továbbá demonstrálták a BF-1 rövid felszállási jellemzőit: kevesebb mint 300 méter alatt a levegőbe emelkedett a gép. (Úgy halkan, tényleg csak mellékesen megjegyezném, hogy utóbbira a hazánkban is szolgáló Gripen és más típus is képes.)

Geisel elmondása szerint a sikeres lebegési tesztek után a következő lépcsőfok a lebegésből történő függőleges leszállás.

Fotó: Lockheed Martin

httpv://www.youtube.com/watch?v=8ugdbvqod_k

10 hozzászólás “Megállt a levegőben az F-35!”

  1. Lehet, hogy egy kicsit kritikus leszek, de ezt már évekkel ezelőtt meg kellett volna csinálni!
    Itt „lassabban fejlessz, több pénzt kaszálsz” irány kezd kialakulni!
    Dániának elege lett és nem fog F-35-öst venni, az SH felé kacsingatnak…
    Csak nehogy az legyen a vége, mint az A400M-nél!

  2. Köszönöm Fade a videót! Szép felvételek! Nem azt mondom, hogy az F-35-öt nem tartom jó gépnek! Csak egy kicsit elhúzódik a fejlesztése, pedig nem egy Raptor! Igen vannak technikák, amik már léteznek hála az F-22-nek, és vannak, amik még nem! Egy biztos nem tesz jót neki,hogy csúszik-csúszik a dolog!
    Ennek a gépnek két éven belül sorozatban kellene/kellett volna gyártószallagról legurulnia!
    Hatalms potenciál van benne, legalábbis így hírdették meg, vami valószíüleg igaz is!
    De ha túl sokáig tökölődnek, akkor a Boeing vásárlókat fog ehappolni tőlük, igaz nem egy 5.g géppel, hanem egy 4++(+), ha a Block III. SH-ról van szó.
    Remélem az LM-nél nagyon tudják, hogy mit csinálnak, mert még egy-két éves csúszás és akkor pengeélre kerülnek! S azt egyik fél sem szeretné! A US Navy, MARINES, USAF és legjobban az LM nem!

  3. Az F-35-nek hosszútávon nincs jelenleg konkurenciája. Aki az árat sokallja az vehet olcsóbban és hamarabb 4++ gépet, de mikor már mindenhol ilyen gépek tömekelege lesz, meg 15 év múlva mondjuk PAK-FA, akkor lehet siránkozni, hogy 15 éve miért vettek 4++ gépet, mikor már felsejlett a jövő. És akkor bizony megint „kell” (?) egy új beszerzés…

  4. Engem csak az bosszant, hogy nem sokkal azelőtt mentek el az F-35-ösök Patuxent River-re a Marietta-i Dobbins ARB-ről, hogy én odaértem. Pedig én aztán minden nagyágyúmat elvittem, de nem jött össze. Ahhoz képest, hogy pár hónapja azon a bázison még egyszerre ott volt a Navy az F-18-asaival és az E2C-kel, az USAF az F-16-osokkal és az F-22-esekkel, a Lockheed pedig az F-35-ösökkel, nekem csak két Hercules, egy Orion, egy AH-1W jutott, illetve az utolsó napra egy F-15-ös géppár, ami akkor jött mikor az irodában voltam és akkor ment, amikor már beesteledett. :(
    A spotter élete már csak ilyen…
    :)

  5. Ez ugyan saját vélemény, de érdekesnek tartom, hogy a mai technológia a mechanika terén sokkal nagyobb kihívásokkal küzd, mint az elektronika…

    Gondoljatok bele, hogy a Harrier után x évvel még mindig a kockázatos és kiforratlan tecnikai kihívásokkal küszködnek az ilyen gépkezdemények, míg az elektronika olyan fejlődésen ment át, hogy a pilóta anélkül nem is tudja vezetni a gépet…

    Mindenesetre érdekes az F-35 berendezése. Ugyanakkor emlékszem arra is, hogy a NASA hány éven keresztül kisérletezett a landolni képe nem repülőgép formájú eszközökkel, és rendre kudarcot vallott. Szóval szvsz. még ma is az egyik legkockázatosabb művelet lesz.

    A másik meglátásom, hogy nem érzékelem a gyakorlati hasznát. Jó-jó, le tud szállni egy kis helyen. Na és? Lesz ott kiszolgáló személyzet, üzemanyag-fegyver töltés?

    Vajon hány harci cselekményben használták ki a Harrier ezen képességét?