|

Pilóta nélküli alternatíva az OH-58 helyett

Mindenki számára jól ismert tény, hogy az Amerikai Hadsereg OH-58D Kiowa Warrior helikopterei évek óta megérettek a leváltásra. Ennek kapcsán több váltótípus is felmerült, most pedig egy újabb lehetséges megoldással rukkoltak elő.

A kis, könnyű fegyverzetű helikoptereket 1969-óta folyamatosan használja a US Army. Fő feladatuk a harctéri felderítés és könnyű fegyverekkel való tűztámogatás. A leváltásukra szánt RAH-66 és ARH-70 fejlesztési programját is beszüntették, így jelenleg nem tudni, mire cserélik őket.

A közelmúltban felröppent hírek szerint két esélyest lehetett megnevezni: a Boeing AH-6S-t és az EADS/Lockheed Martin EC465-öt. Mindkettő hasonló kategóriájú, mint az OH-58: viszonylag kicsi, könnyű, gyors. És ember vezette…

A hadsereg elemzői egy szép, derűs nap reggelén leültek az íróasztalukhoz egy kávé mellett, és elkezdték törni a fejüket azon, hogy még milyen alternatívák lehetségesek az ügyben. A hosszú és fárasztó gondolkodás közben egyszer csak valakinek eszébe jutott: „De hiszen miért is nem lehet a váltótípus pilóta nélküli?”

A fenti sztori természetesen kitaláció, ám ennek ellenére tény, hogy a US Army illetékeseinek körében felmerült a lehetősége annak, hogy egy UAV váltsa le a Kiowakat. Szerintük ugyanis – és teljesen igazuk van – a feladatra, vagyis a harctéri felderítésre, könnyű tűztámogatásra és a nagyobb, erősebb fegyverzetű helikopterek számára való célmegjelölésre tökéletesen alkalmas egy közepes méretű UAV is. Az utóbbi időben pedig egyre több helikopter-rendszerű pilóta nélküli eszköz látott napvilágot, elég csak a Schiebel S-100 Camcopterre, vagy a kínaiak U8E-jére gondolni.

Így tehát a Boeing és az EADS/LM igencsak erős konkurenciát kapott. Amellett ugyanis, hogy egy UAV tökéletesen megfelel az OH-58 leváltására, még egyéb előnyei is vannak az ember vezette helikopterekkel szemben. Egyrészt üzemeltetése olcsóbb, fogyasztása kisebb, nem igényel hagyományos működésű társaihoz hasonló mennyiségű kiszolgálóegységet. Mivel nincs benne pilóta, ezért egy esetleges gépveszteség során nem kell számolni egy emberélet elvesztésével sem, ami megint csak nem elhanyagolható szempont, főleg nem a politikusok részéről, ugyanis a halálozási statisztikák miatt a polgárok részéről rajtuk csattan az ostor.

Azonban előnyei mellett egyből kitűnnek hátrányai is: kis méretéből fakadóan kisebb szállítható hasznos teherrel bír, tehát kevesebb fegyvert és felderítő/célmegjelölő berendezést hordozhat. Előbbi miatt főleg a földön harcoló katonák haragudhatnak meg, akiknek sokszor van szükségük a lehető leggyorsabb, pontos és halálos tűztámogatásra, természetesen minél nagyobb mennyiségben.

Most azonban még semmi nem dőlt el, a lehetőségek viszont adottak. Mi mindenesetre kíváncsian várjuk, mi sül a dologból.

2 hozzászólás “Pilóta nélküli alternatíva az OH-58 helyett”

  1. Ismeritek azt a tévéreklámot, ahol a Mars-járó robot szorgalmasan kamerázza a vörös sivatagot, amit a kis zöld emberkék HP tintasugarassal valós időben nyomtatnak eléje, mögötte meg kerti party zajlik?

    Ezért kéne oda emberi megfigyelő, ámbár néha még azokból is bohócot csinálnak, mint a jugó háborúban a fekete műanyag fólia autópályákkal!

    Egyébként a fenti fotón az Ambrams tankra egy tandembicikli van felerősítve viccből 8-)