Várhatóan hamarosan megoldódik a kalandos élettörténetű A400M teherszállótógép esete, legalábbis zöld utat kaphat a további fejlesztés és berepülés, ha az EADS elfogadja a megrendelők új ajánlatát.
Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Belgium, Luxemburg és Törökország újabb, elvileg „minden eddiginél kedvezőbb” javaslatot nyújtott be az Airbus anyavállalata, az EADS számára, és most hátradőlve várják a cégvezetés reakcióit.
„Az államok képviselői az elmúlt héten keményen fáradoztak egy mindenki számára elfogadható, közös álláspont kialakításán. Eme álláspontot közölték az ipar képviselőivel, mely értelmében teljes mértékben elkötelezettek a projekt további finanszírozásában.” – nyilatkozta a német szóvivő, azonban arról szégyenlősen hallgatott, hogy mit is tartalmaz az EADS számára kommunikált terv, az európai konszern pedig teljesen elzárkózott az eset kommentálásától.
Korábban nyilvánosságra hozták, hogy további 2 milliárd eurót biztosítanának a projekt folytatásához, valamint Franciaország azt javasolta, hogy még 1,5 milliárd eurót juttassanak a gyártónak visszatérítendő hitel formájában. De ez — gyors fejszámolással — még mindig csak 3,5 milliárd euró, ami azért messze van a kért (egyes becslések szerint 5,3 milliárd euróra rúgó) összegtől.
A típusból a hét megrendelő ország eddig összesen 184 gépet rendelt, a megrendelések összértéke pedig 20 milliárd euró. Ha a hét érintett (és az EADS) nem dobja össze a fejlesztés befejezéséhez szükséges pénzmagot, akkor nincs túl sok választási lehetőség a program végkimenetelét illetően.
Az EADS, mivel még mindig nem jutottak egyezségre, tegnap leállította a típus tesztelését, de remélhetőleg hamarosan megegyezés születik, és minden tovább folytatódhat (talán még a költségek növekedése is…). A felek egyelőre nem tűztek ki újabb tárgyalási dátumot, de reményeik szerint hamarosan (pozitív) véget érhet a típus kálváriája, és sikerül közös nevezőre jutni.