|

Problémákkal küzd az első maláj Scorpene

A Maláj Királyi Haditengerészet által 2002-ben megrendelt 2 Scorpene-osztályú tengeralattjáró közül ez első, az ország első miniszterelnökének nevét viselő Tunku Abdul Rahman 2009. szeptember 3-án érkezett meg Franciaországból Malajziába. A malájok azonban nem örülhetnek felhőtlenül új, potens játékszerüknek, ugyanis december óta több probléma is jelentkezett.

A védelmi miniszter csütörtöki nyilatkozata alapján a tengeralattjáróval olyan problémák jelentkeztek, ami végett nem tanácsolják a merülést:

„A tengeralattjáró ugyan képes a lemerülésre, de mikor észleltük a problémákat azt a javaslatot kaptuk, hogy nem kéne merülnie” – nyilatkozta Ahmad Zahid Hamidi a riportereknek.

A Tunku Abdul Rahman érkezése Port Klang-ba 2009. szeptember 3-án

A miniszter megvallotta, hogy az első hibát még decemberben észlelték a tengeralattjáró hűtőrendszerében. Ezt kikalapálták, azonban nem sokkal később újabb hiba jelentkezett, a változatosság kedvéért egy másik, meg nem nevezett rendszerben. Node semmi vész, még garanciális a hajó:

„A hibás alkatrészek még garanciálisak, a szállító javítja őket.” – említette meg a védelmi miniszter, egyben hozzátéve, hogy reményeik szerint minden rendben lesz február 18-ra, mikorra is a trópusi vizekben zajló teszteket ütemezték. (A maláj Scorpene-ek átadásuk és hazai bázisukra hajókázásuk előtt igazából csak az Atlanti-óceán hűvös vizeiben lubickoltak.)

Eredetileg 2009 végén érkeznie kellett volna a második, KD Tun Razak-nak keresztelt maláj Scorpene-nek is, azonban néminemű csúszás tapasztalható az átadásban, lévén csak idén május. 31-én lesz esedékes az esemény.

httpv://www.youtube.com/watch?v=ERjAUbOBI-M

5 hozzászólás “Problémákkal küzd az első maláj Scorpene”

  1. Onedin kapitány

    Okosabbnak hittem a malájokat annál, hogy Franciaországtól rendeljenek tengeralattjárót.
    Megszédítették őket egy reklámoffenzívával? Esetleg a franciák „megnyertek az ügynek” pár befolyásos helyi politikust?

  2. Onedin kapitány

    A francia tengeralattjáró-fegyvernem első és második vh-s tevékenysége, hagyománya egy nagy 0.
    A hetvenes években volt egy új D/E hajóosztályuk (a nukleáris RUBIS típus hagyományos változata? – ebben nem vagyok biztos) , amelyet nagy marketinggel (ahhoz értenek) eladtak több országnak.
    Aztán rejtélyes módon, nyom nélkül kezdtek eltünedezni a tengeralattjárók.
    Talán a 3. esetnél a kapitány nagyon észnél volt és bravúrosan megmentette a süllyedő hajót, meg a személyzetet, beleértve saját magát.
    Akkor derült ki a hiba, ha jól rémlik, akkor katasztrofális módon a légperiszkóp ócska anyaga némi fáradás után simán kilyukadt és a hajóba tonnaszám zúdult-zuhogott be a víz. Feltételezhető, hogy ugyanez a hiba okozta a korábban személyzetestül eltűnt hajók vesztét.
    Ezután egy db-ot sem tudtak már eladni a típusból.

    A nuki hajók közül pedig a RUBIS vadászhajó-osztály a legkisebb és messze a leggyengébb teljesítményű.
    A nagy rakéta-hordozók sem érik el az amerikai OHIO szintjét.
    Minden francia fegyverre vonatkozik, hogy korlátozottak a lehetőségeik, lásd például a Rafale fegyverzetét.
    Papíron persze a francia fegyverek mind különösen remekek.