|

Gates intézkedik

Robert Gates amerikai védelmi miniszter bejelentette hétfőn, hogy leváltotta az F35-ös harci gépek programját irányító tábornokot, valamint hogy különböző problémák és késés miatt befagyaszt egy 614 millió dollár értékű szállítási szerződést a Lockheed Martin repülőgépgyártóval.

„Az F35-ös teljesítménye és fejlesztése az utóbbi két évben nem olyan volt, mint amilyennek lennie kellett volna. A teljesítménykritériumoknak nem tettek eleget” – jelentette ki Gates a védelmi minisztérium új költségvetését bemutató sajtóértekezletén. Az F35-ös a Lockheed Martin „lopakodó” technikával készülő új harci gépe, amely az F16-osokat fogja felváltani.

A miniszter elmondta: az erről szóló döntést a Lockheed Martinnal egyeztetve hozta meg a minisztérium, amely szintén felelős a program rossz eredményeiért. Bejelentette: egy új csapatot nevez ki a program irányítására David Heinz tábornok leváltása után. Heinz egy évig volt a poszton. Az F35-ös fejlesztési programja a minisztérium legköltségesebb terve, 708 milliárd dollár értékű. A szállítók több alkalommal nem tartották be a határidőket, és a költségvetési keretet. A problémák ellenére az F35-ös programot nem szüntették meg, hanem átszervezték. E gép kell hogy adja az Egyesült Államok légierejének gerincét, fölényét a következő generáció alatt – tette hozzá Gates. A 2011-es védelmi költségvetés – amelyet Barack Obama elnök az általános költségvetéssel együtt hétfőn nyújtott be – 10,7 milliárd dollárt tartalmaz az F35-ös programra, amelyben 42 gép szerepel.

Forrás: honvedelem.hu

19 hozzászólás “Gates intézkedik”

  1. Ja. :)

    De a viccet félretéve, a PAK-FA nem F-35 kategória lesz, hanem valahol az F-22 és F-35 közötti helyet fogja elfoglalni, inkább közelebb a Raptorhoz – szerintem.

    Ebben az esetben inkább az lehetett a gond, hogy ahhoz képest, amennyibe eddig került az F-35, valószínűleg nem hozta az elvárásokat. Így az ár-érték arány megbillenhetett.

    Üdv: M

  2. A PAK-FA egy téren engem len yűgöz. A fegyvertér nagysága nagyon is impersszívnek tűnik. Nagyon jól sakkoztak a belső tér elrendezésével ebből a szempontóból. A nagy kérdés, hogy a karbantartók számára ez milyen kellemetlenségekkel járhat máshol, hogy a fontos elemek mennyire könnyen hozzáférhetőek szervízeléskor.

  3. Van egy hírhedt történet a fejlesztésről.
    A Dupontnak volt egy forradalmi terméke. A fejlesztők viszont még nem találták tökéletesnek, ezért csiszoltak rajta. Évekig. Közben a konkurenciák lemásolták (ellopták) a még nem tökéletes terméket, és nagyot kaszáltak vele.
    Nem teljes a párhuzam , de kicsit illik az F-35-re.

  4. Az F-35 kapcsán mindig eszembe jut a régi Yak-141 prototípus, amit az amerikaiak szó szerint egy az egyben megvásároltak az oroszoktól a 90-es évek elején, miután ők fogták és kukába dobták (volna) az egészet.
    A mai F-35 rendkívül hasonló kialakítású (természetesen a mai kor szintjén), ráadásul, ha jól emlékszem az emelő hajtómű megoldása érdekelte őket akkoriban.

    Lehet, hogy most sokan rámpirítanak, de egy Raptor mellett én nem érzem annyira erősnek az F-35-öt.

    Üdv: M

  5. mz: Én is olyat olvastam, hogy Yak-141 doksi az F35B miatt vették meg. (Szóbeszéd szerint még mérnököket is „vettek”.)

    Raptor mellett légiharcban én se („senki se”) érzi erősnek az F35öt. De F35 a HiLo felállásban a Lot képviseli egy „workhorse”. Ennek ellenére légiharcban amíg 90% BVR szvsz ütni fogja a korábbi HI generációt és ez azért elég jó. (Ha marad minden a régiben akkor akár a Pak-Fak is pöröghetnek le az égről pedig az lesz a ruszki Hi.)

  6. Onedin kapitány

    Fade, igaz a szóbeszéd. Bár a büszke amerikaiak nem dicsekszenek vele, de Iránhoz hasonlóan a hadiiparban számos ex-szovjet vendégmunkás szakembert dolgoztatnak. Talán azért is, hogy inkább nekik dolgozzanak, ne Iránnak, vagy Kínának.
    Izrael szintén jelentős pluszpotenciálhoz jutott a SzU megszünése után oda alijázó ex-szovjet tervezőkkel. Pl. az az elvtárs is Izraelbe vándorolt, aki korábban a szovjet légiharcrakéta-tervezés fő oszlopának számított. Gondolom, odakint sem váltott át az ingatlankereskedelemre, vagy a bakszektorra…

    Igazolva látom, amit korábban mondtam, hogy az F-35 nem lesz akkora sikertörténet, mint kezdetben beállították. Ha rendben lenne a gép, akkor nem röpült volna a tábornok.

  7. Azt F22 kis mennyiségben készülnek(tek), és feladatuk inkább a légifölény biztosítása, ebből a szempontból egy úgy kategória, amit eddig talán csak az F15 képviselt.
    Az F35 vadászbombázó, és váltótípusa a mostani vadászbombázóknak.
    Ezért a kettőt összehasonlítani nem túl szerencsés.

    Mindamellett, szerintem az F22 erőltetése hiba volt. A fejlesztését a RAH66-tal együtt kellett volna megszüntetni, és a jelenlegi szériák továbbfejlesztésére költeni.

  8. hegyaljaihun

    Pak-Fa kapcsán.

    Egy modern 5. generációs légvédelemi vadász.
    Aminek a életre hívója szerintem nem az amcsi légierő 5.g tipusai.
    Hanem a erősödő Kínai inkább fenyegetés.
    Részint az Szu-27 kinai változatival néznének szembe ma az ruszki Szu-27 különböző modifikációival.

    Magyarul saját fagyijuk nyalna vissza.

    Indiai miniszter nem véletlenül nyilatkozta azt amit ő csak többet tudhatót meg gépről.
    Másik most ni tenderük miatt láthatják ma rendszerbe álló nyugati gépek mit tudhatnak.
    Értékes technológiai ismeretekre tesznek szert ami minden centje nagyon megéri.

  9. Sharky: F22 nem új kategória hanem az F15 váltótipusa. Az egy más kérdés, hogy mivel szu összeomlott a betervezett 900/700darab helyett csak 187(199) lett rendelve.
    Fölösről is lehet vitatkozni, ha 140m$ egy F22 és 90m$ egy F15SE szerinted melyik éri meg jobban?

    Onedin: Ez már csak így megy. Ha top kutatókra lecsaphatsz le fogsz csapni. „KGB” gyak 1.5évig volt döglött ez bőven elég volt. Sok sok orosz rendszer emiatt vált nagyon neccessé, p a zseniális P700. (Meg azért mert amikor saját S300a van USAnak akkor az elég nagy előny…..)

  10. Onedin kapitány

    Ahhoz, amit Hegyaljaihun ír:
    Figyeljétek meg, az oroszok Kínát valahogy kihagyják majd az új Szu-35(BM) vásárlók közül. Most már próbálják lassítani a Szibériára fogát fenő déli farkas tovább erősödését.
    Viszont az export révén Venezuelában vagy máshol X idő múlva a kínaiak közelebb férkőzhetnek a géphez és hasznos infókat szerezhetnek a J-11B továbbfejlesztéséhez.

  11. > Mindamellett, szerintem az F22 erőltetése hiba volt. A fejlesztését a RAH66-tal együtt kellett volna megszüntetni, és a jelenlegi szériák továbbfejlesztésére költeni.

    Sőt, rögtön meg kell szüntetni az egész USAF-ot és helyette létrehozni az amish dandárt, ami öszvér vontatta kordékon húzza a kézitekerős Gatling-ágyút!

    Aki leáll a fejlesztéssel az menthetetlenül elbukik! Nincs az USA-nak 20-25 év előnye, csak kb. 5 év, mint az atombombánál, főleg ha a többiek közül néhányan összefognak a beérésére!

    Hitler Adolf is leállíttatta a fejlesztéseket elbizakodottságában, éveket vesztettek és mire az újrakezdett csodafegyver projektek eredményt hoztak volna, az „alacsonyabbrendű fajok” már a bunker ajtaján dörömböltek.

    Sajnos űrkutatás terén így is brezsnyevi pangás van az USA-ban, kár lenne, ha még a hadirepülést is nyírják. Ha lenne RAH-66 Comanche, Ladent például már évek óta ketrecben mutogatnák és a szomáliai kalózok mostanára önkéntes vizimentő egyletté alakultak volna.

    A legfejlettebb technológia birtoklása sokszor bevetés nélkül is alkalmas az ellenség elijesztésére.

  12. RAH-66-nak mi köze van Laden elfogásához? Az egy helikopter, nem a hírszerzés fedőneve.:D

    Amúgy Laden valószínűleg már rége halott, lehet hogy már 2001-ben sem élt, azóta nem lehetett róla látni videót, képet, ami ne lett volna hamisítvány.

  13. Az LM. egy kicsit el volt bizakodva, hogy ők kapták meg Amerika mind a két 5.g gépének a gyártását.
    Látták a PAK-FA-t csak a vak nem látta! S mivel a Raptor Már csak 187-199 példányban lesz szolgálatban, ezért jó hogy megsürgetik az F-35 fejlesztését. Nem akarnak úgy járni velem, mint Európa az A400M-mel.
    Az LM-s fiúk egyszer túl sok forradalmi technikát akartak az új gépbe sajtólni, nem jött össze, vagy amint látjuk, túl lassan megy… S mivel a „kommersz” Raptor nem várható, vagy csak minimális rá a lehetőség,így….
    Csak nehogy az legyen, hogy Gates egy szém napon azt mondja az LM-nek:
    „Fiúk, három évetek van! Eredményt!”
    Az több mint érdekes lenne!

  14. Az F-22 rendszeresítése szerintem minden volt, csak nem hiba. Inkább lassabb ütemű gyártás, de magasabb darabszám kellett volna. Ennek a költségekre való kihatása számomra ismeretlen. Lehet, hogy a költségek picit emelkedtek volna így fajlagosan, de nem pár év alatt gyárottak le volna 180 gépet, hanem mondjuk 8 év alatt 240-et.

    Nincs az USA-nak 20-25 év előnye, csak kb. 5 év, mint az atombombánál, főleg ha a többiek közül néhányan összefognak a beérésére!

    Attól függ melyik fegyvernemnlé? Az F-22 portó 19,5 évvel ezelőtt szállt fel. Szuperhordozója csak neki vagy, CATOBAR hordozója van még franciáknak és talán az argentínoknak egy ősrégi hordozó. Ennyi. Ezen a téren csak 50 éves előny van…

    STS szintű rendszert ki tudott összerakni? Ők és SZU. A kettő között volt saccra 10 év.

    Az orosz légierőben az R-77 gyakorlatilag 20 év után sem állt szolgálatban. Az a maroknyi Szu-34 és kb. 2-3 tucatnyi Algéria által visszadobott MiG-29 nem mennyiség. Tehát nagy léptékű napi szintű ARH rakéta alkalmazásban csak 20 év a difi.

    Vannak azért elég durva szakadékok…

  15. Az F-22 gépből nem tudom, hogy a 900 db-os adat honnan jön. Ősszesen annyo F-15A + F-15C valószínűleg soha nem volt egyszerre.

    Ha a Hidegháború tovább tart, akkor az F-22A valószínűleg nem egészen olyan formában került gyártásra és rendszeresítésre, mint megtörtént 2005 végén. Valószínűleg nem lett volna annyira kiemelkedő, mint most. A fejlesztés elhúzódásával a gép képességei is nőttek.

  16. Tacsk0:
    „Ha lenne RAH-66 Comanche, Ladent például már évek óta ketrecben mutogatnák és a szomáliai kalózok mostanára önkéntes vizimentő egyletté alakultak volna.”

    Ezt nem értem. Tény és való a RAH-66 nem lett volna egy rossz játékszer és biztos tanultak a fejlesztésével sok olyat, amit más gépnél is feltudnak használni, de mit tudott amitől pl Osamának kampec? Berepült volna a barlangokba? Nem hiszem. Át lát a szikla falon? Nem hiszem.
    A szomáliai kalózok ellen meg nem méregdrága harci helikopter kell, hanem tökös nemzetközi katonai akció (magyarul EU katonai és politikai vezetők a projektből kizárva). Hova tovább kalózék ellen Seahawk, Lynx (vagy Merlin), Ka27-es is bőven elég sztem.

  17. > Tény és való a RAH-66 nem lett volna egy rossz játékszer és biztos tanultak a fejlesztésével sok olyat, amit más gépnél is feltudnak használni, de mit tudott amitől pl Osamának kampec?

    Nem hallják meg ha jön.