|

Lepottyant egy indiai UAV?

Ami egyszer felmegy, az előbb-utóbb le is jön – vagy így, vagy úgy. Más repülőalkalmatosságokhoz hasonlóan nincs ez másképp az UAV-ok esetében sem, amikkel szintén előfordul, hogy nem úgy fognak talajt, ahogy az a nagy könyvben meg van írva. Most épp egy indiai gépen volt a sor.

Ugyanakkor, hogy ténylegesen nevezhetjük-e lezuhanásnak az esetet az vitatható. Az elérhető indormációk alapján tény, hogy a MALE kategóriás Rustom tavaly novemberi szűzfelszálláshoz és egyben első lezuhanásához távolról sem mérhető az eset…

Mindenesetre a történet annyi, hogy még pénteken – tisztességesen meg nem nevezett problémákkal szembesülő – Nishant nevezetű taktikai UAV földet érését a közeli iskolából kicsődültek és állítólagos szemtanúk ugyan becsapódásnak nevezték meg, ám a típus fejlesztéséért felelős DRDO szóvivőjének nyilatkozata alapján mindössze egy vészleszállásról volt szó és csak a felvert por miatt hihették a népek azt amit. Az eset során csak elhanyagolható mértékben sérült a gép – konkrétan a kijelölt helyszín egyenetlen voltát sínylették meg az Indiai Hadsereg arzenáljában már megtalálható Nishant továbbfejlesztett változatát képviselő prototípus szárnyai. A szóvivő hozzátette, hogy a pilóta nélküli gép a vészleszállásokra kijelölt területek egyikén, ejtőernyővel ereszkedve ért földet, ahogy tette volna a probléma felmerülése nélkül is.

Látható, hogy a gép egyben van, a kinyílt ejtőernyő is jól kivehető ezen az amúgy gyenge minőségű fotón

Az értesülések szerint az amúgy rutin kategóriájú tesztfeladatról már visszafelé tartott a gép, ám nem volt képes elérni indításának helyszínét, így néhány kilométerrel arrébb, valahol Bangarapet közelében került sor a leszállásra. Lehet olyat is olvasni, hogy elvesztették a géppel a kapcsolatot.

A Nishant India első hazai fejlesztésű – harcászati feladatkörre, elsősorban felderítésre szánt – UAV-ja, melynek gyökerei 1988-ig nyúlnak vissza. A géppel szemben támasztott követelmények 1990-ben kerültek véglegesítésre, melyet követően az első repülésre 1995-ben került sor. A leendő üzemeltetők által végrehajtott tesztek 2008 nyarán fejeződtek be, majd a típus bevezetése valamikor 2009 folyamán kezdődhetett meg. Erről konkrét infót nem leltünk, csak egy 2009 februári hír hivatkozik a “nagyon hamarosan bekövetkező” rendszeresítésre.

Egy Nishant int búcsút a TATRA-nak

A Nishant indításához indítóállás, sínrendszert szükséges, melynek hordozóplatformja egy TATRA alvázra került, biztosítva ezzel a kellő mobilitást. Az elvileg maximum 4 és fél órás repülési tevékenységét a gép ejtőernyő nyitással fejezi be.

httpv://www.youtube.com/watch?v=c0NFlJCBm5E

One Response to “Lepottyant egy indiai UAV?”

  1. Engem ez az egész a mi uav-ra emlékesztet amit Csehszlovákiával közösen fejlesztetünk,még az inditó jármű is egyezik ha jól emlékszem.Bizony régen volt nálunk is fejlesztések de ami volt az volt,régen elmúltak azok az idők.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.