|

A Pentagon lelassítja az F-35 tesztprogramját

A nem teljesen problémamentes F-35 programmal kapcsolatban a Egyesült Államok Légierejének vezérkari főnöke, Norton Schwartz vezérezredes január 20-án elismerte, hogy a Pentagon a tesztprogram és a gyártási ütem lassítása mellett döntött.

Schwartz nyilatkozatában elmondta, hogy az eddigi tesztprogramot túl agresszívnek minősítették és folyamatban vannak bizonyos változások. No persze nem arra kell gondolni, hogy rátesznek egy féltéglát a fékpedálra, de mindenképpen ki fog tolódni a program: igyekeznek a teszteszközök számát gyarapítani, de a változások részeként a gépek gyártásának üteme is csökkentésre kerül. „… némiképp kevésbé lesz ambiciózus” – szerepelt a riportereknek elmondottakban. A vezérezredes elmondása szerint az F-35 2013-tól lesz kész a bevezetésre.

Az első F-35A tesztgép, az AA1

Az F-35A első tesztgépe, az AA1 ,

Nyilatkozatában kitért arra, hogy ezen módosításokra arra tekintettel van szükség, hogy mikor az Egyesült Államokban és szövetségeseinél az évtized vége felé nagy mennyiségben megkezdődik az F-35-re váltás, akkorra minél problémamentesebb gépeket tudjanak kigurítani a gyártósorokról, így ez egy nagyobb közösség érdekét szolgálja. Valamint hogy természetesen ideálisabb lett volna a módosítás elkerülése, nincs tudomása az F-35-höz fogható fejlettségű programról, mely esetében nem kellett volna utólagos változtatásokat eszközölni a programon.

Nem mellesleg ezen nyilatkozatra azon kiszivárgott jelentés után került sor, melyet az US Navy készített, taglalva, hogy elemzéseik szerint az F-35 lényegesen drágábban lesz üzemeltethető a Haditengerészet, illetve a Tengerészgyalogság jelenlegi gépeinél. Erre hivatkozva Schwartz azt nyilatkozta, hogy még nem volt lehetősége ellenőrizni a Navy adatit, csak úgy ránézésre meg nem fogadja el a jelentés következtetését.

Már folyamatban van a Tengerészgyalogság számára szállítandó STOVL változat, az F-35B tesztelése is.

Haladnak a teszteléssel ,

Ugyanakkor azt természetesen elismerte, hogy az üzemeltetési költségek egy nagyon komoly kérdés, melyre megoldást kell találni, ha esetleg gondok adódnak vele: „Ha gondok adónak az üzemeltetési költségekkel, majd megtaláljuk a megoldást a költségek csökkentésére.”

27 hozzászólás “A Pentagon lelassítja az F-35 tesztprogramját”

  1. Várható volt ez a lépés, ez a történet ugyanis anyagilag és műszakilag is sok szempontból eléri az ingerküszöböt a megrendelőknél. Kíváncsi leszek aholland és a brit (két nagyon fontos résztvevője a programnak) reagálására is, nagyon úgy néz ki ugyanis, hogy nekik sem annyira égetően kell ez a masina most még.

  2. > Belátható időn belül nincs komoly ellenfél a láthatáron

    Viszont gazdaságos ellenfelek vannak, meg gazdasági válság is van, tehát a Gripen NG-nek jó hír.

    > mellesleg lehet hogy olcsóbb is…

    Na, olyan még nem volt a repüléstörténetben

    > Olyan gépet fejlesztettek ki, amire még nincs szükség

    Magyarán közgázból egyes. Na és persze azt sem tudhatják, hogy közben merre változik a katonai repülés világa és lehet, mire gyártásba kerül, elavul – mondjuk ha nagyot dobnak a PAK-FA-val az oroszok. Akkor már érdemesebb lett volna F-22-esekre költeni és kivárni, amíg újít valamit a hajtóműtechnika, mintsem egy erősen túlméretes egycsövűt építeni hagyományos gázturbinával.

    Amúgy nem ciki 2010-ben a hangár tetején toronyóráról hirdetni, hogy a jenkik még mindig nem ismerik a SI-t?

  3. Viszont gazdaságos ellenfelek vannak, meg gazdasági válság is van, tehát a Gripen NG-nek jó hír.

    A Gripen NG egyáltalán nem olyan olcsó és az F-35 képességeinek nagy részét soha nem fogja produkálni. Az F-35-nek nem konkurencia a típus és nem is lesz az.

    Olyan gépet fejlesztettek ki, amire még nincs szükség
    +
    Magyarán közgázból egyes.

    A katonai beszerzéseket normális országokban nem közgazdasági törvényeszrűségek mozgatják, de oda se neki. Azért fejlesztenek valamit, hogy az előny meg legyen. A te felfogásoddal most net és számítógép se lenne a szobádban.

  4. Az F-111 kapcsán divatos elfelejteni azt, hogy a végén lett egy potens csapásmérő gép. Az F-35 inkább csak anyagilag problémás, képességek terén nincs gond. A szupercirkálás és csökkentett észlelhetőség már eleve több, mint amit ma bármelyik 4++ gép ad.

  5. Tisztelt szerzők!

    A mai nappal szeretnék elbúcsúzni a cikkek kommentálásától és a hozzászólások elolvasásától.Nem bírom elviselni ,hogy egyesek folyamatosan porig aláznak másokat primitív megjegyzéseikkel.Ezen személyek (2-3 kommentáló) lehülyéz, leanyáz másokat.
    Sajnos ezen néhány személy többnek okosabbnak érezte másoknál magát.

    Terméseztessen a cikkeket továbbra is nagy érdeklődéssel olvasom.
    Köszönöm az eddigi hozzászólási lehetőségeket.
    Kívánom ,hogy ezen weboldal továbbra is ilyen színvonalasan működjön.
    Tisztelettel

    Dankó Zoltán

  6. Kedves Zoltán!

    Az anyázásokat töröltük és töröljük a továbbiakban is, de nem tudnunk minden egyes lehülyézést kiszűrni, ezeket jó lenne jelenteni a [email protected] email-címen. Mivel a szerkesztők saját elfoglaltsága (tanulás/munka) mellett viszik az oldalt, így gyakran nap végére jutnak oda, hogy a hsz-eket átnézzék, amiből addigra több 100-as nagyságrend gyülemlik fel (szerencsére).
    A probléma kétféle képen szüntethető meg: vagy megszüntetjük a hozzászólásokat, vagy lektoráljuk. Utóbbiban az említett időhiány miatt szükség van a TI segítségetekre is. Csak az emailben jelzett dolgok ellen tudunk fellépni, a többi elosonhat figyelő tekintetünk mellett.

    Ezúton is kérnénk segítségeteket, ha vmi nem kóser, ÍRJATOK! Vagy a hírt kiposztolt szerzőnek, vagy a Szerkesztőségnek

    ( https://htka.hu/impresszum/ )

    Üdvözlettel:

    Liszkai János
    (Phoenix)

  7. Kiegészítés:

    Egy ideje már napirendi ponton van a szerkesztőségen belül a kommentek körüli probléma. Nem véletlenül szerepel erre vonatkozó kérdés az olvasói felmérésben.

    Mi is érezzük, hogy ez ügyben már mindenképpen lépni kell! Igen záros határidőn belül a kommentáláshoz kötelező lesz a regisztráció – mely egyébként a mostani nicknév + email párosnál kötelezően nem fog többet kérni természetesen.

    Ez egyrészt elejét veszi, hogy esetleg valaki más nevében irkáljanak, de a szerkesztőségnek is lehetőséget fog biztosítani a gyorsabb moderálásra – a kommentek jelentése a moderátorok felé egy kattintással adott lesz mindenkinek – és ha kell, akkor a több fokozatú szankcionálásra.

  8. Hát ez várható volt, hogy szorítani fog a cipő F35 háza táján! Márcsak azért is mert én még egy harcigép fejlesztésről sem olvastam, hallottam, ami költség és időkereten belül valósult volna meg. Persze lehet egyik másik belefért valamelyik kategóriába, de egyszerre a kettőbe már nem. Egyébként egyet tudok érteni az amikkal, hogy lassítani kívánják a programot (ez pedig nem valószínű, hogy így nem fog költségtúllépést produkálni még)! A lassítás azért is jó, mert az időközben elkészülő több géppel több mindent tudnak egyszerre vizsgálni, így a lassított program azért tud haladni is:)

  9. Márcsak azért is mert én még egy harcigép fejlesztésről sem olvastam, hallottam, ami költség és időkereten belül valósult volna meg.

    Pedig volt, több is. Az egyik nem is túl régen. A Super Hornet ilyen volt. Mivel a korábbi Hornetre épült, „csak” újratervezni kellett és ráncfelvarrni egy már sikeres gépet.

    Az A-7 kifejlesztése is anno elég simán ment, mert a Crusader alapjaira helyezték. ’64 február, tendergyőztes hirdetése. A tervezett üres tömeget nem tartani, emiatt kellett a tenderkiírás szerint büntetés fizetni, de a program elég flottul haladt. Ezután kevesebb, mint 1,5 év az első repülésig, ezután 1,5 év (!) az első repülés és rendszeresítés között. Az még az akkori viszonyok között is baromi gyors volt. A gép beváltotta a hozzáfűzött reményeket, egy kiváló gép lett.

    Az F-117-et is elég szerény költségekből és gyorsan rakták össze. Első repülés és rendszeresítés között kb. 2 év. A fejlesztés kb. 3,5 évig tartott. Ahhoz képest, hogy a világ első csökkentett észlelhetősséggel bíró gépe volt, ez nem volt rossz. Persze akkor Hidegháború volt…

    Tehát ez egyáltalán nem olyan rikta, csak kicsit vissza kell menni az időben. Mi a titok nyitja (szerintem)? Hogy akkor nem 13 fél 46 féle igényeit akarták kielégíteni, amiket olyan sűrűn változtatnak, mint más az alsóneműt a megrendelt gépennyiséget is folyamatosan változtatva…

    Akkor nem voltak ilyen hülye (?) követelmények. Volt egy megrendelő. USAF, US Navy, vagy USMC. Akart egy gépet, egy adott célra. A legfontosabb az volt, hogy tudták, hogy mit akartak.* Meg is kapták. Az USA volt gyakorlatilag a fő fejlesztő már akkor is, a franciáknak és angoloknak csak a maradék piac jutott, de ők is a saját igényekre kifejlesztett cuccokat exportálhatták. Tehát mindenki azt a gépet kapta az USA-tól vagy mástól, amit adott neki. Az is lehet, hogy a gépek nekik túl sokat tudtak de, ha nem tetszett, akkor nem kapott semmit. A gépeket nem a többi kis hal számára tervezték.

    Az F-35 teljes mennyiségének kb. a fele – vagy nagyobb része – jenkikhez kerül. Ehhez képest más igényeit is figyelembe kellett venni, elvileg. Szerintem ez hiba volt. Itt is az kellett volna, hogy itt egy gép. Nem kell? Sorry. Akkor kilicselj másnál 5. gen gépért. Ja, hogy nem tudsz? Akkor kaphatsz egy IJ kártyát :)
    Mitha ehhez térnének vissza lassan. Izrael nem kap forráskódot, a többi partner is részben butłtott RCS-sel rendelkező gépet kap, stb.

    *A ’80-as évek végén kezdőtek a bajok e téren.

  10. >”Márcsak azért is mert én még egy harcigép fejlesztésről sem olvastam, hallottam, ami költség és időkereten belül valósult volna meg.

    Pedig volt, több is. Az egyik nem is túl régen. A Super Hornet ilyen volt. Mivel a korábbi Hornetre épült, csak újratervezni kellett és ráncfelvarrni egy már sikeres gépet.”

    De a felfüggesztő kancsalra sikerült, úgy lett határidőre kész, cserébe minusz par szaz km/h sebessegert…

    Hataridore, olcson, jo minosegben – kettot valaszthatsz!

  11. > „Az F-117-et is elég szerény költségekből és gyorsan rakták össze. Első repülés és rendszeresítés között kb. 2 év.”

    Aha. Nem is volt elotte ket darab 2/3 meretu kicsinyitett prototipus, amik lezuhantak…

    Ma mar nem fer bele a keretbe, hogy 1 uj gep = minusz 5 berepulo pilota!

  12. Kedves Tacsko….
    Az a harci helyzet, hogy egy olyan 8 millió soros (kb.) vezérlőszoftver forráskódját visszafejteni nem egyszerű. Pláne nem egyszerű ellopni, mert állandóan frissül. Ez már nem a Mirage tervrajza… :-)

  13. Kénytelen vagyok egyetérteni Molnival. Az igazi gond a sokféle elvárás. Legyen lopakodó, manőverezzen úgy, mint egy Szuhoj, hordozzon egy vagon cuccost, pipec radarja legyen, szupercirkáljon, ne fogyasszon kerozint, integrálható legyen 500 féle fegyver….ja, és szálljon le egy zsebkendőre függőlegesen és még ki tudja, hány kívánság. Én azt sodálnám, ha végül HASZNÁLHATÓ, jó gép lenne.

  14. Én az YF-22 győzelmének indoklásaként azt ismerem, hogy kevesebb technológiai kockázatot rejtett magában, egyes fejlesztések – pl. vekotrált hajtómű – vagy megvoltak már akkor is vagy közelebb voltak a fejlesztés befejezéséhez.

    A youtubon régen fent volt egy video az YF-23 vs. YF-22 témában. Sajnos vinyóhalál magával rántotta, csak egy kivágott jelenet van meg belőle. Ott az YF-23 egyik tervezője azt mondta, hogy az YF-23 gyorsabb, volt, sokkal gyorsabb volt. Ezt nagyon mosolygva, nyomatékosan és lassan mondta. Konkrét értéket nem mondhatott. Csak nem M3 körüli sebességre lett volna képes? (Ezt azért nehezen elképzelhetőnek tartom.)

    Persze olyan dolgok is elhangzotak, mind az YF-32 és YF-23 estén is – érdekes a számmisztika ! :) – hogy a hagyományosabban kinéző repülőgép győzött és ez is közrejátszott a győzelemben. Azok, akik a gépeket értéklték nem hiszem, hogy ez alapján döntöttek. Az YF-32 veresége meg félig-meddig gazdasági volt, ha az LM nem győzött volna, akkor elég rosszult állt volna, mert más nagy megrendelésre esélye sem lett volna az elkövetkezendő évtizedekben, mert más nagy katonai repcsi beszerzés nem fog zajlani. A Boeing az megél másból is.

    Tacsk0

    Aha. Nem is volt elotte ket darab 2/3 meretu kicsinyitett prototipus, amik lezuhantak…

    Attól még gyorsan lement a program. Ha 10 pilóta halt volna meg, de ugyanennyi idő alatt lemegy, akkor is gyors lett volna, csak akkor nem mondanám azt, hogy sima. Egyik pilóta sem halt meg. Az egyik baleset ráadásul hajtóműtűz volt, aminek semmi köze a géphez alapvetően, mert egy régebbi hajtómű volt benne és nem az, amit a szériagépekbe szántak.

    http://www.f117reunion.org/f117_history.htm

    Az se felejtsd el, hogy ez egy radikálisan új gép volt. Ehhez képest ment le gyorsan. A 4. generáció első tagjainál is elveszett ennyi, vagy akár több gép is.

    Az Sh estén tényleg kínos a kifele fordított sín, de annyira nem tragikus.

    Megint meghúztad a koktélodat?

  15. Onedin kapitány

    @Molnibalage

    „Az F-111 kapcsán divatos elfelejteni azt, hogy a végén lett egy potens csapásmérő gép.”

    Igen, de mikor? Mert az eredeti program szerint már a hatvanas évek második felében. Úgy látom, időben is elcsúsztak, nemcsak pénzügyi téren. Igaz, még így is előrébb tartottak, mint az oroszok.

  16. A F-35, Joint Strike Fighter tervezeskor kulonbozo igenyet, Legi Ero-tol, es a tengereszettol egybe hoztak, igy szulett a JSF szepefikaciojat. „Joint” mert kk generacios F-16, F-18, es F-18 tengeresz mind egybe. Pentagon szerint igy olcsobb lenne fejleszteni, gyartani es uzemeltetni, sok modell tobb penzt jelent. Sajnos itt nem a Technologia dominalta a koncepcio tervezes hanem a koltseg.

    Igy mar szuletett egy olyan gep ami nem sorolheto sehol, se Foleny gep, se multirol, se taktikai Striker.

    Foleny gephez (mint F-22) gyenge a sebesseg es a toloero, keves a hato tavolsag, keves a fegyerzet. Tolsagosan fugg a „tankertol”

    Multi-role hoz keves a fegyerzet hordo kepesseg, keves a hato tavolsag.

    Taktikai Striker-hez megfelelne de ahhoz mar tul draga.

    Nem valoszinu hogy ez a kk generacios gep a F-16 illetve F-18 jellegu legi vagy kereskedelmi sikert fog aratni. Ez van amikor penzugyi szempontokbol tervezik a gep koncepciojat.

  17. A multirole géphez igen is elég amit az F-35 tud. Nem a 60-as éveket írjuk, hogy egy F-4-es ami ellő 8 db légiharc rakétát, az egyetlen gépet sem szed le… Nem kell 18 db Mk-82 cipelni, ahogy 4 db egytonnás tököt sem nagyon. Feleslegesen nagy robolóerő, és mennyiségre sem kell ennyi. Nagyon különleges célokhoz kell 1 tonnás (páncéltörtő) bomba.

    Lehet, hogy tömegre és darabra nézve egy 35 éves F-4E is lenyomja az F-35-öt – ha csak belső felfüggesztéssel számolnuk – csak éppen 8 db SDB-vel és 4 db AIM-120-szal és egyéb képességeivel egy F-35 szinte többet ér, mint egy nagyobb F-4 kötelék, mert egyszerűen a gép rendszerei megadják a fegyvernek a kellő pontosságot a kellő pusztító erőhöz.

    Az, amhez a ’70-es években sok db F-16A kellett, azt ma 2 db F-16C CCIP-s Block 42/52 is elvégzi. A gépnek van BVR fegyverzete, SEAD képessége, kellemes ECM és vontatott csali védelme.

    Stb.

    Ha meg már megszűnt a nagyobb fenyegetés, akkor az F-35 szárnyai alá is lehet pakolni fegyverzetet. Akkor meg aztán végképp jó. A gép ára az, ami elszállt. Nagyon nem sikerült a jelek szerint azt tartani, hogy nem legyen sokkal drágább egy F-16C gépnél.